|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Min käre bror har precis köpt en 320i '96. Priset var helt rätt, men att priset är lågt tror vi kan bero på avsaknadet av servicebok, alldeles för lågt miltal i förhållande till rattslitage och övrigt. Nu är det så här, airbaglampan lyser. Jag vet att den tänds när man plockar av ratten. Hur släcker man den, och vad kostar det? Och varför har alltid (i min värld) skumma bmwhandlare plockat av ratten? Detta är tredje bilen jag kollar på som har haft ratten avplockad. En sista grej. Dagen efter att bilen köpts så lossar tändlåset och bara snurrar runt när man ska starta bilen. Kan bilen ha varit stulen i tyskland? Vi har ingen dokumentation från tyskland, bara svenska papper. Tacksam för svar. | |
|
Jag hade lämnat tillbaka bilen! Det finns så många fina, hederliga ex av just 320, så jag hade absolut inte chansat. Hur långt hade den gått?.. Mvh:FrIIk |
|
|
Kan det vara så att den är krockad sen tidigare? Vart köpte ni den? |
|
| Finns ju inte på film att jag skulle köpa en bil utan servicebok där det är uppenbart att den har rullat mycket längre än vad mätarställningen säger. Även om priset är lågt för en t.ex. 10000 milare så är det ju inte så billigt om den egentligen har rullat 30000 mil... | |
|
Tack för alla svar! Nu är det så att vi köpte bilen i fullständig vetskap om att bilen rullat säkert tre gånger mätaren. Han som sålde den garanterade oss att den bara rullat 10.300 mil. Skulle tippa på minst det dubbla. Dock är den 100% rostfri, går skitfint (verkar ha gått en hel del på autobahn). Priset var så lågt, säkert 30 tusen under vad en reko bil hade kostat, och skicket var så fint i övrigt (det enda är som sagt sliten växelspaksknopp och ratt, resten är bytt ser det ut som). Det enda jag undrar är om bilen kan ha varit stulen, med tanke på airbaglampan och det minst sagt suspekta tändlåset. Ifall bilen har varit stulen så är den ju inte värd 1:- En annan sak, en kompis köpte en svensksåld 525 '90 i hyfsat bruksskick igår. 18.000 gav han - det är väl duktigt billigt? Eller har dom hamnat så lågt? |
|
| Vi köpte den för övrigt av en man med okänd härkomst - privat. Så att man ska kunna lämna tillbaks den är säkert också svårt. Jag vet att KO skulle besluta till min fördel, men jag tror aldrig man skulle få tillbaks några pengar.. Har råkat ut för det en gång när jag köpte en calibra turbo med sprucken topp :( | |
|
Tack vare dig så överlever dessa handlare/privatförsäljare och nästa kund som inte förstår att bilen är skruvad blir lurad! Helt idiotiskt att göra affärer med dessa människor! |
|
|
Bättre att göra affär när man är medveten om "fusket" än att låta ngn annan bli lurad. Är bilen inregistrerad i sverige så kan du beställa kopia på fahrzeugbrief från bilprovningen som godkände bilen. Vad jag vet så skall det inte gå att registrera in bilar som inte har alla papper iordning och således även är bevisade som ej stulna. Den är troligen ok. lycka till med bilen och glöm inte meddela nästa ägare om att inte milen stämmer till 100%. |
|
| Mer än lovligt naivt! | |
|
ml99: utveckla gärna din åsikt om naiviteten. Behövs inte intyg från tyskland på att bilen är "ostulen"? Rätta mig gärna för jag vet inte. Men otrevlig behöver man inte bli, serru! |
|
|
Absolut inte otrevlig bara saklig. Det är bara för många här på forumet som har en naiv inställning till det här med skruvade bilar. Det är ett stort problem och i just den här affären verkar ju inte mycket stämma. Att detta inköp skulle hindra nästa kund från att bli lurad kan kanske vara fallet men det hade väl varit bättre att inte köpa och sprida sin kunksap om just denna bil och se till att dessa handlare/privatförsäljare inte säljer en bil till detta årtusendet. Att sedan den som köpt bilen skulle tala om detta är kanske möjligt i detta fall, det har jag ingen uppfattning om men i det stora hela tror jag att det flesta skruvade bilar förblir skruvade och inte vidarbefordras till nästa ägare. Dessa åsikter vet jag är inga konstiga åsikter och delas av många sen kan ju du ha en annan uppfattning men det är ju fritt att inte hålla med. Jag vet att det kan vara svårt att ändra uppfattning men ibland kan det vara bra och ta ett steg tillbaka och fundera på vilka värderingar och åsikter man har. Detta gör jag dagligen och det funkar bra. |
|
|
Så det är inte naivt att tro att bilen inte säljs bara för att man tipsar om den här då? Självklart kommer inte den nya ägaren att skruva fram mätaren det förstår jag också, det jag menar är att det är bättre att den hamnar hos ngn som förstod redan innan köpet att milen inte var riktiga än att den hamnade hos Kalle 18år som slavat i två somrar för att köpa sig en fin bil och aldrig tidigare ägt eller kört en bmw. Tycker fortfarande din attityd är klart otrevlig, men det är min åsikt och som du själv sa så behöver du inte hålla med om det. |
|
|
Ok, då är vi överens om att vara oöverens. Slutet gott allting gott! |
|
|
Vill bara flika in att varken jag eller min bror skulle sälja en bil som denna utan att berätta om den förmodade skruvningen. Inte bara för att det är olagligt utan också för att vi har en bilfirma i familjen med 35 år på nacken, och kundkretsen till vår firma är helt och hållet uppbyggt på ömsesidig ärlighet. Personligen har jag inget till övers för "handlare" som skruvar sina bilar och sprejar över rost etc. Men just i detta fall så var bilen så väldigt billig att den faktiskt var värd pengarna. Det enda jag ville veta var om bilen var stulen eller ej, blev ju lite kall om fötterna när tändlåset lossade, men nu känns det lite tryggare =) Tack för alla svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.