|
|
|
|---|---|
|
Hejsan har fått ännumer problem med min 530. Efter en incident med motortvätt så kördre jag med lite misständningar 1,5 -2 mil. Bytte alla stifetn rengjorde tändstiftsgroparna rengjorde tändspolarna. Bilen gick efter detta bra. Eller inte? Mellan tomgång och 2000 varv tyckt jag att bilen misstände lite. Kanske gick på 7cyl. Lite lite vibrationer, helt klart märkbart jämf med den normalt silkeslena gången. Kopplade ur en tändspole i taget och testade gick sämre (riktigt dåligt) vilken jag än kopplade ur. Har även testat att koppla ur tomgångsmotorn fungerar nog som den ska tomgången sjunker karaftigt när man kopplar bort den. Sökte lite här på forumet och hittade en deil inlägg om liknande symptom när man har kasst insugsmembran. Nu undrar jag hur jag kan testa eller märka om det är membranet? Ev andra fel som har samma symptom? | |
|
du kan testa spruta startgas bar vid mebranet och se om varvtalet ändras. mina syptom var låg tomgång. exakt över 500varv. då blev tomgången även ojämn då det låg på gränsen till aldeles för lågt varv. efter bytet ligger tomgången en 100-200 varv högre. och motorn går bättre. tyckte innan att motorn gick orent då jag stod still och varva upp den. stod och gasa upp och ner. varvar upp rent efter bytet. |
|
|
Testade med startgas idag faktiskt sprutade på riktigt ordentligt efter att jag tagit bort ljudämpar materialet. Testade även att spruta på insug o annat. Absolut ingen förändring i varvtal. Sen så tycker jag att bilen går jämnare idag ?!! Väldigt konstigt Min tomgång ligger på ca 700 tror det är bra. Inga förändringar alls inga svängingar i varvtalet. Häromdan när jag testade o hålla jämna varvtal tex 1200 så kändes det som vibrationerna gick i långa vågor. inga alls sen lite lite ...osv. Ngn idé pm felet? garanterat membranet? Har förstått att bilen kan vara konstig pga kamvinlar. Min bil är ställd och kollat för ngt år sedan + nya lambda. Om en lamdasond e bränd ska den inte pendla i tomgång då? Själv tycker jag det hela är väldigt konstigt, känns som bilen går bättre ju mer jag kör. Det där med att de bakersta stiften ska vara oljiga sotiga, är det en 100% grej? Har ju haft i nya stift kan ju ta ur dem och kolla lätt om så är fallet. |
|
mange540 |
På min 540 lossnade ena kontakten till lambdan vilket gjorde att bilen gick väldigt illa (tror att man måste ta bort felmeddelandet "genom verkstads hjälp, dator"). Men jag åkte på att byta membranet lite senare oxå ;) |
|
Mycket märkligt detta. bilen lagade sig själv. Går mkt bra nu. Ställde den in sig själv eller ngt? >Mange trodde också att lamdan spökade pga lite körning med misständingar osv. Har varit med om det med andra bilar men det var inte liknande symptom. Jaja tack för alla tips o möjliga fel. Får se hur länge det fungerar, eller om det återkommer. |
|
|
troligvis var det ngt fel pga av motortvätten så vattnet dunstat bort nu eller så lärde sig datan ett nytt program då du hade fukt vid stiften. sen tog det ett tag innan den lärde sig d enya förhållandena. de är ju adaptiv motorstyrning. Finns många fall där fel reparerats men motorn gått skit ändå för den har lärt sig fel eller ligger i på ngt nödprogram. hjälper ofta att ta batterikabeln ett tag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.