|
|
|
|---|---|
|
Hur mycket drar egentligen en V12 (750) ?? Stads, blandad osv? 740 oxå för den delen? : ) tackar mvh mattias / MAttiAS | |
| Om du tror att bensinkostnaden är tung, skall du nog avstå ett köp av bil med V12...... | |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Min 740 -93 drar 1,41 l/mil blandad körning, med ganska mycket stadskörning, dock inte så mycket rent köande. Min kompis har en 750 -92 och hans bil drar 1,67 l/mil på ungefär samma körning. Det är iofs en lång 750, men en skillnad på 2 deciliter bör man minst räkna med. Jag tycker 740 är mer ekonomisk än 750, iaf när vi pratar om E32, men en 740 är oftast lite dyrare (de kom ju först 92, medan 750 finns från 88) att köpa. /Mattias |
|
Så farligt mycke dra dom väl inte ? min liggaer på ca:1,25 iofs mycke landsväg korta bitar! jmför me en ny volvo xc 1,4 blandat me mindre kusar tycker nog bmv fixat bränsle förbrukningen bra på dessa gamla "skepp" jmf me en amerikansk v8 på ett par hundra kusar uhhh ruggigt ÄGG under pedalen när de krävs !! M.V.H nicke |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Det är alltid lika fascinerande att läsa hur lite folks bilar drar ;-). I tester som tidningarna gör är det ytterst sällan som en bilmodell klarar de angivnaförbrukningssiffrorna. Förbrukningssiffror är ju bara intressanta om de speglar den typ av körning man gör. Min tidigare 520 -89 sörplade i sig mellan 1,2 och 1,3 på samma premisser som jag tidigare skrivit. Teknikens Värld fick ett testgenomsnitt på 1,58 när de testade 750iAL och när de testade 740iA blev resultatet 1,36. BMW själva säger mellan 1,39 och 1,43 för 750iAL, och 1,19 för 740. Det är bara att gratulera dem som lyckas åka billigare än dessa sifforna. Min erfarenhet är dock att det är svårt att klara de förbrukningssiffor som BMW anger. Att min snittförbrukning ligger på 1,41 och inte lägre beror främst på att jag kör ungefär 20 % landsväg, 10 % ren stadskörning med köer och 70 % förortskörning (14 km 70-sträcka till jobbet med 13 st trafikljus). Jag räknade med 1,5 l/mil, så jag är faktiskt positivt överraskad, och nöjd. Slutsatsen blir att en E32 750 drar drygt 2 deciliter mer än en E32 740 - i alla situationer ;-). /Mattias |
|
Carfanatic, Jag vill nog påstå att BMWs siffror stämmer mycket väl, om man tittar på de siffror de anger i manualen. Konstigt nog är det aldrig dessa siffror som Teknikens Värld anger som fabriksuppgifter. (kanske dom blir itutade en massa glädjesiffror av generalagenten, vad vet jag). Hur som helst, För e38-750 så är manualsiffrorna: 1,02l/mil landsväg, 2,12 l/mil stad och 1,42 l/mil blandat. -Stämmer klockrent i verkligheten också. |
|
|
Min åsikt är också att BMW:s siffror stämmer mycket bra, min 750i ligger på exakt 14.3 liter/100 km. Jag kan för övrigt tillägga att jag nyligen åkte en sväng på 21 mil, 140 km/h i snitt, förbrukningen låg på exakt 13.0 liter/100 km, och då gick det undan. Inte så illa tycker jag, en bil med mindre motor hade säkert dragit mer bränsle. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
torparn2 |
Min har aldrig ett genomsnitt på under 2 liter milen... men att tilläga så har jag en tung högerfot... "Det är inte dom höga hastigheterna som dödar, det är dom snabba stoppen" |
| Min tar runt 1,5-2 l/mil men det roliga är ju att man kan köra högt landsvägstempo (170-200 km/h) på runt 1,5 l/mil | |
| Jag glömde skriva att det går ju att få ner den runt litern om man kör landsväg och inte är så stressad typ 90 km/h | |
|
Hej 110 kmh drar min 1,3, medan vid 140kmh drar den 1,2 ! (cruise control) Blandad körning ca 1,7. MEN har du vibrationer i gasfoten så är det ingen konst att nå 2 liter milen. Ägde förresten en granada 2.8i som drog lika mycket som 750in tänker man på att det är dubbelt så många cylindrar och hk, så går 750in billigt. |
|
|
Min 750 drar 1,3-1,4 i genomsnitt Min Volvo 940 Turbo drar 1,0-1,1, som referens |
|
|
Min 95:a drar 1.45 blandat med mycket stadskörning och någon gång visa en volvo var skåpet ska stå. Lägst var det på en tur från Skåne-Göteborg och 110 i snitt = 1.09 |
|
|
God morgon JAg har haft 540 + 740 (just nu 728-96) Landsväg snitt 110km/tim tog min 540 0,85l/mil. 740 0,90l/mil (vid semesterresa till Italien 2001 med hela familjen och packning körde vi 503mil totalt och soppan som gick åt blev totalt 499liter) (Helt otroligt faktiskt) min nuvarande 728 vill ha vid 110km 0,75/mil. Samtliga bilar automat. I stan däremot får man nog räkna med uppåt 1,6 - 1,8l/mil. Hälsningar Göran |
|
|
Verkar som om 750 e32 drar väldigt olika. Undrar om det beror endast på olika hastighet/körstil/blandning av landsväg eller om att alla inte är perfekt "inställda", dvs feljusterad tändning och dyl som kan få bilen att dra mer (obs ingen expert på vad som kan vara orsak till hög förbrukning) ? /Simon |
|
|
Det är säkert så att olika bilar av samma modell drar olika mycket men jag tror också skillnaden mellan körstil/typ av körninig/vinter-sommar märks mycket mer på V8/V12 jämfört med 6:orna. Med min fd 328:a så var det mycket sällan att jag var under 0,9 l/mil och sällan över 1,05 l/mil oavsett årstid/körstil. Med 540:n så ligger förbrukningen mellan 1,05-1,6 med liknande förutsättningar. Kallstarter på vintern märks tydligt, lite mer stadskörning än vanligt märks direkt precis om en längre utflykt med landsvägskörning direkt ger utslag år andra hållet. _____________________________________ BMWCS #5157 Länk |
|
|
Hej på er alla. Som sagt är det ju kul att se hur förbrukningen skiljer sig mellan bilarna även fast det är samma modell. Har själv en 735 -87 med 27000mil på mätaren och jag håller förbrukningen mellan 0,9 och 1,15.....när tjejen kör är det sällan under 1,2L/milen. Vi var ner till sundsvall en sväng i våras och jag körde båda vägarna och tankade upp när vi kom hem. Jag låg mellan 100 och 125 både dit och hem. Tankade upp efter hemkomst och fick i 54L på 56,8mil. |
|
|
Nyss hemkommen från EU-semester med ca650 mil på mätaren så har jag en snittförbrukning på hela resan på 1.22 l/m, medans min följeslagares 750iL E38 har sörplat i sig 1,37 l/m på samma körstil / sträcka. Som kuriosa låg snittfarten för hela resan på 88.7 km/h. Mvh. Patric Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! En fundering: När Ni mäter Era soppaförbrukningar så använder Ni Er naturligt av vad som anges på pumpen på´macken samt vad vägmätaren visar. Vill nu inte göra besvikna miner men med ett kraftig nypa salt tror jag att "kröningen" av pumparna ligger inom intervallet 2 dl på 20 liter. (Kan t o m var på 10 liter) Några år sedan jag kollade detta iofs så ngn annan kanske har färskare uppgifter men att det finns ett "spann" är fullt klart. Sedan kommer vi till vägmätarna. Efter otaliga mätningar genom åren vet jag att min E 28 visar exvis 110 vid en verklig fart av 108. Det är märkligt i sig ty enligt "lag" för typgodkännande skall det vara minst 10% "glädje. På min E 32 7 M 70 är det ca 12 km glädje vid 120. Jag kan enligt mätaren "köra 154 utan att riskera kortet på motorväg" -om man ser det ur den aspekten. Sannolikt är det väl samma glädje på vägmätaren eftersom dessa ju tar sina info från samma sensor - räkna kugg på drivaxeln. Samverkar allt "jävelstyg" åt fel håll kan Du behöva lägga på minst 10% och i vissa fall kanske över 15% på uppmätta värden. Tankar Du dessutom vid + 25 får Du lägga på minst 20% För mina test använder jag de 505-metersmarkeringar som ännu finns kvar efter länsmans hastighetsmätningar från helikopter. Nästa gång Du kör på motorväg - ställ in farthållaren på 120 och klocka tiden mellan kryssen. Är säker på att det blir >16,53 d v s max 110. Således lägg direkt på 10%. Rätt värde vid 120 är 15,15. MVH /// Paap R |
|
Alltid spännande att se hur lite alla andra utom jag lyckas få bilar att dra :-) Min bmw520 drog 1.1 L/m blandad.. Min 735ia drar 1.6 L/m blandad.. Lånade en 750 ia under en dag och enligt färddatorn (om man nu kan lita på den) låg ja på 2.5 L/m men då körde jag som en sådan bil är tänkt att köras. Känner Du till en riktigt stor container ? Isf. vill jag kasta min bil där. |
|
|
Fenomenet är väl så, att ju större motor, desto större skillnad gör körsättet. Bara som referens och framförallt kuriosa så drog Scanian jag körde förut (ekipaget max 36 ton, 4 m högt, 11 liter och 380hk) 2,56 med mig bakom ratten, snittet uträknat på tre tankningar på runt 350 liter styck. Med en kollega bakom ratten låg samma snitt på 4,02. Den bilen gick alltid samma vägsträcka, vid samma tidpunkt. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.