AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.047

Larmar för låg oljenivå i motorn?

Hej, min 525:a - 88 har börjat larma (check controlen) att det är för låg oljenivå i motorn när jag vrider på respektive av tändningen (inte när jag har motorn igång).

Första gången larmet komm stängde jag av motorn och lät den stå i två timmar, kollade sen oljan, nivån låg mitt emellan märkena på stickan! Ställde sen bilen över natten och kollade följande morgon, nivån låg då precis vid den undre markeringen på stickan. Har hafft bilen stående under natten tills i dag, kollade precis oljan igen, nu låg nivån mitt emellan märkena på stickan igen men checkcontrollen fortsätter att varna? Någon som har en bra förklaring till detta? Oljenivå givaren slut?
Bilen drar ingen olja vad jag har märkt.
På M20 så tänds nivågivaren när nivån sjunker under mitt på stickan,är där för att göra dig uppmärksam att det kan vara ide att kolla vid nästa tankning.

Henrik
Marcel
Det kan även vara kontakten/givaren som krånglar. Så var det på min 520i-89. Bytte givaren (ca 300:-) sen var allt okej.
Scheckheft
Hej, med all sannolikhet är oljetryckskontakten slut. Som Marcelskriver, byt kontakt. Du har inte motortvättat bilen? Kontakten är en aning fuktkänslig.

Mvh
Scheckheft

Ok, tackar för svaren.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Stopp och belägg.
Sensorn för oljenivå sitter i oljetråget.
Sensorn för oljetryck sitter i motoutrymmet.
Det är en stor skillnad mellan oljenivå och oljetryck.

Brunofarare, det är alltså sensorn i oljetråget du skall checka
om den larmar för låg oljenivå.

Min har också larmat någongång med då har jag bara fyllt på lite
mer o sedan har den tystnat.

Detta verkar vara ett "generalfel" på lite äldre bilar med check control.

mvh Mackan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.