|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har läst igenom inläggen om olja men har nu en fråga angående specifikationerna på oljan. Min bil skall enligt instruktionsboken köras på olja som uppfyller: API SF CC CCMC G3 D2 SAE 10w40. Den olja jag har funderingar på uppfyller bara följande: ACEA A3 B3 API SJ CF, det oljan och det instruktionsboken föreskriver har gemensamt är API klassningen, resten skiljer sig åt. Mina frågor nu är, går denna oljan att använda utan att behöva råka ut för tråkigheter? Är oljan bättre än vad instruktionsboken föreskiver? Vore tacksam för hjälp då jag är helt borta vad det gäller oljespecifikationerna:-/ Oljan det gäller är Biltemas Syntetisk 5w40, känner ni ej igen specifikationerna från min instruktionsbok så beror detta på att det ej är en BMW frågan gäller utan en A**A R***O. annledningen till att jag ställer frågan här är att det verkar finnas många oljekunniga här inne. Beemer-Tompa *PLATTAN I MATTAN* | |
|
Man kan alltid använda en olja som har högre (bättre) API- och ACEA-klassning! Det finns vissa "specialoljor" till bränslebesparing och direktinsprutade motorer, som kan utgöra undantag från detta! CCMG-systemet är ersatt av ACEA-systemet i Europa. API-systemet är ett amerikanskt system. SAE-systemet är ett internationellt klassningsystem som anger viskositeten (trögflutenheten) på oljan vid 40 och 100 grader celsius. De senaste(högsta) specifikationerna är för närvarande API SL och ACEA A3. Den olja som du beskrev är bättre än den olja som instruktionsboken föreskriver. Det beror på att det troligen inte fanns högre klassningar på den tiden (utvecklingen/kraven) får framåt i snabb takt! 5W40-oljan täcker även in det viskositetsområde som anges i instruktionsboken, varför den komme att fungera bra! Kort sagt: Du kan använda oljan utan problem, den är bättre än de oljor som fanns att tillgå när bilen byggdes. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Ursäkta att jag stjäler tråden lite. Är det nån som har erfarenhet av eller vet nåt om ett oljemärke som heter liqui moly? mvh Mathias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.