AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
635

Oljud/slammer i framvagnen HJÄLP

Jag skaffade mig för en tid sedan en 316i compact -00 vilket är den första BMWn jag ägt. Efter många bekymmer med allt från växellåda till koppling verkar den nu fungera någorlunda. Jag kanske ska nämna att den bara gått 3900 mil.

Nåväl, i vintras började jag lägga märke till ett sorts slammer/oljud i framvagnen någonstans där det låter som att något metallföremål ligger och dunsar mot nåt annat med ett dovt ljud. Det låter inte som metall mot metall utan dovare. Det verkar inte ha nåt samband med motorvarv och egentligen inte heller med hur fort/sakta man kör. Jag kollade om motorhuven var justerad så att den inte låg och vibrerade men den var just. Efter att för en tid sedan ha bytt till sommardäck så börjar detta oljud bli till en plåga.

Please hjälp....
Ciba11
Har du kollat stabilisatorstagen fram? De kan vara bekymersamma, men va fan 3900mil--ja ja--kolla upp de kränkningshämmare--- Lycka till

VD
Hmmm, nu är nog jag inte nån riktig "meckare". Finns det nåt bild/ritning som visar var stabilisatorstagen och krängningshämmare sitter?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det en E36:a eller en E46:a?

Tidiga E46:or har haft stora problem med de främre bärarmarnas spindelleder och bakre bussningar.
E36:or har ofta problem med spindellederna.

Använd "sök inlägg" och sökord "bärarmar" eller "spindelled" för att komma åt mängder av trådar om detta.

Om krängningshämmarstagen fram, är dåliga, brukar man oftast känna det med handen om man har hissat upp bilen på en ramp eller går ner i en smörjgrop (det funkar inte om man hissar upp bilen så att hjulen hänger fritt!). Ryck upp och ner i stagen som förbinder krängningshämmaren (den "böjda metallstången" som löper mellan höger och vänster framhjul) med fjäderbenen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ciba11
Skall försöka skaka fram klicka på adressen nedan

Länk

därefter Stabilisatorstag (står bild 9 men fel) utan bild nr 8 är det

lycka till

VD
Johan: Det är en E36:a. Tack för ditt inlägg. Jag ska kolla det du föreslagit.

Ciba: Tack för detta. Nu vet jag åtminstone var det sitter och vad det är.
Efter att ha läst en hel del inlägg så har det slagit mig att stätdämparfästen kanske kan vara nåt i detta fall eller vad tror dom som kan?

Jag fick denna tanke eftersom jag tidigare hade en Nissan där jag hade ett liknande ljud bak och då trodde förstå-sig-påarna att det skulle kunna vara stötdämparen som skulle vara slut/glapp/trasig. Så jag skaffade ny stötdämpare och woulah, det blev tyst i bakändan.

Efter att nu ha legat under billen och slitit och dragit i alla mäjliga stag och allt vad det nu heter så kan i vart fall inte jag se eller höra nåt som verkar ha med slamret att göra. *r det någon som vet hur man (utan att demontera dämparna) kan kolla det här med stötdämparfästen fram?

-- Kent
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.