AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
725

Vilket luftfilter är bäst?

Jag ska byta luftfilter. Men jag vet inte riktigt vilket filter jag ska ha. Om jag ska ha orginal eller sportfilter? Någon som har något förslag på vilket som är bäst! Mvh Danne

Det finns bilar och det finns BMW 7-serie!!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det bästa luftfiltret hittar du hos din BMW-återförsäljare, det heter "BMW- original luftfilter". :-)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Tackar för det Kalle! Jag får se vad det blir för något filter. Mvh Danne

Det finns bilar och det finns BMW 7-serie!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns rätt många trådar om detta!

Sammanfattningsvis kan man säga såhär:
Sportfilter (insats eller open-air) släpper in mer och större smutspartiklar i motorn än originalfilter, det leder till ökat motorslitage. Detta gäller oavsett om man oljar in filtret eller inte (givetvis blir det värre om man missköter filtret!).

Open-airfilter tenderar att suga varmluft från motorrummet om du inte monterar en seriös avskärmning/kalluftkanal. Detta ger lägre effekt än original samt kan ge skadliga spikningar i motorn.

Kraftigt trimmade motorer kan behöva ett sportluftfilter för att ge maximal effekt.

Otrimmade standardmotorer (moderna BMW) vinner nästan aldrig effekt med ett sportluftfilter, då originalfilter/luftbox är så väldimensionerade att de inte utgör en trång sektor i motorns helhet. (Bland annat vissa japanska bilar har dåligt utformad luftbox och kan därför vinna mycket effekt med ett sportfilter)

Open-air-filter ger nästan alltid en markant ökning av insugningsljudet.

Nästan ingen tillverkare/säljare av sportluftfilter garantar att filtret ger en effektökning. De brukar bara prata i termer som "upp till xhkr effektökning (de anger nästan aldrig på vilken motor som ökingen är uppmätt!)....

För att komma åt äldre trådar: använd "sök inlägg", det lär dyka upp rätt mycket att läsa....:o)

Mvh
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Håller fullständigt med dig Johan B.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.