|
|
|
|---|---|
sugen |
Vilken bensin bör man köra på, skiljer det sig mellan de olika 7 modellerna? |
|
98oktan rekommenderar jag utifrån min erfarenhet. Vilken mack som passar var och en bäst är personligt. sök på 98 på "98 oktan" i sökfunktionen ovan och du har att läsa halva natten:) Mvh asken |
|
|
95 oktan "duger" men BMW:s motorer är optimerade för 98 oktan. Då infinner sig det där sista bettet i motorkaraktären samt att du sänker förbrukningen något. |
|
|
tror ja ju inte på. bmw motorer har väll knacksensorer så att man kan köra på "vadsomhelst" ? i många länder är ju soppan MYCKET sämre än våra 95 okt , så att bmw motorerna inte skulle gå på vilken skit somhelst har ja svårt att tro. min 520 gick kanon på lite av varje . tex 5 år gammal 4-taktsoppa för gräsklippare , eller 20% etanol. inga problem alls. vissa mackar idag säger i reklamen att de tillsätter etanol och bmw går la lika bra på den soppan som alla andra bilar ? |
|
|
Wadel, om man använder bensin med lägre oktantal än 95, kan BMW-motorerna ta skada vid svåra driftsförhållanden. Detta då sexorna/åttorna är optimerade för 98 oktan. Bara för att en motor har knackningssensor innebär inte det att tändningen kan regleras ner hur mycket som helst! BMW rekommenderar själva att man använder 98 oktan i sexorna/åttorna, dock lägst 95 oktan! I de fyrcylindriga motorerna skall det gå att använda okantal ner till 91. De lite äldre motorerna från BMW har inte knackningssensorer! Den etanolinblandning som sker i viss bensin, är maximalt 5 %. Högre inblandning (tex 20 %) kan leda till motorskador om motorn inte är optimerad för så hög inblandning. En motor kan aldrig ta skada av för högt oktantal, men med för lågt oktantal kan allvarliga motorskador uppstå! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
RoKKa |
Etanol har ett oktantal på 102 så etanol gör ingen skada. Men mer än 20% inblandning är inte att rekomendera.Har kört min 750 på det för att få ner Hc värdet på besktningen.Den drar dock lite mer bränsle så man tjänar nog inget på det! |
|
Om man har (för) hög etanolinblandning i bensinen, bryts motoroljan ner betydligt snabbare. I värsta fall kan det bli smörjproblem om man inte använder sig av en olja som är specifikt framtagen för etanoldrift! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.