|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem! Min farthållare i E34 540 93 dog för några år sedan. Nu tänkte jag att jag skulle fixa detta. Efter letande hittade jag farthållarmodulen längst ned i vänster dörrstolpe, en aluminiumburk märkt VDO med en blå 26-polig kontakt. Kollade bildelsbasen på farthållare E34, fick många träff. Bildelsbasen är bra sätter ut chassinummret på bilarna. Alltså kollade jag via ETK som jag har vika av bilarna som har samma farthållare som min. Hittade en M5 3,8 93 som enl. ETK hade samma farthållare som min. Ringde och köpte den, fick den i dag. PROBLEM! Den farthållare jag fick är ej rätt. Den jag fick är en svart låda med 15-polig kontakt. När jag kollar upp denna låda via ETK hamnar jag i lista 12=motorelektronik men benämningen är "styrdon hastighetsrelage" Om jag kollar på samma bil men lista 65=tillbehör hittar jag också "styrdon hastigehetsreglage" och det var det reglaget jag ville ha! Ni med E34 M5 3,8 årsmodell 93 hur ser era farthållarburkar ut och var sitter dom? Måste sända tillbaka den jag har köpt, men vill gärna förklara vad som blev fel, nu fattar jag inte nått, har M5 2 styrdon till farthållaren eller har ETK fel? mvh BLJ | |
|
Hej Bengt! Jag har också fnurr på min farthållare. Det är en aluminiumlåda med blå (då troligen 26-polig) kontakt, märkt VDO och ett BMW-klistermärke nr BMW-nr: 42.212/011/001 (alt. 412.212/011/001, svårt att se) Jag har inte sökt efter farthållarmodulen på t.ex. bildelsbasen, men funderar på det. Hoppas du hittar lösningen på farthållarproblemet! Mvh Patrik ________________________________ Träff i Karlskrona! Länk |
|
|
Patrik_N! Tack för infon! Dom nummer du refererar till ser ej ut som BMW artikelnr. Nummret skall vara 65 71 1 387 625. Ser du några siffror som liknar detta? Var satt din burk? Någon annan som kan hjälpa till med detta problem, tacksam för all hjälp. mvh BLJ |
|
|
Ja, den är också märkt (på samma lapp :-) med 1 387 625. Jag bytte min styrbox till automatlådan p.g.a. (visade det sig sedan) att det läckt in vatten i farthållarboxen. Det rann vatten ur den...kortis :( Den skall sitta nere vid pedalerna, bakom plasten vid högtalaren enl. verkstan som felsökte när automatboxen gick sönder andra gången... Jag skall själv ner där och rota för att försöka hitta läckan. Mvh Patrik ________________________________ Träff i Karlskrona! Länk |
|
|
En liten fråga, vad är problemet med era farthållare? *nyfiken* www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Samma problem med min farthållare som med din automatlådebox. En alu-box med anslutning uppåt tydligen kan det komma in vatten i dörstolpen som letar sig in i boxen via anslutningen, eftersom boxen är helt tät nedåt rinner vattnet ej ut utan stiger inne i boxen och förstör kretskortet. Jag hällde ut 1/2 dl grönärgigt vatten ur min. mvh BLJ |
|
|
pcdoktor/johan: Problemet är tydligen det samma. Det rinner in vatten i boxen, vilket orsakar kortis och i mitt fall en dyr kortis. Min styrbox var tydligen halvfull med akvarievatten. Fattades bara fiskarna :-( Har du någon teori Bengt om VAR det rinner in? Mvh Patrik ________________________________ Träff i Karlskrona! Länk |
|
|
Patrik! Nej ingen annan teori en att det måste komma uppifrån. Kan vara dräneringen från takluckan går väll i någon slang, kanske hål på den slangen. Kanske kondens. Ingen med M5 som har 2 styrboxar eller kan förklara mitt problem med felköp, se början på tråden. mvh BLJ |
|
|
Ingen som kan förklara mitt orginalproblem? mvh BLJ |
|
|
Ingen? mvh BLJ |
|
|
Försöker lyfta upp min frågeställnig! mvh BLJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.