|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
T.P: Ja siktar på ringen iår igen. Acey: varför tror du att mikael drar av de sista 15 varven o ligger 2-3 sek sämre varvtider än övriga loppet? Jo pga att minska de mekaniska slitaget. Så gör en smart förare som känner marginalerna på sin bil väl. Om föraren inte kan påverka de mekaniska slitaget i motorn, varför gör han så? Självklart ska bilen tåla fullgas och gå på varvtals stopp på varje växel, men hur bra mår bilen av det efter 70 varv? Jag vet att motorerna är byggda för att hålla ett race och inget mer, nu efter regeländringen är det ju kval med, men de är onekligen så att motorras inom F1 är väldigt vanligt, så de enklaste sättet är att inte alltid ge bilen fullt hela tiden. Mikael brukar köra fullt halva loppet ungefär. Varför kör han inte fullt hela loppet undrar jag om föraren inte kan påverka motorns livslängd? Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
wendtan: Kan det inte vara så att michael inte behövt köra bilen på max och då i synnerhet de sista varven för att vinna? |
|
|
Bingo starre. Jag sa precis att om man som ferrari har råd att slå av på takten så gör man det. Ungefär som om man själv skulle springa ett maraton, finns det någon mening i att springa full sista milen om man leder med 2 minuter? Montoyas fel på A1 spelar ingen roll om han varvat 12000rpm eller 19000rpm. Varvstoppet är ändå satt med en viss marginal. Och ser man till i år så var väl detta första motorproblemet som bmw haft i år? Ralf har tagit poäng i alla lopp. Rent generellt har toppteamen väldigt få motorrelaterade problem nu förtiden. Stora boven i dramat är depåstoppen när bilarna står still och inte få tillräckligt med kylning. Särskilt om man får problem vid depåstoppen. Sen är all hydrolik/elektronik också känslig. Om bilen inte tål köras max i 70 varv så är det ett fel i konstruktionen inte föraren. |
|
|
acey: Fel:))När det gäller maraton så springer man max oavsett om man leder eller ej och har bara en mil kvar. Depå problem har numera alla även toppstallen se bara hur det gick för michael i det senaste loppet. Håller med dig till 99% att en motor bör kunna klara av mer än 70varv. |
|
|
Grejen är att en förare inte kan missbruka motorn värre än vad man gör i dagens testbänkar. I testbänken kan motorn köras efter ett visst mönster (oftast den hårdaste banan på kalendern, just nu monza) och körs varv, efter varv efter varv med olika sorters lufttemp, fuktighet osv. Elektroniken sätter begränsningar, alltså är det helt omöjligt att köra motorn värre i verkligheten än vad man kan göra i testbänken. Starre: Okej dåligt exempel med maraton efterso jag aldrig sprungit ett. Men leder man med 10-0 i hockey efter 2 perioder är det lätt att det blir 11-4 tillslut eftersom man släpper av lite på takten, inte för att man inte orkar utan för att det inte behövs köras max. Det är självklart större risk att något pajar vid 19000 rpm än 15000 men det är inget föraren kan påverka vid normalkörning. |
|
|
Starre: Sant. Givetvis slår han av på takten för att han kan men också för att minimera riskerna för et maskinellt fel. Men om matrialet är till för att användas fullt ut hela tiden, varför slå av? han kan ju slå nya varvtidsrekord, bli ännu mer känd än vad han är. Hade det gått o köra 100% av bilens potential hela tiden så hade förarna gjort det. tro mig. Acey: De du påstår om testbänkar håller inte riktigt. Det går ALDRIG att simulera race condition. Även om man testar friskt innan starten i Albert Park så är de ofta så att de första 5 loppen är befästa med ganska många motor haverier. Detta är för att nya fel påvisas på de nyutvecklade motorerna som varken kan testas eller simuleras fram. Fråga: varför tror du Montoya rasat fler bmwmotorer än Ralf? Slumpen? Jag ska leta fram exakt siffra men de rör sig lätt om de dubbla, och då kan vi börja utesluta otur. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
acey: Hockeyn var ett mkt bättre exempel:)) wendtan: Det är nog viktigare för föraren att vinna hela loppet än att slå varvtiden, de bästa varvtiderna slås oftast strax innan första depå byte eller har jag fel?? Visst kan man simulera ett lopp med dagens teknik, dock kan man inte beräkna de andra bilarnas framfart.<men att simulera monza banan med kurvor,olika höjder etc etc det kan man. |
|
|
Wendtan: Ge mig fakta angående alla DNF som ralf och montoya haft så kan vi ta en diskussion. Hur många motorer har topteamen sprängt i år? Inte många, i huvudtaget så är det relativt få motorer som går åt nu för tiden. Självklart kan man inte simulera faktiska förhållanden. Man tar inte med i beräkningen att det ska ske 3 omstarter som på A1 ring, inte att ett depåstopp ska ta 35 sekunder istället för 10 när det är 40+ ute och att man kör på gamla hockenheim. Tekniken går framåt och även hur mycket man testar. Detta är första felet som P83an haft. Det är ändå ett x antal varv, särskilt om du tänker efter att Ralf åkt varenda varv i år. Men ta gärna fram underlaget som bevisar att montoya lätt skjutit dubbelt så många motorer som ralf. Förövrigt kan du inte räkna med A1 eftersom det inte var ett fel på motorn. "problems arose when a valve which limits water pressure was not operating correctly before the race even began that saw the cooling system continuously losing water but BMW’s Mario Theissen is confident that the P83 engine is stronger than ever.…" Citat: "The loss of cooling water wasn’t due to a fault in the engine. The BMW P83 is stronger than ever and in good health,” Det finns många fel som kan uppstå som sedan indirekt gör att motorn ger upp. |
|
|
Kul att Montoya fick vinna Monaco´s Grand prix! Även om man hade sett en dubbelseger för BMW så var han värd att vinna. |
|
|
Det finns bara två bilar. Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
|
Dom kommer , dom kommer nu !! (bmw williams)........ Billy B-10 Länk |
|
|
Så j*vla skönt, får hoppas att det fortsätter såhär :) /T.P. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.