AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
783

Kan ett avgassystem bli för stort?

Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Hej!

Hade tänkt knåpa ihop ett dubbelt 3tum från extractorröret och bak...sen hörde jag nån stans att det inte är bra att ha för stort avgassystem...nått om att motorn måste ha ett visst mottryck för att fungera optimalt? ...stämmer detta? och isåfall hur stort är lagom på en 3,5 sexa?

Mvh Daniel
Ar
164
Arash
518i -93
jepp det stämmer ............du tappar tom lite hp
om jag var du så skulle jag ta 2,5 tums

Njae, därom tvistas det för fullt. Det optimala för en fyrtaktsmotor ska vara fritt flöde...

Dubbla tretum? Haha, jag har dubbla 2.5" och det låter mer än nog kan jag lova!
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
kanske ska satsa på dubbla 2,5" då...
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Matte

glömde fråga en sak...hur många dämpare har du? fullflödes eller?
Två fullflödes i rostfritt... Kan säga att de inte är gratis de som finns att köpa (väldigt sällsynt).

En annan variant för dig är ju att bygga ett enkelsystem. Det är betydligt lättare att hitta bra delar till ett sådant för mindre peng. En Y-böj längst i fram o sedan ett 3" hela vägen..... Sådana dämpare kryllar det av.
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
Alla "vanliga" bilmotorer skall ha ett visst motstånd det är bara specialbyggda motorer som kan köras med minimalt avgasmotstånd.(se länken)
Länk

Länk

Länk
serben
det ska vara mottryck

man kan inte ha bra bil o bra brud
AL
289
AL
318is CSN-90

Gashastighet är neckelordet, och det tappar du iom för grova rör.

Kompisen bytte sitt "supercoola" 2 x 2,5 tums sportsystem på sin Grp.N 323:a mot ett dubbla ärtrör (som inte hade fått många ballhetspoäng i Spoilernytt) och tjänade 10hk över HELA registret. Systemet är uträknat på Saab:s motorutvecklingsavdelningsavdelning.

Drar man ihop 6 rör till ett rör kan man få väldigt underliga pulsproblem. Så på en sexa skulle jag spontant säga dubbla rör av "lagom" grovlek.

"...det är inte alltid så enkelt..."
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
är det bättre att behålla systemet precis som det är då eller? ...kanske bara byta därmparna som sitter på till fullflödes eller...inte göra nått alls?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.