AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.112

"Ventil knack" ?

Da
7
Daniel Salov
318i touring-90
Hej, köpte en 318i touring-90 för ett par mån sedan.
För ett par veckor sedan bes jag bilen, då besmannen påpekade ett "ventil knack" ljud eller "motor knack"?. Vad kan detta vara? Är det något som bör rep?
tacksam för svar/VH daniel S
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej och välkommen till forumet...

Det sitter M40 motorn i din bil och den "ska" ticka lite... Är det ett tickande ljud eller är det ett mer slammrande/klonkande?

===
Min E30:
Länk
Ciba11
Hej Daniel!

Det är nog till 90% kamaxelsats, kamen+V-lyftare. V -lyftare på din M40 är hydrauliska och kan krångla en del. Hela satsen kan du köpa hos www.bildelsimporten.se för ca 4000 sek:- och det sköna med det hela är att du inte behöver plocka upp hela toppen utan bara lyfta kammen och lyftare, mkt billigare och ganska så enkelt,. passa på o byt kamrem. det lönar sig..

lycka till

VD
Da
7
Daniel Salov
318i touring-90
Hej, tack för ditt snabba svar. Det är faktiskt ett mer tickande ljud absolut inget slammer eller klonkande. Blev 1000 varv lugnar nu, tack/D
Da
7
Daniel Salov
318i touring-90
Hej VD, Tack för ett föredömligt svar. Bör jag byta omgående om det är det du säger?
VH/DS
Ciba11
Jag har klarat mig ca 3000 mil så med min 318, som sagt väldigt svårt att säga, det beror på hur mycket det låter, men som sagt det går bra ett tag det enda som är jobbigt det är det JÄVLA tickandet..... Hoppas att jag inte har gjort dig besviken den här gången..hehe

Lycka till

VD
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Om du söker på forumet så kommer du märka att detta är ett problem på 99% av alla m40... Så länge den går bra så skulle jag strunta i det om det inte låter onormalt mycket.

Varvar den ur fint? Innan jag bytte kam så gick min orent över 5000rpm och gick inte att varva över 5500rpm. Nu sitter det ny kam, vippor, lyftare mm i min och den går kanonfint. Men det tickar dock fortfarande.

Min bil: Länk
Da
7
Daniel Salov
318i touring-90
Min meck sa att jag kunde hälla i lite STP i oljan, vad tror du/ni om det?, ska testa varvningen imorrn.
tack för svaret/DS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.