AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.158

Byta ut Nokia 3110 mot 6310

Jag har en Nokia 3110 orginalmonterad i mittarmstödet, kopplad till handsfree och knapparna i ratten.
Någon som vet om det går att byta ut hållare och kontakt så att en Nokia 6310 passar.
Har frågat på BMW men. de trodde inte att det gick.
Jag tycker dock det borde vara möjligt att bygga en kontakt och koppla in 6310 istället. Hållare i mittarmstödet för 6310 blir kanske svårare att hitta.

Någon som har kopplingsschema för 3110 kontakten?

--------------
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
3110? Känner inte igen att Nokia har nån sån, är det rätt beteckning? Förutom ev. annan kontakt så händer det att tillverkarna ändrar lite i funktionerna på telefonernas gränssnitt, jag tror det kan bli knepigt att konvertera.

FP
Säker på att den heter 3110, men det är en gammal model, kom kring 1997.
Telefonen är fabriksmonterat tillbehör från BMW, borde vara flera här som har en E39 med 3110 orginalmonterad.

Dålig bild på hur den sitter monterad i bilen
Länk

--------------
BMW:

Eftersom dessa telefoner inte hör til samma familj så tror(99%)säker på att den inte passar.Man ändrar stiften på kontakterna under luren.Det kan till och med skifta på en 6310 och 6210 fast dessa tilllhör samma familj.Om bilen är beställd med telefon så kan man via ett utdrag från Bmw(Tyskland) få fram en lista på vilka telefoner som passar i samma bilmonteringssats som din bil . Där framgår oftast vilka modler som fanns och vilket handsfree sats som passar vilken lur, modelnr på HF är översat till nokia språk. Så om du kan få fram den listan så gör saken mycket enklare.

I annat fall kan du ringa till deras support alt vända sig till en åf vet inte dom så har dom special telefon numer som de kan vända sig till.

3110 kom runt 97
Mystiskt. Modellen känns inte obekant, men det finns ingen 3110 på Nokias websida ( varken på tidigare eller aktuella modeller).

FP
Länk :)

Mvh
/Janne
Jepp, det är den telefonen jag har i bilen, en riktig tegelsten (187g).

Monteringsatsen för 3110 finns som BMW orginaltillbehör (Artno 84630017883), men har inte hittat någon för Nokia 6310.

Men om 3110 kan kommunicera med handsfree och ratten borde det väl gå att bygga en egen kontakt för 6310, gäller bara att veta hur stiften skall kopplas.

--------------
BMW:

Det finns en Nokia orginal HF set till 6310 samma som 6210 skiljer bara ett stift på dessa telefoner.

Eftersom det skiljer några år på dessa telefoner så har man ändrat lite bland stiften.

Låt mig förklar på Bmw språk:))3-seriens delar kan oftast inte passa i 5-serien bilar, men vissa saker kan stämma överns.

Återigen prata med din lokal nokia handlare så ska du få hjälp där.
Ibland är det trögt... 3110:an fanns i mitt "mobilmuseum"....))
Tyvärr är det så precis som Starre skriver att Nokia ändrar lite ibland i protokollet för signallering med "yttre världen" via sin M och F-buss, det är alltså inte bara att byta kontakten som 50/60-serien använder. Man får nog ändra i bilens mjukvara också för att få rattknappar mm att funka.
20/30/80-serien har flera stift i sin bottenkontakt och lite andra funktioner än 59/60-serien.
Beskrivning över båda seriernas bottenkontakter komer per mail, men som sagt, ytterst tveksamt om det är lönt mödan att försöka.

FP
Visa användare
167
HES
CLK -03
Till 3-serien finns iallafall en "snapon adapter" (borde finnas till 5-serien också) till mittkonsolen för 6310:an. Kanske går att att koppla in denna till tele huvudenheten

Mvh

HES
Länk
Tack för alla svar, nu förstår jag lite bättre vilka problem och möjligheter det finns.

Försöker mig nog inte på att bygga egen kontakt, verkar inte värt mödan och risken att något pajar.

Skall kolla med BMW om 3-seriens kit passar i min bil.
Annars låter jag 3110 sitta kvar, den funkar ju att ringa med:)

--------------
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.