AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.889

Stenskott i rutan = spricka! =(

Sida 1 av 2
Hejsan!

På väg hem från BMW-träffen igår så såg jag en sten komma flygandes i kurs mot min bil. Den va rätt stor (ca 1cm i diamater)... Jag hade cirka 50-70 meters avstånd från bilen framför. FAN, tänkte jag när man hörde "SMACK"! Kollade snabbt på rutan och upptäckte direkt en spricka längst upp till höger. När jag sedan stannade så såg jag stenskottet utifrån. Det hade träffat 0.5cm från A-stolpen och en 4cm lång spricka har börjat krypa vågrätt ut mot andra sidan av rutan. Den kommer troligtvis bli mycket större =(

Nu undrar jag om en BMW-verkstad kan fixa dit en ny ruta, eller vad ska man göra? Eftersom man är "originalbög" =) så vore det bra om man fick en ruta från "BMW". Om det går... Vad kostar detta???

Tackar på förhand!

Mvh Tobbe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har helförsäkring, kommer glasförsäkringen att täcka skadan.
Kolla med ditt bolag om hur hög självrisken är.

Vänd dig till en BMW-verkstad så sätter de dit en ny original-ruta åt dig(eller tar bilen till en bilglasmästare som gör jobbet).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I halvförsäkring/delkasko ingår normalt.
Glas/stöld/brand/rättskydd/bärgning/och även maskinskada i vissa fall om villkoren uppfylls.
Och som vanligt så tillverkar BMW inga glasrutor, utan överlåter det till Pilkington som ex. finns visst nån Pilkingtonfabrik i Halmstadstrakten?bla.

///MVH Hasso
Länk

Okej, får fråga en BMW-verkstad...

Tack för svar!

Mvh Tobbe
Ajajajaj........byta hela rutan får man nog göra. Kostar 35% i självrisk av vad rutan kostar i mitt fall.

/D
Fick oxå stenskott, det kan bli värre om man inte byter snabbt visst?

Mvh/Soki

Marcel
Jag har också fåt spricka i framrutan. Vad är självrisken vid halvförsäkring?
Marcel>>>titta i ditt försäkringsbrev. Där står det du behöver veta

/D
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Tobbe:

Jag har kontakter på att byta vindruta för en låg summa pengar, bara säg till!

M V H
Stephan

Jag är intresserad. :) Föressten, jag tyckte jag kände igen dig från något ställe, kan ej komma på vart men du jobbar möjligtvis inte på tex mercedes el audi i akalla?

Mvh/Soki

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Soki:

VW Akalla, så du placerade mig rätt :)
Kontakta mig på stephan.berglund@dinbil.se så kan vi försöka boka tid etc.

//Stephan

Mvh Tobbe
Yes det gör jag men ja kommer att lämna in bilen nästa vecka , fixa lite småsaker så när jag fått den tillbaka så tar vi itu med vindrutan. :)

Fick inte tillfälle att prata me dig igår (alla var på dig om B12an hehe) men vet du om alpina rören går att montera på 728an? Har hört det bara gäller till 8/12 cyl, vet du något om det?

Mvh/Soki

Ville bara inflika detta med original/icke originalrutor. Precis som Hasso säger så kommer till 99% alla rutor från samma leverantör. Nämligen Pilkington. Så det finns inga BMW originalrutor. Vi byter många rutor åt vår lokala Fordverkstad & hade nyligen en kund som prompt måste ha en originalruta. Vi försökte förklara för honom att alla rutor tas hem från samma leverantör. Men han förstod tydligen inte det, utan måste bara ha en Ford originalruta. Så vi beställde rutan från Ford. Den levererades i en Kartong som det stog Ford på. Men det var inget Fordmärke på rutan, utan samma märke som det är på rutorna från Pilkington. Ford har med andra ord tagit hem rutan från Pilkington. Precis som vi förklarat för kunden. Det är samma sak med alla biltillverkare.
MVH
Danne
Glasmästare
Stämmer precis som Hasso och Danne27 säger. Har kontrollerat vad som står på min framruta och självklart står det Pilkington och inget annat. Så det är utrett nu:)

/D
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Helt riktigt att BMW inte tillverkar egna rutor, men jag bytte ruta på min förra bil (compact) och då fick jag en ruta där man blästrat bort BMW-loggan och satt dit ett "neutralt" klistermärke i stället (man kunde se att det var ett svagt BMW märke där de blästrat, om man tittade noga).

Om man är "originalfetichist" kanske man störs av sådana små detaljer....! ;oDDD

Mvh

Johan B: Om man blästrar på glas så blir det alldeles matt. Så den teorin tror jag inte mycket på. Dessutom, varför i hela världen skulle man blästra bort ett märke för? På sprillans nya bilar sitter det oftast bilmärket på, men det är endast på nya bilar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Danne, du får tro vad du vill! ;o)

Där BMW-loggan varit, var glaset matt! (Ett runt litet märke med diameter ca 1 cm, nere i hörnet vid förarsidan) Över det matta området satt det ett litet genomskinnligt klistermärke som jag störde mig på. Det pillade jag bort första dagen. :o))

Anledningen är säkert att det endast är BMW som får sälja produkter med BMW-loggan på, eftersom de har varumärkesskyddat sin logga!

Att man blästrat bort märket gör inte rutan "mindre original" eftersom den har tillverkats vid samma fabrik och kanske i exakt samma maskin som den ruta som monterades i BMW-fabriken...

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är just så man tillverkar piratdelar sv origiandelar som sagt.:)))

///MVH Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hasso, vid närmare eftertanke måste "piratrutan" vara sämre än "original" eftersom man tagit bort lite material i rutan genom blästringen och därmed försämrat hållbarheten! Om inte annat får man lite mindre glas för pengarna! :oDDD

Mvh

Johan B: Jag har hållit på en del med glas då det är mitt yrke, & jag har aldrig sett detta. Underligt? Hur som helst. BMW tillverkar inga rutor själva.
MVH
Danne
Glasmästare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.