AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
998

behöver tips med främre stötdämparbyte

Owe Fransson
hej, har en gammal go 730 o nu börjar det gunnga alldeles för mycket i främre fjädringen. jag behöver byta fr stötdämpare men hur? är det ngn som kan hjälpa mig med några goa tips??

OF
Pr
59
Prm2
735-87
Titta under gör-det-själv så finns det lite tips.

Länk

/Per
Owe Fransson
tack för svaret men....
när jag har läst "gör det själv" så upptäcker jag att det är lite tips ang byte av bakre dämpare/fjädrar men jag vill ha lite tips om de "främre".

OF
Pr
59
Prm2
735-87
Tror att det är ganska lika. Jag ska själv byta i helgen fram. Kan berätta mer sedan.
/Per
Pr
59
Prm2
735-87
Så nu har jag bytt, det var inte helt lätt tog ca 10 timmar(var fint väder).
Du behöver 8, 13, 17 och 19's hylsa. 5:ans insex. Även en 19 som det är hål igenom(typ biltemas stötdämparverktyg). En stor skruvmejsel.
Kraftskaft och spärrskaft, gärna en kompressor. Jag hade också 3 fjäderspännare. Tillgång till en "gigantisk" rörtång och skruvstäd.

*palla upp bilen.
*tabort ok och skiva och sensor till abs.
*lossa mittenmuttern uppe på stötdämparen, skruva EJ bort den.här ska du ha 8mm hylsan till att hålla "imot" mitt på stötdämparen och den "öppna" 19 för att lossa på muttern.
*Lossa pendelstaget, sitter mellan fjäderbenet och krängningshämmaren, fick dock skära bort mina med vinkelslipen.
*lossa de 3 bultarna som sitter under fjäderbenet, kan behöva vrida lite på ratten för att komma åt enklare. Här fick jag bygga ett långt kraftskaft för att orka få lös skruvarna.
*lossa de 3 muttrarna uppe och nu är fjäderbenet löst, bara att lirka ut försiktigt.

*fäst nu fjäderbenet i skruvstädet ordentligt, spänn ihop fjädern med fjäderspännarana, lite på varje fjäderspännare hela tiden. När fjädern sitter löst kan du lossa mitten muttern på stötdämparen helt och ta lös delarna. Kom ihåg hur det sitter. Ta sedan den gigantisk rörtången och lossa locket/muttern som håller stötdämparen i fjäderbenet. Häll i lite motorolja i fjäderbenet och i med den nya dämparen. och montera allt igen.
När du lossar fjäderspännarna ta lite på varje, är viktigt så du inte skjuter iväg fjädern, det finns mycket kraft i den.

Stötdämpare Monroe gas 1500 kr/st.
Dammskydd 300 kr/2 st.
Pendelstag 250 kr/st.
Om du har frågor kan du maila,/per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.