|
|
|
|---|---|
|
Var för å byta olja i dag (på egenhand). Det var mycket lite olja i den och jag fylde på 1 liter för en veckan sänn, så man hadde nåt til man skulle byta. Drog ut en plugg och det rann typ bara 2-3 dl ut.. fylde på 6,5L Castrol olja, och satt på nytt oljefilter. Efter å ha kjört i 15-20 min på motorvägen kommer problemet! Bilen värkar trögare enn normalt.. (kjörde rätt hårdt, och tror inte det var så bra). Men, det stannar inte där. Kommer av motorvägen o hör ett j&"%¤a tjutade från motorn! Det låter inte som en bil :/ ... Detta problemet uppstår på 1-2-3 växlen. Då undrar jag.. Har jag tappat ut fel ojla??? växellåda ojlan? Hoppas på lite svar för jag vill inte ansvända bilen mer för jag vet vad det kan vara.. i rädsla för å paja motoren eller växellådan.... | |
| ps. bilen gick mycket bra innan detta inträffade.... | |
|
Här är oljepluggen. Länk |
|
Aldric |
Sicken tabbe att ta fel ;) |
Aldric |
Hur mycket olja ska det vara i växellådan nu då? När det ändå blir dags att byta alltså ... //Eivind hos Aldric |
|
Aldric: shut up ;) Nu vet jag problemet. Så imorgon behöver jag ny växellåda olja. Är Castol Transmax Z den bästa ? Hur mycket behöver jag, och är detta nåt man kan fylla på själv. Läste at bla E36 aut. måste man ha n¨n specialgrej som man sprutar inn oljan från undersidan.. |
|
Aldric |
Unnskyld :p |
|
Hmm....du har alltså tömt växellådan på olja och hällt i 6 liter i motorn. Alltså så har du nog en aning för mycket olja i motorn. Inge bra det. Kolla stickan. Blanka däck AB |
|
|
Jag har inte haft bilen länge.. så när jag kollade oljan var den på krisnivå(!).. så innan oljebyte var det troligen inte mer änn 1 liter.. Med 6,3 liter ny olja har jag undefär 7,1-7.3 L i motorn.. hur illa är detta?? Kan jag hårdköra några dagar för å bränna av lite olja eller måste jag tappa ut en liter. Ingen lust at varken göra detta på egenhand (i rädsla för at tappa ut för mycket.. amatör) eller betala nån värkstad en massa pengar för detta.. Synspunkter ? |
|
|
Hmmm.. Om du kollade oljan och det syntes på stickan så hade du nog mer än bara en liter. Du har förmodligen mer än 7 liter (?). 3,0 liter går det i lådan förresten... |
|
|
Ush, det här e inte bra.. :( när jag kollade för 10dagar sänn var den helt på lägsta nivå, så jag hälde på 1 liter shell helix plus. Är det inte så at jag skall ha 1,2 liter växellåda olja i min bil? E36 325i. Och.. jag skall åka å fylla på växellåda olja på värkstaden så snabbt dom har tid.. någon som har nån förmening om hur mycket extra som skal ha för å tappa ut 1-2 liter motrorolja. Dom är jo endå igång under bilen så det kan väl inte kosta skjortan..? |
|
|
Jo, förlåt. 1,2 stämmer. Du får höra med dom, det lär dock inte kosta många hundringar. |
|
|
I ditt ställe skulle jag åka till närmaste mack eller verkstad som har oljeservice. Jag skulle köra så lite som möjligt med tanke på växellådan. Det kan bli mycket dyrt annars... BMW Club Schweden 5376 - Fahrfreude mit BMW! |
|
stefannorr |
Den bilen vill inte ja köpa sen*L*.. |
|
Hans_P: Har bara kört ungefär 1,5 efter innträffande.. Nu har jag vart å fixat det. Fick tappa ut ca. 6 liter olja (tror jag). Så nu har man en mix av gammal mobil 1 olja och Castrol.. kul!! :( Men, hela kalaset (inkl växellåda olja) kom på 330 spänn.. det var inte så illa.. bilen går åtminstånde som normalt nu :) |
|
| 1,5 mil.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.