AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
865

Baslåda?

Bmw_e30
Kan man bygga en baslåda i aluminium ??
Ko
663
Koffe
320iC -93
Jooo... det kan man väl, men jag vet inte om det är att rekomendera. Aluminium är ju ett ganska mjukt material, och en baslåda ska vara så stum det bara går. Bygger man ex. vis i spånskiva rekomenderas en tjocklek på 22mm för att få stadga, vilket borde innebära att men måste ha en ganska "saftig" aluminiumplåt att bygga i. Bättre är nog då att bygga lådan i MDF eller spån och klä den med tunn aluminiumplåt... Då får man ju iaf den rätta "looken", för jag misstänker att det är utseendet du vill åt?

//Koffe
Bmw_e30
Jag har möjlighet att bygga en låda i aluminium eller vanlig plåt gratis, kan man inte sätta i några förstärkningar i lådan?
Ko
663
Koffe
320iC -93
Frågan är ju fortfarande hur tjock aluminium du har... En aluminiumplåt är och förblir tunn, dvs den kan tryckas ut och dras ihop när basarna flyttar stora mängder luft... Jag tror att det är _väldigt_ svårt att slippa missljud. Köp en 22mm spånplatta eller en 16mm MDF och bygg i istället, (tom de måste ju ofta stagas upp invändigt) och klä den sen med aluminium. Jag tror helt enkelt inte att det kan bli bra annars... sorry, men det är min uppfattning!

//Koffe
Bmw_e30
Ok.. Tack för hjälpen
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Något som ockå bör tilläggas är nog att resnonansljudet för aluminium troligen ligger bra mycket högre i frekvens än för ett "vanligt" material. Bygger man enbart kickpanel så går det utmärkt med en tjock plåt men det är nog inte att rekommendera till basar. Anledningen är att resonansen hörs mycket tydligare om den inträffar vid hög frekvens (speciellt i en baslåda). Dessutom är det ju inte särskilt lätt att få en helt stum låda i plåt. Visst det går kanske med minst 5 mm tjock plåt och grova stag överallt. Men elementen måste ju få plats också. + att baffeln är svår att stadga. Lådan kommer nog bli mkt tung också.

//AndersG
AndersG;
Resonansen blir nog inga problem, då man delar baslådan <-50-70Hz. En 2-3mm tjock stagad aluminiumlåda kommer förmodligen inte att svikta mer än en 50mm MDF låda! Men många stag, TIG:ade eller skruvade i lådan är nog ett måste. Dämpa sedan lådan med 2liter noisekiller, Peak Off eller liknande. Avsluta med att dämpa som vanligt dvs med dämpmatta.

Mvh Pär
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Varför inte en vanlig baslåda som du "klär" med aluminium?

/Edvard
BMW CS # 4503
Jag byggde en bergsprängare i rostfritt en gång.
Efter att jag byggt bort resonaserna vägde den 20kg, fast den blev ju lite mindre än motsvarande i trä. Glasfiber hade nog vart bättre.

Kan tänka mig att om man limmar ordentligt med aluminium profiler på insidan så blir det skapligt styvt. Eller varför inte bygga helt med aluminium profiler?

Hur som helst är väll materialkostnaden du skulle slippa med att bygga i plåt ändå rätt liten, eller hur?

Mulle
Även om basen inte spelar högre än till ca 80Hz, så kan metallens högre resonans ändå ge problem.
Dom vibrationer som basen ger kommer att sätta lådan i självsvängning iallafall, och man kan få ett klingande övertonspektra som örat är väldigt känsligt för.
"Plonk" bas helt enkelt.

Men om man bygger i tex 5 mm alu, och stagar med invändiga ringar av mdf, som skruvas.
Och avslutar det hela med ett ordentligt lager av tex dB-axe, peak off eller liknande ljudämpning invändigt.
Då tror jag att man har en (lätt,) stum och resonans fri konstruktion.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.