|
|
|
|---|---|
|
Jag missade att rengöra mina fälgar innan sommarförvaringen och det fick jag istället ta itur med nu på våren. Fälgarna var rejält skitiga och svåra att få ordentligt rena med diskborste och diskmedel som jag normalt använder. Nu gick jag på med svinto istället och resultatet blev kanon, vet inte om detta varit uppe tidigare i forumet eller vad det kan ha för effekter vid kontinuerlig användning, men bra blev det. | |
|
Ja tråden har varit uppe tidigare. Och NEJ;NEJ NEJ tipsa inte folk om svinto. högglanspolerade alufälgar blir halv-ok men repiga och dessutom fulla med partiklar från den stålullen som fastnar i ytan och sedan rostar och förstör fälgen. Man skall inte ens använda sandpapper som innehåller annat än ren sand elle aluoxid när man slipar aluminium. Det blir galvaniska strömmar mellan materialen De flesta alufälgar är dessutom lackade både med silvrig färg och klarlack, dessa blir totalförstörda av svinto. SÅ ETT STORT NEEEEEEEJ!!!! |
|
| Okej, då vet jag bättre nu. Skall inte fortsätta med detta alltså! | |
Asken (AutoPower) |
Svinto på lättmetallfälgar och för den delen alla delar av bilen gör att det blir repor som inte går att få brort löses med Turtle X-treme fälgrengöring som får verka minst 10 minuter, låt ej torka in. Spola med högtryck och dearbeta med diskborste så ser den som nya ut. Kan behövas upprepas vid kraftig nedsmutsning, dvs missskötsel:) Se G-D-S till vänster frilansarmicke har gjort ett däcktvättsreportage. MVH Asken |
|
Vaxning av fälgar är ett utmärkt sätt att undvika att smuts sätter sig hårt och alltså underlättar tvätten allmänt! Och alla: Var försiltiga med ALLT som kan repa din bil! Scotch-Brite svampens gröna sida, insektssvampar, tom hushållspapper är vanliga orsaker till repor på lacken. Rejäl upplösning av smutsen (helst med högtryck), lämpligt rengöringsmedel och sedan mjuk trasa av ren bomull eller en ren svamp är vad som bör användas - med försiktighet. Räcker detta inte för att få ytan ren har man använt fel rengöringsmedel. Man skall inte behöva stå och gnugga på motorhuven för att få bort insekter eller fågelspilling. Då riskerar man tvättrepor! Längsgående, försiktiga tag med tvättsvampem gör att de ev repor som alstras syns minimalt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.