AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.169

BMW 328 E46 vs Lexus IS200?

Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Hej alla!

Funderar på att köpa bil och har då haft en BMW 328 E46 årsmodell 1998 som första alternativ.

Tänkte höra med er alla om vad ni anser om en Lexus IS200-99 som alternativ?

Tyvärr skiljer det ju ca 50 hk men hur står det sig annars om man jämför dem?

Mvh
/Fredrik
To
113
Tody
325ik -88
Har en jobbarkompis som har en IS200, vilken han är mycket nöjd med. Åkte med honom till STHM för någon månad sedan, en mycket trevlig bil. Saknar iof. lite motorkraft, men annars.
Har dock ej testat den om nämda BMWn.
Tror ju inte att någon av bilarna skulle bli någon besvikelse. Men BMWn om du vill ha lite mer kraft.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nej nej nej. Och åter nej. Visserligen är IS 200 gjord för att utmana 3-serien, men har enligt min mening inte en chans mot originalet. Framför allt inte motorn som möjligen tål en jämförelse mot 320i (150 hk) men verkligen ine mot 328.

Dessutom har IS den fulaste instrumenteringen/inredningen sedan Datsun 1974.

Sober up, köp en 328!

My Bimmer is my mistress
Dy
370
Dyngrak
Nyktra till, helgen har ju precis börjat ; )

Som sagt, att Lexus inte har lika mycket kraft är ju ingen fördel direkt. Men kvalitetsmässigt är de jämförbara?

//Fredde
chrille70
Jag gillar verkligen IS 200, var själv spekulant på en sådan för några år sedan men för mig blev det till slut en BMW 325 Touring. Lexusen är snygg, kul att köra och har en suverän driftsäkerhet. Dessutom är tvåliters-sexan en trevlig motor (än om den inte är mycket att komma med i jämförelse med en 328i). Men inredningen känns lite epigt utförd för en bil i den prisklassen, lite Datsun -74 som tretretti säger (än om den sportklocke-inspirerade intrumenteringen är väldigt läcker).

BMW:n känns mer solid och välgjord, dessutom är komforten överlägsen. Ljudkomforten i IS200 är inte mycket att skryta med, nämligen. Dessutom är de flesta bilarna utrustade med 17"-fälgar och sportchassi, vilket känns i ryggslutet när man rullar på dåliga svenska vägar...

Valet och kvalet mellan 328 och IS200 är nog mest en smaksak. Båda bilarna är sexcylindriga, sportiga och roliga att köra. Men prioriterar man komfort och kvalitetskänsla (och kanske en viss image) är BMW det självklara valet. Vill man ha en lite mer udda bil som sticker ut från mängen, är Lexus IS200 inget dumt val.

Jag valde BMW:n för komforten eftersom jag avverkar uppemot en 4000 mil om året.

Mvh /chrille

Dyngrak: Jag äger en av bilarna och kört den andra som hyrbil under någon månads tid. Lexusen är en trevlig bil, med lite trist instrumentering, men ganska hög komfort. Den ser ut att lova mer än vad den gör prestandamässigt, vilket inte 328an gör.
Jag skulle nog vilja påstå att 328an slår lexusen på alla områden utom, snittförbrukning,kundvård,pris,försäkring.
Dvs Bmwn är snabbare(även om de inte känns så)
Sportigare i chassit, en underbar körupplevelse, rymligare, bättre kvalitetsmässigt, den är helt enkelt en lite diskret vagn med tillräcklig motorstyrka för de mesta, chassit är underbart (om allt e som de ska med bussningar länkarmarmar osv)
Jag skulle nog se på detta inlägget som lite färgat men så är inte fallet, om du köper en lexus så får du gärna ställa upp bilen bredvid min så ska jag påvisa att punkterna ovan samt massor med andra punkter är bättre på bmwn.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Dy
370
Dyngrak
Hej alla!

Jag medger att en 328 verkar vara det bästa alternativet.

Tack för alla synpunkter, det är alltid bra att höra från andra som själva har erfarenhet av båda bilarna.

//Fredde
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Det er overraskende at noen sammenligner E46 328i med Lexus IS200. Den sistnevnte er i utgangspunktet en jevnere utfordrer til E46 320i når det gjelder data og motor.

Jeg har lest en test i bladet Bil (10/98) tidligere, og jeg kan uttale meg kort utifra det inntrykket jeg fikk der. IS200 vs. 320i:

IS200 har et bra kvalitetsinntrykk, men når det gjelder interiør og materialvalg (plast) så ligner den mer på Toyota enn BMW. Plassen er stort sett noen cm bedre i BMW:n overalt.

Lexusen har bedre styrerespons, styrefølelse og bedre presisjon. Den føles lettere (5 kg), og oppleves dermed mer sportslig på svingete veier. BMW:n oppleves litt tyngre, og er roligere i høyere hastigheter enn Leuxus.

IS200 har kvalitet og kjøreglede. BMW har enda mer.

Disse to bilene er sammenlignbare, men i praksis er de ganske forskjellige. Derfor er det smaken (eller hjertet) som avgjør valget. Har du et hjerte i denne sammenheng, er du interessert i selve bilen, ikke bare i å kjøre den.

BMW:n er som nevnt et hakk bedre på det meste, men den har litt mer hjulstøy. Lexusen er følsom for veisporing, dårlig nærlys og skårer lavt på eiekostnader (ihvertfall i Norge).

Vet ikke om jeg fikk fram det mest vesentlige, men en E46 328i knuser vel uansett IS200 ganske lett?
Dy
370
Dyngrak
Jag håller som sagt med om att en 328 är det bästa alternativet sen beror det också på hur mycket som man är villig att betala.

//Fredde
det är lätt bmwn som gäller
//Gurra
Har alldelse nyss provkört en Lexus IS200. Slutsatser:

+ Trevlig styrning.
+ Bra komfort.
+ Mekaniskt trevlig.

- Klen motor. Först händer ingenting, sen ingenting ... och sen ingenting.

Eftersom IS300 med 215 hk sexa är löjligt dyr (i Sverige, kostar 230.000 i USA) och bara finns med automatlåda (i Sverige) så har Lexus Sverige skjutit sig i foten, BMW 325/328/330 sopar mattan med IS200 vad gäller motorstyrka.

Lite synd, Lexus har trots allt världens bästa driftsäkerhet ... 0% motorhaverier på IS-serien.
ov
7
ovhe
320i -99
Kom igen nu !

Lexus har betydligt högre kvalitet än BMW men vad spelar det för roll när det tar runt en månad att få delar ifall man skulle råka behöva ??? Lexus har sämre effekt men betydligt bättre fram&bakvagn. Vem skulle inte vilja ha dubbla wishbone's både fram och bak...

En Lexus KAN faktiskt vara ett BMW-alternativ men aldrig som NY. Däremot så är Lexus'en knappt värd ett jota som begagnad vilken då naturligtvis gör den intressant iallafall.

Tänkte bara spä på flame'andet lite :)

/Ove

Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Finns många stora stygga vagnar där ute. Men det är BMW som gäller iaf!. går inte att jämföra, det är så mycket mer än motorstyrka! Lexus kommer aldrig att få det anseende som BMW har! Och detta är bara min 'personliga åsikt'....

///FrIIk///
ovhe: rätt, begagnat är den enda vägen, men tyvärr så finns IS300 bara med automat (sekventiell), vill ha manuell låda. Och priset på en ny IS300 är som sagt löjligt! Inget vettig människa köper väl en IS300 för 377.000 när man kan få en 330i för samma pengar.

Friik: Det beror lite på vad man är ute efter. BMW har iofs gott anseende, men förarna har tyvärr lite dåligt rykte ... ;-) Man kan bli lite less på att förklara för folk att det faktiskt finns BMW-förare som inte kör 180 utanför skolor och/eller kör om med möte i alla väder.

Vill man ha en nära nog 100% krångelfri bil så är Lexus ensam på toppen. Men inte med den motorn (IS200) eller till det priset (IS300) ... då är det BMW som gäller.
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Yee,yee...det finns många slags förare, men en sund människa skall kunna urskilja dessa, från övriga!
Tex, jag har fanatiska volvoägare på gatan, som drar 110 på en 50 väg.(suck).....
Men BMW är och förblir one of a kind!
BMW följer inte utvecklingen BMW leder den!

///FrIIk///
Det roligaste är väl ändå att IS200 har sexpetad låda...
...VARFÖR???
Hade en som hyrbil nångång under år 2000.
Som jämförelse hade jag en Volvo V40 1.8 som tjänstebil då och en BMW 320i touring (e36) som hyrbil någon vecka efter. Mot V40'n kändes den löjligt lite piggare, 320'n kändes klart piggare än Lexusen.

/Wille
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.