AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.518

morsdag = indraget körkort?

Sida 2 av 2
Körkortet dimper ner i polismannens ficka vid grövre fortkörningar, 20 km/h och mer på 30-väg samt 30 och över för övrigt. Man har dock rätt att köra bilen hem. Polisen utfärdar något slags intyg som styrker detta.

/D
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Polisen bryr sig inte om bilen om du får körkortet `draget på plats´.
mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Trucker>>>stämmer inte riktigt. Polarn blev av med lappen för fortkörning på E22:an. Polismannen som tog hand om hans kk skrev ut ett intyg som berättigade honom att köra hem bilen.

/D
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dominik har rätt när det gäller fortkörning. (man får en lapp av farbror polisen, som gäller som körkort under två eller tre dagar)

Om man är påverkad av exempelvis alkohol får man givetvis inte köra vidare. Då struntar polisen i om bilen blir stående, så länge den inte står tokigt till ur trafiksäkerhetssynpunkt eller liknande (då flyttar polisen fordonet till närmaste lämpliga plats).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
För körkortsdragningar gäller >30km/h över gällande hastighetsgräns. Alltså renderar inte till exempel 80km/h på 50-väg till körkortsåterkallelse. Undantag gäller då hastighetsgränsen 30km/h råder. Då sker körkortsåterkallelse vid >=20km/h. Med andra ord räcker det att köra 50km/h för att bli av med lappen på trettiosträcka.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Har man inget körkort så får man inte bogsera heller.
Om polisen tar körkortet så får man ett intyg som ger dig rätt att köra bil i exakt 48 timmar.
I mitt fall till Fredag klockan 20:57 då det stoppade mig en Onsdag klockan 20:57.
Körkortet hamnar i polisens bröstficka och försörs senare.
När det är dags för dig att få tillbaks licensen så kommer nya handlingar hem till dig som du får skicka in tillsammans med nytt foto.

Automat är bekvämt
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Marcel:
Detta gäller vid fortkörning!
Annars så är det länsstyrelsen som plockar av dig licensen.

Automat är bekvämt
Marcel
Styrman1//
Det är vad jag har sagt hela tiden. De tar inte körkortet på plats, du får köra hem åtmonstone, vad spelar det för roll om du har med dig din körkort eller ett pappersbit som intygar att du får köra t.o.m en viss datum. Huvudsaken är att du får köra. Men i många fall som jag har hört så får du med dig även körkortet, men du blir registrerat hos polisen och länsstyrelsen återkallar din körkort några dagar efter incidenten...
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Visst visst...
De tar inte körkortet på plats

Automat är bekvämt
bo
282
bobbby
320i -91
Dom tar körkortet på plats men du får ett intyg att du får köra i 24 timmar. Man skickar inte in körkortet till länsstyrelsen eller till någon annan efter en tid. När man ska få tillbaks det så måste man hämta ut det på posten.

Vet att jag har skrivit 24 timmar såg att någon annan som skrev 48. Jag vet två personer som på kort tid blivit av med kortet om där var det 24 timmar som gällde

Bobby
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
En kompis blev av med kortet för ett par veckor sedan. Dom tog kortet direkt och han fick en lapp som berättigade exakt 48 timmars körning. Vet inte om det är olika, men detta är fakta. Jag var själv med.

Min bil: Länk
bo
282
bobbby
320i -91
Det kanske har med hur fort man har kört också

Bobby
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Bobby: Det är det säkert. Om man tex blir tagen att köra 300 på 30-väg så får man säkerligen inte åka från platsen... Så det är säkert som du säger. Min kompis körde 62 med 30-kärra... Och när man kör med 30-kärra så är det 60 som gäller för att dem skall ta lappen. Alltså inte 50 som det är på 30-väg. Iaf enligt polisen som tog honom.

Min bil: Länk
Har hänt mig också (prövo & hade bråttom till Spanien). Ringde länsförskringens bilavdelning och tydligen är det egentligen 15km/h på 30km/h väg & 25km/h för fort på 50,70,90,110km/h. Efter 25kmh för fort görs alltid en prövning för att se om liknande beteende skett tidigare. I mitt fall hade jag 24km/h för fort på 50 så jag klarade mig utan diskution (förutom böterna :). I ditt fall görs en prövning, men du klarar dig säkert om det var första gången.

- Från en mkt vänlig tant på LF!
jepp jag klarade lappen kan jag säga, fick brev förra veckan ifrån Länsnämden eller vad de nu var

så iam happy och snart bmw lös :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.