|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Tänkte försöka få lite bättre ljud i min 535 e34, har tänkt börja smått med 4 nya högtalare och strunta i ett steg så länge. Har en JVC mp3 stereo på 4x50w. Har tänkt köpa DLS grejor då dom verkar bra och prisvärda, har kollat på www.nardik.se men blir bara snurrig på alla olika högtalare, tänkte lägga runt 2000-2500kr så vad är då bäst att köpa tycker ni? Klarar jag mig utan steg eller är det lika bra att vänta tills man har råd med det oxå? Samt nån som vet orginal monteringsdjup, hål etc.? Mycket tacksam för råd och tipps! /// Nicke | |
| Kom igen nu, måste väl finnas nån här som har koll på DLS grejor? | |
|
Tja! Själv kör jag med DLS och är supernöjd med ljudlyftet jämfört med originalhögtalarna. Dock kostade min uppgradering betydligt mer än din anvisade budget. Fram bytte jag till DLS UP 5 (5,25'') med separata diskanter (2600:-) bak>>Classic 425 koaxialer (5,25'' för 800:-). Högtalarna kan drivas med det inbyggda steget i din original bandare men lyftet med ett externt slutsteg (4-kanaligt) blir som dag och natt då du slipper all signaldistortion som annars uppkommer av den i radion monterade förstärkaren. Det riktiga klippet kommer dock då du investerar i en baslåda. Slutsteget betalade jag drygt 2500:- för. Självklart går det att hitta billigare lösningar men tänk på att investera i ett kvalitativt framsystem samt en baslåda alternativt aktiv subwoffer som drivs av en inbyggd förstärkare. Beträffande högtalarstorleken i en E34:a är jag lite osäker vad som passar. Det enklaste är dock att bända upp högtalargallret och ta ur de befintliga högtalarna och mäta. Beträffande min bil så är det 5,25'' både fram och bak. I E46 ci sitter det 6,5'' fram samt 5,25'' bak. Om du trots denna beskrivning fortfarande känner dig kluven inför valet av komponenterna, föreslår jag att du ringer till killarna på Nårdik och ber om tips. De är otroligt duktiga och hjälpsamma. Hoppas det blev till lite hjälp MVH Domink |
|
|
Tack för svaret, Som det ser ut nu har jag två alternativ... 1, Classic 425 Koxialer bak och Classic C5 i fram 2, Basic 225 Koaxialer bak och Reference R5a fram Känns ju som det kan va smartare att välja det andra alternativet med ett lite bättre framsystem. Är det krångligt att sedan komplettera med ett steg när man en gång monterat högtalarna? nån som har tipps på 4 kanals steg till ett bra pris? Kan även tänka mig ett begangat steg... /// Nicke |
|
|
Har kollat lite och tror jag ska satsa på ett steg på en gång. Vad tror ni om GAS ALPHAX4 eller Lanzar VIBE411 som säljs på brl.se? Fortfarande lite fundersam vilka högtalare det blir... |
|
|
Dominik: Funderar på att uppgradera systemet i min bil till DLS precis som du. Har inte kollat mina högatalare men det borde nog inte skilja så mycket mot din bil, min är -98. Min fråga till dig är: Har du anslutit en baslåda till ditt system? Har du lågnivå ut från stereon eller använder du högnivå o sen omvandling. Jag tänkte ha ett 4-kanalssteg till sidosystemen och ett steg till basen. Jag har inte kollat min stereo men jag gissar att jag inte har lågnivå (har BMW-bandare m. CD-vxl). Nu blev det lite rörigt här :) men jag undrar alltså hur jag ansluter dessa två steg till min originalstereo?? Mycket tacksam för hjälp. /Petter |
|
|
Du har ingen lågnivåutgång, men DLS-stegen har å andra sidan högnivåingång, du får alltså dra en massa högtalarkablar till steget. Sök på forumet så hittar du mängder som går att tillämpa på din lösning. Sök på forumet och du skall finna. |
|
|
Ska tillägga att jag själv testade med att omvandla till lågnivå innan steget, men det blev inte bra alls. Finns tydligen ingen vettig förklaring till varför, men så blev det, trots att den omvandlare som sitter i steget enligt folke på forumet är av EPA-kvalitet. Kan vara att de separata omvandlarna i mitt fall var ännu sämre? Hursomhelst så kör jag med högnivåingång på mitt DLS-steg, och det låter rent och bra. Dominik: Jag fattar inte riktigt vad du menar när du skriver att man slipper all signaldistortion som annars uppkommer av den i radion monterade förstärkaren. Inte i mitt fall, eftersom det ju är utsignalen jag stoppar in i steget, men det låter bra ändå... Har du nån annan lösning? Sök på forumet och du skall finna. |
|
|
Ett litet förtydligande till Mr Shhh, vissa DLS-slutsteg har högnivåingång, inte alla! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
På så vis! Är helt inne på det som den gode dominik och jag har så goda erfarenheter av. Sök på forumet och du skall finna. |
|
|
MrShh>>>det där med signaldistortion var något jag snappade upp vid samtalet med killen som monterade grejerna åt mig. Kan hända att jag hörde fel, hur som havet grejerna lirar skitbra nu och jag är mer än nöjd. Slutsteget sitter nu prydligt monterat på det vänstra ryggstödet bredvid subben. Detta är nog det optimala lösningen då det samtidigt får sin dosa kylning från bashögtalaren som är riktad mot sidan av steget. Percisso>>>Om du har en sedan så mäter högtalarna 5,25'' både fram osh bak. Angående baslådan så kör jag med en aktiv subbwoffer med inbyggd monoförstärkare från Pioneer. Den är inkopplad till hatthyllehögtalarna och jag har monterat bort skidluckan för att få in basljudet in i coupen. Annars är BMW:s bagageutrymmet känt för att vara tätt, tätt, tätt. /D |
|
|
P.S Angående högnivå så är mitt steg utrustat med just detta (CA-40 från DLS) /D |
|
|
Tack för svaren. Mr Shhh: Nej jag antog att jag inte hade någon lågnivå så det lutar mot DLS-steg med högnivåingång. Om man monterar steget för högtalarna i bagaget så blir det ju lite kabeldragning som sagt men jag har nog räknat med att det krävs lite jobb för att få det snyggt. Hade tänkt att försöka montera själv. Dominik: Ok, då blir det nog koaxialsystem bak och UP5 fram. Baslådan hade jag tänkt bygga själv och driva med ett bryggat DLS-steg med högnivåingång. Jag är nog inte 100 på hur jag kopplar in allt än men det löser sig nog. Jag vet inte hur många utgångar originalstereon har, om den har fler än de fyra som används?? Går det att koppla in både baksystemet och subben på samma högtalarutgångar från stereon?? Eller blir det enklare att köra högtalarsteget på stereons "fram"-kanaler och substeget på "bak"-kanalerna? Då försvinner ju iofs "fade"-funktionen. /P |
|
|
Kabeldragningen är inget problem, jag drog genom mittkonsollen och under matta o baksäte. 12V-kabeln drog jag under listerna på högersidan o in i kofferten. Jordning i kofferten. Det finns mig veterligen inte fler än de fyra utgångar som används. Jag monterade en original Ericsson handsfree samtidigt, vilket gjorde att jag slapp åverkan på originalkablaget. Alla kopplingar gjordes på handsfreekitets adapter istället, lätt att ta bort rubbet när bilen ska säljas. Om steget inte är alltför stort och din växlare är placerad bakom vänster sidoklädsel i kofferten så hade i allafall jag kollat om det inte går att få plats med steget där. Tyvärr monterade jag mitt steg innan jag skaffade växlare etc, så det hamnade på durken i kofferten, som sen höjdes upp runtom steget. Lite pyssel men väldigt snyggt. Sök på forumet och du skall finna. |
|
|
Lånar lite plats i min tråd.... Har tänkt utökat budgeten och köpa följande: DLS 425 Classic Bak CA40 Steg Men ska jag välja MS5, R5a eller PS5 framsystem?? Kostar ju ungefär lika mycket men vilket är bäst? Vill ha så mycket bas som möjligt men har inte råd med baslåda... /// Nicke |
|
|
Nike_boy>>>Med facit i hand kan jag säga att utan baslåda/subbwoffer kommer du inte få ut nämnvärt med bas ur dessa högtalare. Visst det kommer låta bra med för att åstadkomma den ultimata ljudupplevelsen är en extern bas ett måste. Gör som jag gjorde: Investera först i sjyssta högtalare(de som du har presenterat) samt en baslåda. Steget kan du köpa till senare när du får finanserna på plats. När jag kopplar ifrån subben i skuffen försvinner så gott som 70% av all bas. Just a suggestion from my side. /D |
|
| Ska till DLS återförsäljaren här i stan imorrn och fråga och provlyssna, hur är DLS steg i jämförelse med tex. MDS ? | |
|
Ja har provat både MDS 2-vägs och koax. och nu senare DLS 2-vägs. Och jag måste säga att med dls grejerna är det mycket trevligare, renare och roligare ljud... Däremot har jag nu en mds fanatic 12" power bas, som jag är mycket nöjd med. Fast som framsystem rekommenderar jag DLS... Diesel-räsern Länk |
|
|
AutoMotor&Sport testade i nr 4/2003 9 olika aktiva subwoofers. [Woofers, inte woffers:-)] MDS Tub 8 fick rätt bra betyg med tanke på det blygsamma priset, ca 1500 spänn. Den har då ett inbyggt steg, har för mig att den går på cirka hälften utan steget. Den är dessutom inte alltför stor. Testet var intressant i så motto att man testade respektive baslåda i dels en kombi (Volvo V70), dels en sedan, BMW 320Ci-02. (Ja jag vet att det är en coupe, i testet kallades den för sedan) Bägge bilarna hade "en enklare originalstereo". Resultatet bör alltså ha nån bäring för den som önskar uppgradera ljudet i sin BMW. Om MDS Tub 8 sa man att "det blir ett ljudmässigt godkänt betyg, men sett till sitt låga pris är den ett mycket bra alternativ för den som vill ge musiken ett lyft". |
|
|
Nike_Boy: Ursäkta att jag klampade in i din tråd, tänkte att vi hade lite samma frågor. :-) /Petter |
|
| pericsso - Ingen fara, fick man lära sig lite nytt oxå =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.