AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.286

BMW Williams F1

Sida 1 av 2
Vad tror ni om BMW Williams chanser i år?

Hoppas att Willams kan få rätt på sin aerodynamik och chassi så de kan dra nytta av kraften i ´BMW´s P83!
Krille80:

Det hänger även på motorn som verkar sprängas titt som tätt sen om det beror på föraren eller motorn eller kombination är en annan fråga.
Detta har vad jag vet enbart inträffat 1 gång under denna säsongen och detta är ju att gämföra med andra stall som har haft lika många eller fler skötna motorer!
Motorn är det minsta problemet. Har som sagt var bara havererat en gång denna säsongen, även förra året så hade Williams väldigt bra tillförlitlighet. Problemet ligger i att chassiet inte håller måttet. JPM har ju haft lite otur (men det har väl alla ibland) i år, han hade ju kunnat ha vunnit två lopp vid det här laget. Det blir nog ännu hårdare nu när McLaren äntligen verkar ha fått igång sin nya bil. Mitt tips är att de slutar tre i konstuktörsmästerskapet, men de får se upp för Renault.

/T.P.
Länk
jämfört med ferrari så lyckades väl williams skjuta lite fler motorer förra året!?
tror bmw kommer få de svårt denna säsong,både ferrari och maclaren har ju 2 superbilar...i bästa fall kommer bmw 3:a i konstruktörsmästerskapet...

Länk E30 körmaskinen nr.1
Om jag inte minns helt fel så var BMW den motor som körde flest varv under hela säsongen!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Hade inte williams bäst tillförlitlighet förra året? Har för mig det...Ferrari hade ju en hel del strul med Rubens bil...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Det stämmer ratt Williams bilen var mest tillförlitlig förra året (mätt i antal varv har jag för mig).

/T.P.
Länk
Jag instämmer i kören. Bmw Williams hade högst tillförlitlighet av alla stall förra året. Att sen Aerodynamiken suger lika mycket detta året som förra året är ju en annan grej.
De får vänta tills den nya vildtunneln e klar. e J-vlar.
Kontenta: bmw sköter sig genom att ha den starkaste och mest tillförlitliga motorn.
Däremot Williams klarar inte av att göra ordentliga chassin som matchar motorn bra, som däremot ferrari gör.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
wendtan:

Du som verkar har bra koll på F1 det är väl oxså föraren som är delvis inblandad i vissa motor ras?
Starre: Ja de stämmer, ja menar motorerna har varvtalsstopp precis som din och min bil men, du kan forcera bilen till ett motorras utan problem. Som jag förstått det så tål en F1 Motor vara max en halv sekund på varvtals stoppet sen börjar den ta duktigt stryk. Marginalerna i en sån motor är små, 3.0 liter över 900 hkr och ingen överladdning gör att de tänjer på naturlagarna.
Motorn varvar dessutom nästan 20 000 rpm vilket gör att när du pressar genom växlarna hårt så går de så ffort att varvtalsstoppet inte hinner slå in i tid. Kör man då som montoya med aggresiv körstil så blir de så att han bidrar till den lilla droppen som gör att en redan överbelastad motor rasar.
Nu får teamet inte kontrollera effekt osv från pit som de fick föregående år. större utrymme för mänskliga misstag då.

Så svaret på frågan är, ja en förare kan bidraga till ett motorras.

wendtan:

Och om jag inte minns fel så har montaya smällt flera motorer föregående år än Ralf, och visst kör montya hårdare med sin motor än ralf med det är liksom han stil.

Fråga:

Vad tycker du om de nya reglerna?

Fördelar/nackdelar
Anledningen till raset på A1-ring var att motorn fick dåligt med vatten till kylningen så det var inte JPM´s fel. De kan reglera maxvarvet från depån och tex ge föraren lite extra varv om det behövs vid tex en omkörning, det kan de väl fortfarande göra? Telemetrin blev aldrig förbjuden (och tyvärr inte heller antisladdsystemen).

De nya reglerna har inte förändrat särskilt mycket, det som hände i de första loppen berodde nog mest på yttre omständigheter som tex väder.

/T.P.
Länk
T.P:

Tänkte mest på de nya kval reglerna.
Starre: Jag med, det har inte gjort någon jätteskillnad i praktiken. Ferrari, McLaren, Renault, William ligger fortfarande i topp.

Angående vem som sprängde flest motorer förra säsongen så såg jag att JPM inte kom i mål i fyra lopp och Ralf fyra eller fem. Sen låter jag det vara osagt om det berodde på motorn eller om det var något annat som gjorde att de inte kom i mål.

/T.P.
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Enligt Gerhard Berger så kan inte förarna påverka slitaget på motorerna. Dvs med dagens elektronik så kan inte "föraren" slita på materialet. Särskilt förra året när man från depån kunde gå in och ställa om varvstopp/bränsletillförsel osv. Elektroniken sköter alla växlingar så det går inte växla ner en gång för mycket heller. Det är helt enkelt slumpen som avgör vems motor som åker. Fast man kan ju undra hos ferrari annars borde schumacher köpa sig en trisslott eller två ;)

T.P. Man får inte gå in och ändra i motorn via telemetrin i år. Dvs dom får ta emot data men inte skicka.
acey: Det var snack om att förbjuda dubbelriktad telemetri men det gick aldrig igenom (om jag kommer ihåg rätt, har kollat på Länk men kunde inte hitta något om telemetri).

/T.P.
Länk
Starre: Jag ser bara nackdelar med de nya reglerna, kvalet bygger numera på strategi och inte vem som kan köra fortast på ett varv. Antisladd skulle förbjudas from mitt på säsongen, men de backade ur, jag har sett live på 3 lopp hur fruktansvärt mycket effektivare ferraris antispinn är än något annat stalls.

T.P: De jag läst (ska leta källa senare) Så finns bara viss telemetri kvar. Möjligheten att strypa effekt, osv dvs styra bilens egenskaper finns inte länge, allså de kan inte sända data till bilen bara ta emot. Detta förbjöds from iår.

Acey: Gerard Berger är en person som gillar att hålla stallets förare om ryggen, de måste man göra som motorsportredaktör. Han ska för övrigtl lämna stallet.

"Gerhard Berger's BMW contract
6th March 2003
BMW Motorsport Director Gerhard Berger's contract runs out on 1 October "

Angående växlingarna så är de så att bilens onboard computer programmeras med rätt antal nerväxlingar i varje sväng, men förarna får växla upp själv. Kan lätt konsteras när man får se bilder inneifrån bilen på F1bilens ratt.

Att tro att föraren inte påverkar slitaget på matrialet är väldigt naivt. Titta i statestiken så ska du se att montya rasar betydligt fler bilar än ralf, de är inte slumpen, de bara e så.
Montoya sliter hårdare på matrialen.
Precis som du påpekar kan olika prioritet läggas på förarnas bilar, Förra året gick mikaels bils imål ALLA lopp, däremot rubens bil paja minst 5 lopp. de får ju en o undra.

wendtan: Ska du ner och se något lopp i år? Håller med dig om kvalreglerna det var roligare förra året, när alla låg och körde absolut max de sista tio minuterna. Nu får man ju aldrig se hur fort bilarna egentligen går.

Ska bli skönt nästa år när launch controll och automatiska växellådor försvinner.

/T.P.
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wendtan. Kan du förklara hur montoya kan spränga fler motorer än Ralf? Exakt hur går det till? Är det så att Ralf inte håller fullt (skulle å andra sidan förklara en hel del). Nu pratar vi motorer inte andra delar som förarna kan påverka dvs hur hårt man går över kerbsen osv. Jag tror du underskattar tekniken i F1 om du tror att förarna har något inflytande i motornshållbarhet. Det var en utav förra årets största samtalsämnen och diverse experter (även Theissen från BMW) gick ut och sa att förarna inte kunde påverka motorns livslängd. Det man kunde göra vara att spara motorn genom att växla tidigare som en ren säkerhetsåtgärd, men är man inte lika överlägsen som ferrari var i fjol är det sällan läge för det. Att Berger ska sluta hos bmw har väl varit känt en längre tid? Han har ju även kritiserat Williams för taskigt chassi.

Jag har svårt att se hur en förare kan påverka livslängden på motorn under full race situation.

Angående automatiska upp och ner växlingar är det ganska individuellt hur man vill ha det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.