AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
921

Sol och fjärr inge bra.

cede
Vid varmt väder fungerar ej fjärren till lås och larm, vet någon vad mottagaren sitter ibilen och vad kan felet vara, det gäller en e39 touring -98
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
På min E34 är fjärren infraröd och har en tendens att störas av solens infraröda strålning...
Jag har iofs fått för mig att E39 har radio-överföring från fjärren, men så är det kanske inte..
Isf är det troligen dåliga batterier i fjärren eller solen (om du har Ir-nyckel).

Fungerar den inte alls, eller bara dåligt!?

Mvh
Patrik

I morgon bitti funkar den, men blir det varmt ute går den senare på dagen. Fått för mig att det går isär någonstans pga värmen, och det är radioöverföring. Måste sitta någon form av antenn någonstans sidorutan bak kanske?

mvh.
Anders
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Tror att sensorn sitter i den röda, halvt genomskinliga "plutten" under innebacksegeln.

Mvh
Patrik

2.049
wolv
330it -02
Patrik_N:
Det är väl bara de som har originalmonterat larm som överhuvudtaget har den plutten? På min förra 528 fanns inget larm och hade alltså ingen plutt, men fjärr hade jag....?

__
Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jag kan ha fått det helt om bakfoten....
Det kan mycket väl vara så som "Wolv" skriver.

Mvh
Patrik

659
Drutten
325i Touring -08
Jag läste någonstans att antennen i bakrutan fungerar som mottagare även för fjärren, så att räckvidden ska vara större rakt framifrån eller bakifrån än från sidan.

Vart mottagaren sitter vet jag dock ej.

Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det första är att byta batterierna i fjärrkontollen.
Står bilen på samma plats. Annan radioutrustning som arbetar mellan 433.92-315MHz kan störa fjärrlåsfunktionen.
Huslarm,radiostyrda eluttag,garageportsöppnare mmmm.
På en sedan så sitter mottagarmodulen i anslutning till bakre sidostolpen och är ansluten till bilens antenn.
Rakt bakom bilen ska den ha en räckvidd på ca 30 meter, vid sidan på mitten ca 10 meter.
kan ju tänkas att då har en halvtaskig kontakt mellan mottagarmodulen och antennen, som ändras av tempförhållanden, det blir ju rejält varm i en bil.
Sitter antennen i bakrutan på en T så kan ju ett visst slitage på kablaget förväntas.
Men börja med att kolla batterierna och omgivande ev radiostörningar.

///MVH Hasso
Länk

Deliq
På touringen sitter radioantennen i bakersta vänstra sidorutan och torde alltså inte vara utsatt för kabelbrottsproblematiken.
Däremot sitter någon sorts antennförstärkare bakom klädseln under sidorutan, kan kanske vara läge att kolla där...
Huruvida radioantennen åxå fungerar som larm-mottagarantenn kan jag tyvärr inte svara på.

M V H // Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
cede
Får tacka för tipsen, dax att börja rota om det inte löser sig så återkommer jag.

Tack Anders
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Nån som har koll på läget, vad problemet var osv
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.