|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
var på väg till mor idag, kom på 70 väg så blir det 50... det ligger en liten röd golf tdi framför mig som håller prick 50 km/h...jag inser att det är en gammalgubbe och kör om honom på 50 sträckan. Direkt jag kört om ser jag att snuter står längre fram... Han vinkar in mig, jag förstår ju att jag kört för fort efter som när jag körde om gick det runt 70 -75 inte 50... jag frågar hur fort det gick han svarade: jag mätte 76 km/h alltså 26 km/h för fort, och det var på 125 meters avstånd. får böter på 1800. och jag berättar att inte min prövotid på körkortet gått ut, den går nämligen ut i september i år. han säger du klarade körkortet denna gång. för dom tar visst kortet om man kört +30km/h för fort... jag får böteslappen och åker därifrån. min fråga är kommer jag att förlora körkortet? eller om jag skulle ha förlorat det hade dom tagit det på plats då? jag har ingen fortkörnng, eller något annat "på" mig sen tidigare så detta var mitt första trafikbrott. /orolig kille :( | |
|
Troligen klarar du dig om inte polisen skriver att du har varit vårdslös eller liknande vid fortkörningen. Då kan länsstyrelsen dra in kortet i efterhand. Men det borde polisen sagt något om.... Det är samma gränser i hastighetsöverträdelse för indragning av körkortet om du har prövotid, som om du inte har prövotid! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Enda skillnaden mellan att ha prövotid eller inte är att om jag som inte har prövotid får mitt körkort indraget(12mån. el. kortare)så får jag tillbaka det när tiden är ute(drar dom ett år el. mer så måste jag oxå ta om det)medans du som har prövotid måste ta om det. Förseelser som inte renderar indragning för mig drabbar dig på samma sätt=plånboksdränage ;) Henrik |
|
|
+30km/h på en 50 väg? Altså kan man köra 79km/h på en 50 väg och klara sig ?? låter knäppt tycker jag, det är ju farligare och köra 79km/h på 50väg än att köra 139km/h på 110väg. Förövrigt borde dom höja fartgränserna på motorväg. Mvh/Soki |
|
|
Kan låta konstigt, tycker också att de borde vara lite hårdare på 50 sträckorna. På 30 vägarna är det +20 som gäller. Det skulle man kanske också ha på 50 vägarna. En höjning på motorvägen låter mycket vettigt. Man kommer att höga snart till 130 i Danmark om jag inte minns helt fel. Bobby |
|
|
Alla säger olika, har hört +10 km/h på 30 vägar, +20 km/h på 50, +30 på 70 vägar osv, sen så vissa har för sig att kortet ryker över 5km/h på 30 ...blablabla alla säger olika, vad stämmer egentligen? Vem orkar hålla 50 på en helt öde väg mitt i natten , men brukar hålla 60 för man vet ej vilket som gäller. Mvh/Soki |
|
|
+20 på 30väg +30 på 50 och uppåt Det är vad som gäller vid körkortsindragning vid hstighetsöverträdelse. henrik |
|
|
tackar he rik . :) Mvh/Soki |
|
Marcel |
De tar väl aldrig körkortet på plats, du får köra bilen hem och sedan kommer det papper att körkortet är indraget. |
| jaha så mitt körkort blir indraget då "Marcel" ? | |
|
Om dom inte klassar det som vårdslöshet i trafik,kört om vid möte brutit heldragen linje el. liknande så får du till största sannolikhet behålla kortet. Akta dig dock för att få en till på dig i den närmasta framtiden,då är det stor risk att det åker. Henrik |
|
|
HandsfreE>>>>Chill out baby:) Inget mer kommer att hända än de böter du blev ålagd att betala. Det åklagaren/Länsstyrelsen har som underlag för sitt eventuella indragningsbeslut står på bötesblanketten. Mao står det inget om att du varit vårdslös i samband med fortkörningen kommer inget mer at hända. /D |
|
|
Själv åkte jag på tre fortkörningar i fjol och fick heller inget brev från Länsstyrelsen. /D |
|
|
Handläggningstiden är lång på länsstyrelsen,ropa inte hej än. Har en kusin på körkortsavd. på länsstyrelsen,så jag vet. Henrik |
|
|
Kan man ha tur och få behålla kortet pga mildare omständigheter tex nattetid tomt på trafik, el är de stenhårda och drar det ändå om jag kör en hundradel över +30gränsen? Mvh/Soki |
|
|
Kör du mer än 30 för fort på 50-70-90-110 väg så åker ditt körkort ner i polismannens bröstficka. Samma vid 20+ på 30 väg. Är det fråga om vårldslöshet så framgår det när polisen tar dig men körkortet återkallas av länsstyrelsen senare. sa han inget om vårldslöshet så kan du vara lugn. marcel: Du har fel. Automat är bekvämt |
|
Marcel |
Styrman1// Var har jag fel? |
| han menar nog att dom visst kan ta körkortet på plats.... | |
Marcel |
Endast om du är påverkad och inte kan köra bilen. |
|
Marcel: Kör du mer än 30 för fort på 50-70-90-110 väg så åker ditt körkort ner i polismannens bröstficka. Trust me... Jag har provat Automat är bekvämt |
|
Marcel |
Styrman1// så du menar att man ska bogsera bilen? Märkligt. En vän till mig körde mot rött i Göteborg, och fick köra till en viss datum. Fick sedan brev från länsstyrelsen att körkortet var indraget tre månader framåt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.