AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.652

Stereoproblem E39 - inte ens BMW techsupport fixar detta!

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

En bil en kompis bilfirma sålde för ett tag sedan har ett enormt underligt fel. Tyvärr klarar BMW inte heller av att lösa det, så då vänder jag mig till proffsen på denna sajt istället!
Bilen, en 528 iAT -98, är utrustad med navi, DSP, telefon, TV osv.
Problemet är att radion går på och av lite när den vill, oavsett om bilen går, står still eller är låst. Radion kan alltså stängas av mitt under körning och vara omöjlig att få igång. Då låter bara ett svagt brus ur stereohögtalarna. När den sedan står parkerad över natten kan helt plötsligt stereon börja brusa igen, och då dra ur batteriet fullständigt. Felet kan dock "nollställas" genom att ta ur stereosäkringen i bakluckan, då fungerar allt normalt igen! Det här problemet kom oftare och oftare, varefter de lämnade in den på BMW för en felsökning, som inte gav någonting. Sedan bytte BMW hela radioenheten, och då blev allt ännu värre. Det ursprungliga felet försvann, men då kom missljud och usel radiomottagning istället. Efter att ha bytt stereo ytterligare ett par gånger utan förbättring har det hela gått i stå! Så frågan är, vad kan vara fel? Är tex radioapparaterna "kodade" till en viss utrustning? Eller passar de bara vissa chassinummer? Det här börjar nämligen bli en tråkig följetång....
Jag funderade på på om telefonswitchen kan vara traisg? Jag råkade nämligen ut för ett liknande fel på en ny 7-serie jag provkörde.
Någon som känner sig manad att reda upp ett fel inte ens tillverkaren kan förklara?

mvh Johan
Johan:

Fråga:

Spelar det någon roll hur vädret är när den går igång resp stänger av sig?
Rätt komplex anläggning med både Navi/DSP/Telefon osv. Jag tror säkert enheterna är anpassade till varandra, man får se upp vid byte av enskilda enheter. Detta borde ju BMW veta iofs.
Felet verkar ju ligga i just stereon, förmodar att övrigt funkar OK, men som sagt, mycket samverkan mellan dessa enheter.
Kanske rätt (kodad) radio/stereo hade löst problemet. Man skulle önska att man kunde byta enheter från en annan likadan bil, årsmodell osv, men även mitt i produktionen revideras det rätt ofta i synnerhet i elektronisk utrustning.

FP
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Johan: BMW gjorde rätt med att byta radioenheten, detta har hänt tidigare i en bil som hadde samma symptom. Som jag har förstott har felet upphört att uppträda, men däremot missljud och usel radiomottagning istället. Detta visar ett fel i den nya radioenheten! men du har bytt radioenhet 2 gånger...

Lite frågor:

Kommer missjudet enbart från radio mottagningen?
När uppträder missjudet ?

George
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

och tack för svaren, det var inte dåligt! Bara att veta att fler har problemet är skönt.

Starre -> vädret spelar ingen roll, och bilen kan vara av eller på, varm eller kall.

Folke -> stämmer att den är komplex, liksom att stereon verkar vara det som är fel.

George -> låter som precis samma missljud och usel radiomottagning som på 528:an. Vet ej när det uppträder, men det är olika grad av missljud. Det har inte blivit bättre trots att de bytt radio flera gånger. Om de löser felet på den bilen du pratar om skulle jag vara mycket tacksam om du skrev ner vad som var fel i denna tråd. Vet du om den bilen har samma utrustningsnivå?

Mvh Johan
ta
144
tamtech
750i -00
på min har det bara hänt en gång att när tv-spärren är urkopplad, man kör, tv.n e igång, o det ringer,,, då händer konstiga saker....
har även märkt att om tv.n e på när du stänger av bilen så fortsätter den att sända.... asså fortfarande på..

men detta beror på att spärren e borta!!!

Jag har en 528 -97 med Navi+tel och där kan radion "hänga" sig ibland. Dvs den låser på en frekvens och är omöjlig att byta samt att det är omöjligt att stänga av radion.
Byta från radio till cd eller kasett funkar inte heller.

Måste skruva av pluskabeln från batteriet för att det skall sluta.
Hör just det där svaga bruset är högtalarna när man tar ur nyckeln och radion har hängt sig.

Det är hänt 2 ggr på 1 år så man kan leva med det ..... men ändå.

Daniel
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Bra att jag blev påmind, jag glömde att säga att det numera är lagat. Efter att ha bytt radio x antal gånger så fixade BMW detta till slut. Det kostade 8000 kr, inklusive arbete och ny radio. Jag tror dock att BMW la ner tiotals gratistimmar på detta. Hur som helst är det skönt att problemet är ur världen.
Tack alla som hjälpte till!

mvh Johan
Deliq
Eftersom samma fel kommer trots byte av radioenhet så känns det spontant att felet kommer från någon av de andra enheterna.

Kan det vara telefonenhetens mutesignal som spökar, eller rent utav en dålig jordning till telefonen, som får radion att tro att en mutesignal ligger på trots att det inte gör det ??

Får detta problem ligga och gnaga en stund i bakskallen kanske jag kommer på ytterligare nån teori...

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Deliq
Jaha, så långsam var jag...
Tur att det fixat sig, fick du reda på grundorsaken, så att jag kan släppa tanken eller ska mina två hjärnceller fortsätta att gnugga ? ;-)

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nope, bara att felet låg i radion. men innan gissade jag definitivt på telefonmute-enheten. och Daniel75, det är exakt samma symptom som vi hade på 528:an, så börja leta efter en radio redan nu. felet kommer oftare och oftare, till slut fungerar det knappt alls.

mvh Johan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har skaffat ny professional radio och ska upppgradera från businessradion. Hoppas jag inte uppgraderarmig till dessa problem:))
Asken
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Min granne bytte nyligen sin prof. radioenhet (528iA 99:a) och dessa symptom upphörde att uppträda:

1 - Radion levde sitt eget liv ibland. gjick ej att stänga efter att man drog ur nyckeln.
2 - Knastrande ljud ibland från högtalaren.
3 - Ljudet försvann ibland.
4 - Gjick ej att manövrera ibland.

George
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Har samma problem! Jag blir galen, om jag har förstått det hela rätt så är det bara att bege sig till BMW och be dom byta radio?

Jag har största stereon med DSP navi/tv/tel. Vilken del ska bytas ut?

Tacksam för all info.

/Mikael

Varför nöja sig med sex...När det finns V8 ;-)
Säger Som Mikael: "finns mer info så fram med den" :)

Jag har oxå största stereon med DSP navi/tv/tel och sitter fn med samma problem

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
aha, här var diskussionen!

radioenhet tror jag det heter. på den 528 jag startade diskussionen för sa BMW att de bytte "radion", osäker på vad det innebär rent konkret. naviskärm osv satt dock kvar. ring BMW och fråga! mig veterligen har ingen reparerat detta fel själv innan, tex med hjälp av traditionell felsökning hos en elektronikfirma. men någon ska väl bli den första!
reparationen kostade runt 7 papp på BMW. men som sagt, testa med skrotarna tex Karstorps. fast då kan ju felet dyka upp igen!

mvh Johan
to
17
tomakarl
Lotus Elise Type 25
Detta problemet är en mjukvarubugg!!
det beror på att vissa reklamradiostationer sänder med skräptext i sina meddelande i TMC signalen. Det gör att radion låser sig!Alltså varierar problemet var du befinner dig. I Skandinavien och Italien finns detta problem.
BMW har gjort både mjukvaru och hårvaru uppgradering för att lösa detta problem.
Jag har själv haft problemet, men fått en ny radio av killen som fixade buggen på BMW AG, och nu är det inga problem alls.

Jag tycker nog att BMW borde kunna sälja utbytes enheter billigt, då de får dessa gratis från tillverkaren av radion.
/ Tomas

Ok! Intressant läsning!!

Innebär det att om man undviker reklamradio så är det
inget problem? Får börja lyssna på endast CD/Tape samt P1-P4:)

Mvh
Några frågor/funderingar till:

- Om allt verkar fungera när man parkerar bilen och drar ut startnyckeln, kan det ändå vara så att radion "låser sig" senare under kvällen/natten med tomt batteri som följd?

- Kan det räcka med en mjukvaruppdatering för att lösa problemet?

- Om man rycker säkringen för radion, är då problemet tillfälligt löst? Fungerar det att spela CD ändå?

Frågvis därför att jag för tillfället befinner mig på annan ort, och nu har ett batteri som är tämligen tomt. Därför kopplar jag bort batteriet varje kväll för att undvika ett helt tomt batteri.

Tack på förhand
to
17
tomakarl
Lotus Elise Type 25
Tyvärr är det inte så enkelt att inte lyssna på reklamradio statione, för att radion har dubbla mottagare, där den söker nya kanaler hela tiden.

Jag upplevede inte att den låser sig efter att den stängt ner ordentligt (ljud och brus försvinner). Men det kanske kan vara så oxå..?

Har ej provat att rycka säkringen, men eftersom det är ett "system", tvivlar jag på att det funkar att rycka säkringen. Jag tror att allt slutar att fungera.
Men tar du ut säkringen på kvällen borde inte batteriet bli urdraget i allafall.

Jag gjorde så att jag växlade till CD innan bilen stängdes av och då var det inga problem med att det hängde sig.
Om radion hängde sig fick jag starta bilen 2 gånger för att det skulle släppa!!!

Kanske skulle gå med en mjukvaru uppgradering men eftersom det inte går att göra via CAN bus eller K-lina är det nog ganska svårt.
Som sagt tidigare tycker jag att BMW borde byta ut radioenheter när problem uppstår, för en låg kostnad. Hade det inte varit ett "komfortsytem" utan ett mer säkerhetskritiskt system så hade dom garanterat gjort det!
/ Tomas

Tack alla som bidragit med information runt detta problem!

Känns alltid bättre när man vet var ett "elfel" kommer ifrån, samt vilka lösningar som finns på både kort(ryck säkring mm) och lång sikt(byt radioenhet).

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.