AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.051

Hur installerar man Turbo i en E34?

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej på er.

Jag vet att det finns "för" mycket trådar om Turbo här men jag måste fråga för det finns faktiskt inga svar att hitta i sök-funktionen.

Jag undrar bara helt enkelt vilka delar som behövs för att få till en Turbo på en 520/525 E34 med m20 motorn.

Ingen har tidigare förklarat en Turbo-installation på en E34 så jag tror att det skulle hjälpa många om det en gång för alla kunde beskrivas här och nu. (om någon nu vet hur man gör?)

T.ex vilken sorts turbo ska jag ha till min bil (en 520)?.
Kan jag ta en turbo från en Volvo V70 2.0T -98??? (Jag vill alltså bara få ut ca 70-100HK extra, och lite bättre axx)

Utöver själva turbon så måste man ju ha ett grenrör som passar såklart, men sen da??? vad måste man mer ha??
(OBS - jag vill ha kvar orginal insprut/kylare och inte behöva röra motorn. det borde gå med tanke på hur lite effekt jag ska ta ut. plus att någon hade satt en turbo på en E30 med m20 motor helt utan att ha rört motorn. eller måste man ha en liten IC??)

Nu blev det många konstiga frågor men.. jag måste få veta, och jag tror att kompetensen ligger här på forumet, någonstans....

MVH
Richard.L
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det finns ju huuuuur mycket info som helst om turbomatning av M20- motorn, som sitter i såväl din 520 som i 525 E34,320 E30, 325 E30, 323 E30 och 323 E21 bland andra.

Prövat att söka på "turbo AND m20" istället för "turbo AND 520"? Jag tror nästan att infon du söker finns :) Annars kan säkert bäckis, Kilander och de andra turbonissarna svara!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hej.

jo.. jag har faktiskt sökt på "turbo AND m20" och en hel del andra varienter också (och läst och sökt i många timmar vill jag säga) men jag har aldrig hittat nått om E34 som kunnat hjälpa mig.

Det står ju bara en massa tjafs, och ofta så spårar själva grund-tråden ur och diskussionen hamnar någon helt annan stans (ibland i alla fall). Det jag ville säga var att det är kanske 10% information 90% kallsnack så som jag ser det.

Men om du hittar en tråd som handlar om det jag sökte så kan du ju maila mig den eller lägga en genväg här.

Eller om någon kunnig skulle kunna förklara lite enkelt bara. (om det nu finns någon kunnig i frågan dvs.)

MVH
/Richard
Jo
744
Jonhny
745 -85
En e34 lär ha mer plats över till turbo än en e30, annars är det ju samma motor så den turbokonverteras på samma sätt.

Ska du få någon effekt så behöver du mer bränsle och eventuellt sänka tändningen. 70hk extra i en bil som inte har så många original är ganska mycket. Så det blir nog turbo, (IC), insprut, (tändning).
Sätter man turbo på m20 utan att göra något annat så fungerar det nog inte så bra/länge.
kimozabe
Hur mycket mer soppa drar bilen med Turbo ? Fick precis pisk av en subaru impreza, vill ha mera hästar :)

Du får gärna maila mig sedan när du installerat allt Richard och berätta hur mycket mer effekt du fick ut och vad allt gick på :)

Mvh
Varför inte satsa på en 535i istället för då passar ju grenrör å div. delar från 745 turbon.

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej.

Jasså.. gör den.. rakt av eller? och vad för turbo sitter det i 745:an ???

Nån som vet nån liten billig turbo med inbyggd wastegate? och i vilken bil den kan tänkas sitta (så man hittar den på skroten)

/Richard
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Bara en fundering.. det låter som att du inte är så insatt i turbomotorer.. Och det är verkligen inte en sån sak som man bara "skruvar in" och kör.. Så frågan är om du kan göra det själv.
Tex att behålla orginal insprut är inget att fundera på tycker jag..
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej.

Nej jag är inte så speciellt insatt, men vill gärna bli... det var därför jag tyckte att någon skulle kunna förklara det hela lite mer ingående (om någon nu skulle vara intresserad av att göra det??)

Men det verkar ju inte som om folk som vet exakt hur man gör orkar bry sig att förklara för oss "amatörer", och de kan man ju kanske förstå. eller?? jaja.. men fortfarande så har i alla fall ingen hjälpt till i frågan... vill bara påpeka det...

Men de vore kul om det kunde finnas någon sorts steg för steg guide i hur man i allmänhet gör. När man köper färdiga Turbo-Kit till vissa bilar så ska de ju följa med en instruktionsbeskrivning "hur man gör", en sån vore kul att läsa.

Jag skiter i att jag inte kan så mycke... jag får väll lära mig vart efter, och vill ingen hjälpa mig så... jaja..

/Richard
Kolla den här tråden, det finns några vettiga länkar där;

Länk
Jo
744
Jonhny
745 -85
Problemet är att det finns kanske ingen helt enkel lösning. Jag själv skulle inte klarat av en turbokonvertering även om någon talat om hur jag skulle göra.
Det är så mycket som kan gå fel och bli väldigt dyrt. Blir lätt sura miner mellan den som förklarar och den som utför dådet ifall det går åt skogen.
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej igen.

Jag läste igenom tråden "Greenberg" och jag tycker precis som han att man borde kunna ha en guide på "gör det själv" över turboinstallation. En utmärkt idé.

Problemet är bara att ingen hittills har gjort en guide eller har beskrivit hur man ska göra när man installerar turbo.

Men det behöver kanske inte vara en så ingående beskrivning, en "bild-historia" med steg för steg med någon som sätter in en turbo skulle nog vara mycket lärorikt för någon som aldrig har gjort det själv förut. Och så skulle ju andra kunna hjälpa till att fylla i text till bilderna och förklara vad som görs... eller nått...

/Richard
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Jag ska turbokonvertera min 325:a i sommar, kan ta bilder på allt då och försöka förklara =)
Är inget proffs på turbo, men jag är väldigt teknisk och händig och intresserad osv. så jag SKA göra det! =) Kommer ju stöta på problem, men som alla vet så är dom till för att lösas! Motorer är KUL!!

----------------
Kör också båge! www.sporthoj.com
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej.

Det låter ju super bra, fotta allt, ta onödigt många bilder och så kan du ju höra av dig när du e klar? Jag tror många vill se (bland annat jag).

/Richard
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Ja visst =) Börjar så fort jag får ett jobb. (förhoppningsvis på tisd.)

----------------
Kör också båge! www.sporthoj.com
X-
375
X-ray
325i -87
Nisse: om du tycker att de e lika "kul" efter du e klar o turbokonvertera, får du gärna göra det på min oxå :)

"Am Der Necht Der Dam Gebissen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.