AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
550

z3 coupé; 2,8 eller 3,0 ?...

Hejsan!
Premiärbesök för mig här, efter att ha sett TM. Är inne på att införskaffa en coupé, men jag vet inte om vilket som är bäst, 2,8 eller 3,0:an... visst, det är självklart att välja den värsta å så, men det är ju ändå en penningfråga, och i tester jag läst så klankar man ner lite på 2,8:an som "anonym" eller nåt liknande. Ligger det något i det, är 3,0:an så väsenskild från 2,8:an som sägs eller är det bara petitesser? Tacksam för svar!

//SJ
sj: 3.0 med sina 231bhp har imponerande prestanda. Men 2.8 ligger faktiskt inte så långt efter, fast onekligen 40 hästar kan man inte bara ignorera. Men köregenskaperna hos 2.8an är brutala och körglädjen enorm. Och "anonym" är nog det sista ordet jag skulle använda om bilen. Satt på ett fik här om dagen, bilen var parkerad precis utanför, på Birger Jarlsgatan. Nästan varenda person som passerade bilen vände sig om. Dessutom var det många som stannade till och även någon som kickade in genom rutan. Man kunde trott att det var en Ferrari som stod där, men nej det var bara min lilla leksak...

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
chrille70
Den enda större skillnaden, förutom 3,0:ans marginella övertag i prestanda, är väl motorkaraktären. 2,8 spinner silkeslent och har en ganska mjuk och följsam karaktär, men skjuter verkligen på när man vill det! 3,0-motorn har en lite råare och brutalare gång med ett hårt, aggressivt och ständigt närvarande ljud. Och så är den ännu lite vassare!!

Mvh / Chrille

utseendet på bilen i sig är absolut inget jag behöver övertygas om... :-) Den är överlägsen, och allt annat än anonym, utan jag undrade som sagt mer över hur karaktären var mellan de två motoralternativen, och om det är värt prisskillnaden?...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag är närmast fånigt belåten med min 330 Ci och har kört en del 328 och z3 coupe 2,8.

Det skiljer mycket i körupplevelse mellan de båda motorerna, mycket mer än vad prestandasiffrorna antyder. Tycker personligen att 2,8-motorn är för snäll och symaskinsaktig, medan trelitersrovan är betydligt mustigare och roligare. Och ljudet ska vi bara inte tala om.

Men jag säger som jag brukar - ut och provkör och välj den bil som imponerar på dig. Lycka till coh välkommen till forumet!

My Bimmer is my mistress
Jag är grymt nöjd med min 2.8'a, men så är den ju inte riktigt orginal heller, tyvärr vet jag inte hur mycket hästar den ger, men bra går den kan jag lova. Har bara erfarenhet av 2.8 motorn i orginalutförande paketerad i 5 serien, där den matar på riktigt bra.

Som Tretretti säger, provkör, och ett tips, vad du än väljer, prova inget vassare, det är ett enkelt sätt att hålla sig nöjd.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag har åkt E46 med 2,8- litersmotorn och imponerades STORT av dess prestanda som enligt mig räcker till i de flesta situationer.

Om du tänkt behålla bilen ett längr tag hade jag nog dock satsat på en 3,0. Den motorn har vunnit åtskilliga priser för sin suveränitet och kombination mellan effekt/ljud/bränsleförbrukning/miljövänlighet och så vidare, och så vidare - en riktig juvel.

Precis som det skrivs här ovan - provkör och bilda dig en uppfattning om vad som passar just Dig bäst :-)

Lycka till och varmt välkommen!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Tackar för svaren!
Trevlig respons även här alltså ;-) Får väl ge mig ut att leta efter några fräscha ex. och jag kan nog erkänna att det lutar åt en 3,0:a. ingen som har en till övers?!... Då kan jag ju ändå passa på att ställa följande lämpliga fråga; vad skall man se upp med inför köp av coupen? något speciellt att beakta, årsmodeller som skall undvikas etc...

//SJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.