|
|
|
|---|---|
|
Hej hopp. Har haft problem med att absen kopplas ur ibland, i början bara nån gång då och då (3 gånger på 2 veckor) och den är alltid "med" igen vid nästa omstart. Nu har det dock blivit så illa att abs kopplar ur sig efter en eller två tryck på bromsen (man måste dock rulla för att det ska inträffa). Sökte och fann en del inlägg om problem med abs sensor samt ett ypperlig "mektips" här på sidan om vilka ohm man bör få fram vid mätning av sensorerna. Sagt och gjort, jag dök ut i regnet idag och då jag inte hade problem med hastighetsmätaren och/eller pling vid rullning med öppen förardörr uteslöts fel på vänster bak. Då förra ägaren meddelade att han låtit byta vänster fram på garanti tyckte jag sannolikheten låg på höger bak (då dessa skulle vara mer utsatt enl. inlägg här). Jag tog av hjulet bak och kollade denna sensor, mätte 4 megaohm på ena håller och 8 på andra, samma med vänster fram. Jag beslöt då att ta av hjulet även på den nymonterade sensorn höger fram och mäta denna. Fick då endast 0,5 resp 0,7 megaohm på denna. Man kan genom utseendet se att det är en annan sensor än de som sitter på höger bak samt vänster fram (nyare får man förmoda). Är motståndsvärdena som anges i artikeln "testade" även på nyare sensorer? (för sakens skull så är bilen från -99 och abs sensor högerfram från 2001 nångång har jag för mig). Tänkte att jag skulle vara fiffig och sticka in på bmw för att "mäta" en ny sensor och se vad jag får för något men det visade sig att verkstads+reservdelsfolket stänger halv 4:a på fredagar, så det sket sig :). Nu kan jag inte hålla mig till på måndag med att få reda på sanningen så jag var tvungen att fråga här! Kom på en grej till förresten, som rör elektroniken för tv och dsp. Finns det något som kan påverka så att dessa inte startar som de ska ibland? Dsp grejset är hyggligt ofta "svart" när man startar bilen och har lämnat stereon på vid avstängning av fordonet. Räcker att stänga av stereon (som funkar, men dsp är som sagt svart på stora displayen och inget ljud kommer ur högtalarna) och stänga tändningen samt sätta på den igen, sedan funkar det. Jag skulle säga att det blir så här i ca 3-4 fall av 10 och det är lätt irriterande. Tv:n markeras också svart på datorskärmen ibland när man startar bilen, dock mer sällan kanske 1 gång av 15. Har köpt en burk med elektronikspray och tänkte koppla loss kontaterna som har med systemet att göra och "blåsa" i lite spray där, dessvärre visade det sig att jag inte hittar i eldjungeln 8-D Några förslag här tro? Trevlig helg! /Gillster | |
|
Fullt möjligt att du får olika värde på den nyare sensorn, egentligen säger inte dessa så mycket och är beroende på instrument osv (instrumentets mätspänning). Man skulle behöva koppla in sensorn i sin riktiga krets och se att den levererar pulser när hjulet snurrar. Igensatta "kuggar" på hjulen som snurrar framför sensorn skulle också kunna ställa till problem men oftast är det periodiska fel i ABS-sensorn pga fukt. Vad gäller monitor, DSP osv så har jag ingen erfarenhet av denna utrustning i BMW tyvärr. FP |
|
|
Okej, jag tar med mig samma instrument som jag mätt de 2 gamla och den nya sensorn (som ev. är felaktig) och provmäter en sprillans ny sensor på bmw på måndag, får jag samma mätvärden som på de två gamla som sitter på bilen på en ny från lagert så är den som sitter på bilen sannolikt kaput då :) Jag återkommer med resultat. tackar för hjälpen folke |
|
|
Okej, passar på att fylla i "luckorna" här, det kan ju visa sig att någon har nytta av uppgifterna. Jag gjorde som nämnt ovan, dvs. åkte till bmw och tog med mig samma multimeter som jag mätt de övriga sensorerna med. Mätte då en ny sensor från Bmw och den har exakt samma värden som de "gamla" sensorerna som sitter på bilen. Så jag bytte den som redan blivit bytt en gång under 2001 och nu funkar allt finfint igen :). /Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.