|
|
|
|---|---|
|
Hej. Råkade ut för en mysko sak idag. Då jag och frugan kom ut från en affär som vi besökt ca 30 minuter så ville bilen inte starta. Fick en känsla av att det var batteriet som var slut. Ringde efter en kompis, kopplade startkablar och märkte till min förskräckelse att motorn gick dåligt som fan, det tjöt och kom rökutveckling från höger fram i motorrummet. Varken jag eller kompisen är några mästare på det mekaniska i bilarna. Rent spontant så tycker jag att det borde vara ac-kompressorn eller vattenpumpen, men det blåste kallt och behagligt i panelen när vi körde till affären så då borde ju kompressorn vara utesluten. Har däremot märkt en tid tillbaka att motorn ibland blivit orkeslös ett par sekunder och när jag tänker efter så har jag nog hört ett svagt tjutande under dessa sekunder. Har misstänkt att fläktremmen slirat något och lämnat det utan åtgärd. Kan det istället vara vattenpumpen som skurit? Någon som har en uppfattning om felet samt kostnader?? Tomas. | |
|
Det känner jag igen, AC-pumpen som kärvar eller skurit. Min skar totalt och det var precis som du beskriver det. Kapa eller lägg av remmen till AC-n så ska du se att det försvinner. Vatten pumpen går på den andra remmen. De orkes lösa sekunderna har varit när pumpen slåt till. Köp ny pump så ska du se att det blir ok. Men som sagt, testa med att hänga av remmen. Peo |
|
|
*ryser i kroppen* Ok, om du har rätt så låter det betydligt dyrare att fixa än en vattenpump. Har du möjligen en uppfattning om kostnad på detta? /Tomas |
|
|
Jag köpte en begagnad, jätte fin pump, för 700:- på BMW börsen. Sen kostar det ju att fylla upp den igen.... beror ju på om man "känner" någon eller inte...från 200:- och upp till ca 1000:-. Han som har ECP beg.bildelar lär sälja renoverade pumpar för 1000-1500:-, det är vad jag läst på forumet. En ny kostar ca: 5500:- på BMW. Men som sagt, kolla med kompisar och kompisars kompisar, så löser det sig säkert till "RÄTT" pris.... :-)) PEO |
|
|
Tack Peo, jag var nere och skar av remmen. Nu fungerar bilen som den ska, minus klimatanläggningen. Ska ta reda på var firman ECP Beg bildelar finns och köpa en renoverad kompressor. Sedan blir nästa problem att byta kompressorn. Någon här är kanske intresserad av att tjäna en slant?? Fylla den är det minsta problemet, jag känner en kille i kyl/frys-branschen som fixar det till mig. /Tomas |
|
|
Den är lätt att byta..sitter bara med 3 bultar samt rörinfästning så har inte tummen mitt i handen, då fixar du det själv... största problemet tyckte jag var att man måste hänga av fläktremmen för att få ditt AC remmen, den ligger ju innanför.. |
|
| Admth - ECP hittar du på nätet: Länk | |
|
Tjena igen. Tur att man har kontakter att kunna utnyttja.... Snackade med min gode vän kylmontören i morse och har genom honom beställt en splitterny kompressor för 3200 inkl moms och frakt. Till detta lägger jag 1800 kr för jobb och gas. Redan i morgon är det planerat att den nya kompressorn sitter i vagnen. Återigen ett stort tack till er för ert engagemang. Tomas /Tomas |
|
|
Då kan du snart räkna in dig bland dom "coola" grabbarna igen :-)) Peo |
|
|
Så var den nya kompressorn på plats. Som någon före mig skrivit så var remmen jobbigare att få på plats igen än själva kompressorn. Tack Peo för att du tog dig tid med mig i telefon. Nu rullar Bimmern igen, med den kyligaste föraren strax väster om gamla Svedala. /Tomas /Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.