AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
893

Problem med min 316i Compact, Kylsystemet krånglar.

Visa användare
22
itundret
316i Compact -95
För ungefär 3 månander sedan köpte jag en 316i Compact och körde den ett rejält tag utan några problem. Men för 2 veckor sedan började mitt kylasystem krångla, vid ett samband då en kompis råkade komma åt en av kylarslangarna. Detta åtgärdades enkelt, men felen fortsatte.
Värmen identikerar "röd" och varnar att kylaren är varm, när vi sedan försöker få ut trycket kokar det rejält.

Vi har försökt att problemet igenom att öpnna luftventilen, då den enbart sprutar ut rejält massa "vit rök". Detta kan hålla på hur länge som helst tills motorn och värmen lugnar ner sig. Vid kokningen i kylaren kokar den så kraftigt att det smattrar rejält.

Vid en eventuell check hittade vi att ena flänsen som höll slangen till motorn hade gått av, och bytte ut den. Men problemet kvar står. Under dessa två veckor har kylar systemet fungerat till och från, ibland har temp varit totalt normal, och ibland har det rent av varit katastrof, med luft, rök, tryck.

Har gång på gång fyllt på med vatten, och frostskydd men det försvinner någonstans, dock läcker det inte.

Har ni några tips, eller lösningar på problemet vore jag tacksam. Då bilen just nu står och inte vill fungera. Man blir lite less då man lagt ut 65.000kr och problemen uppstår.

mvh
David
stefannorr
Lämna in den på BMW innan de blir ännu dyrare med sprucken topp.....
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det är viktigt att du har lyckats lufta systemet riktigt. Sök på luftning på forumet så kommer du att få många träffar. Om det försvinner mycket kylvatten, men du kan inte se någon läcka så låter det som om det försvinner med avgaserna = inte bra. Kan tyda på trasig topplockspackning alt sprucken topp.

Jag rekomenderar likt föregående talare ett besök till närmsta BMW verkstad och fråga om råd.

Min bil: Länk
Ba
16
Bastard
325 Cupé -93
Kolla så det inte är vattenpumpen som lagt av vilket hände för mig. Min kylarvätska försvann i en rasande fart utan att varken jag eller de på BMW hittade någon läcka. Förmodligen har den tryckts ut endast vid körning. Tempen steg till rött och den kokade, både jag och de på BMW befarade att topplockspackningen eller toppen pajat men ibland har man tur vilket jag hoppas att även du har.
Tycker dock att du ska lämna in den för spricker toppen blir det inte roligt.
Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.