AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
614

Jag ska köpa en 528i -86. Fel på bilen?

Visa användare
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Jag är ny här och kan presentera mig till att börja med. Heter Flemming och bor i Helsingborg. Just nu kör jag en 518 -82 som aldrig mer kommer gå igenom besiktningen nån gång men la handpenning på en 528i -86 idag.

Det jag undrar är om den har kända fel eller liknande? Vad bör man tänka på med den bilen? Motorn gick bra som fan och det var nya bromsar(till skillnad från min nuvarande som INGA bromsar alls har). All el fungerade förutom dimljusen.

Enda kruxet var att när jag körde i fyran relatiuvt snabbt och växlade ner till trean och gasade fullt slog det till under motorhuven som fan. Vad kan det ha varit? Den gick hur bra som helst för övrigt. Bes och skatt.

Kan man trimma dessa motorer för en billig peng nånstans i mina trakter? Är det ens lönt att tänka på det?

750RR

Chairman av ninjaclubsweden

Jag har åkt M3 men kör 518 istället...
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det är förmodligen motorkudden som gått sönder.Det handlar då inte om några stora pengar.Ta ett koben och bryt lite så ser du om kudden (kuddarna)är hel.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Ah, en 28 -Trevligt! Tänk om man kunde köpa en fabriksny sådan idag!

Här är några fel jag och många andra här på forumet har erfarit:

-bromsbomben, (yttrar sig genom att pedalen blir stum när man panikbromsar)
.
-"silentblock", (bakvagnsbalkens bussningar håller om man har otur bara 5000mil).

-sliten kamaxel, kolla att oljesprayröret sitter fast och inte är täppt.

-tillsatsluftsliden, tomgången åker jojo när motorn är kall, för att senare bli för hög när motorn är varm.

-Torkarreläet, torkarna hackar sig fram över rutan.

-Defekt vakumventil till tändförställningen, kan låsa förtändningen på max. -motorn spikar.

Centrallåset åker upp och ner, eller blir inverterat på någon dörr. Vanligt fel är att den lilla microswitch som sitter i låsmotorerna, har bekat ihop av gammalt förhårdnat fett.

-ROST, Bakom stötdämpartornen fram finns ett hålrum som fylls med grus och fukt. Hörnet mellan innerskärm och tröskel fram sitter en dubbelplåt -brukar kexa. golvet runt gaspedalen och allmänt runt täcklocken i golvet. Längsgående kittskarv mellan tröskel och golv. domkraftsfästen, allmänt plåten runt silentblockens infästning, skärmkanter, dörrkanter.
-Har nu bytt 1,5 m2 plåt och gamla bettan börjar faktiskt sitta ihop på nytt ;-)
Är din bil skapligt rostfri, så gör en ordentlig rostskyddsbehandling nu!
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Skulle vilja komplettera powertoy's utmärkta sammanfattning med strulande kupéfläkt. Det är ofta fläktblad som gått av så den går obalanserat, eller lager som är slut. Vanligt förekommande på e28:orna.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Visa användare
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Tack för hjälpen.

Så fort jag får den ska den in poå rostskyddsbehandling. Motorn ska gås igenom lite först samt växellådan. Enda juxet tycker jag är att det saknar el-hissar =(

Vad för sorts stötdämpare rekommenderas till den bilen?

Någon som har fina fälgar att sälja till mig? (528i -86)

Stereo saknar jag med, någon som har en fin? Lyssnar på motorljudet i min nuvarande bil.......

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!
Ett litet tillägg bara.
Om bromsarna är "fixade" så kan man även hoppas på att dem kollade upp bromssköldarna bak också.
Vanligt att dem "rostar bort" på E28 med div missljud och dålig handbromsverkan som resultat i många fall.
Iofs ingen större kostnad att fixa men det tar lite tid att byta..

Mvh Janne.
Visa användare
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Såg nyss på tvåan ang. denna sajt.
Hasse kanske har något att invända med?

Tack för alla svar iaf.

Ville bara varna om ett fel som jag sitter fast med...gjorde en motortvätt på min kompis bmw 528i, sen dess har vi inte fått igång den...har gjort det mesta men den får ingen gnista till tändstiften...har du något råd så hör gärna av dig...:-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.