|
|
|
|---|---|
|
Hej BMW-freaks! Skall åka ner till Tyskland efter midsommar och importera en BMW. Har ägnat timmar åt internetannonser, givetvis mestadels mobile.de Nu till frågan: vissa handlare skriver "enbart för export" i sina annonser och har låga priser. Innebär detta att momsen är bortdragen? Kan jag handla en bil till "exportpris" och undvika att behöva betala svensk moms? Om en bil inte gått 600 mil vid import, betraktar skattemyndigheten den som ny!, Vem och när kontrolleras miltalet vid en import? Hyggligt om någon kan klargöra "momsfrågorna" vid import. Enklast är givetvis att handla av en seriös privatperson- men troligen hamnar man hos någon firma med stort utbart. "Gute fahrt" | |
|
Lägg till 16% moms på dessa priser. Du kan givetvis ta bort de 16% och betala 25% svensk moms istället, men vitsen med det kan ju diskuteras. Milen kontrolleras på bilbesiktningen i Sverige // Martin |
|
|
Kolla "importguiden" /Simon |
|
| Om du har ett företag så kan du handla den momsfritt i Tyskland men du måste sen betala svensk moms för bilen i Sverige. Du som privatperson kan inte handla ngn bil utan Tyska moms. | |
|
Man måste inte alls betala svensk moms för bilen om den är äldre än 6 mån. eller har rullat mer än 600 mil. Förutsättningen för att kunna dra av den tyska momsen är att du (eller någon du känner) har ett företag i sverige. Mvh Lassemann |
|
|
Lasseman, hur gör då det företaget när det ska sälja bilen till dig som privatperson? /Simon |
|
|
De gånger då jag eller bekanta har importerat bilar så har man endast skickat org. nr. till det tyska företaget Det är för att de ska få tillbaka momsen av tyska staten. När bilen väl är här så registreras man som ägare hos bilprovningen. Således blir det ju aldrig någon försäljning av bilen i sverige. (företag - privatperson) Mvh Lassemann |
|
|
Nu snurras det hej vilt. Såhär är det: Om ett företag köper en bil (eller vilken vara som helst) i Tyskland, eller rättare sagt åberopar sitt svenska momsregnr (dvs orgnr) för säljaren, så behöver denne inte lägga på någon tysk moms på bilen/varan. Däremot skall det svenska företaget i sin momsredovisning uttagsbeskatta sig självt, dvs det skall ta upp utgående moms på inköpet i sin momsdeklaration för perioden, och sedan, om förvärvet är ett förvärv för verksamheten, dra av samma moms såsom ingående moms. Ett nollsummespel alltså, så länge bilen/varan köps för företagets räkning. Om den däremot INTE köpts för företagets räkning får den ingående momsen naturligtvis inte dras av. Effekten blir då att företaget får betala svensk moms. Det orgnr som lämnats till den tyske säljaren för att han skulle slippa debitera moms kommer han sedan att redovisa till den tyska skattemyndigheten i sin kvartalsrapport, och efter ganska lång tid så kommer den uppgiften till svenska skattemyndigheten. Denna kollar då så att företaget i Sverige har gjort rätt. Och detta kontrollområde är högt prioriterat, tro mig. De fall som upptäckts där företaget har köpt en bil för någon av delägarnas eller andras privata bruk och ändå dragit av den ingående momsen eller helt enkelt låtit bli att ta med några uppgifter alls i sin momsdeklaration (men t.ex. lånat ut sitt orgnr för ett annars momspliktigt inköp) lämnas regelmässigt till åklagare för åtal. Straffskalan för skattebrott, vilket är det som Lassemann uppmanar till, är fängelse i högst två år. Om brottet är att betrakta som grovt, vilket det kan vara om beloppet är högt, är straffskalan fängelse lägst sex månader och högst sex år. Det är med andra ord inte att rekommendera. Både den som lånar ut sitt orgnr och den som "egentligen" köper bilen gör sig skyldiga till brott. Sök på forumet och du skall finna. |
|
|
Visste att det var precis som Mr Shhh skriver, vanligt förnuft, tänkte att "Lasseman" skulle få en chans att förklara sig först. En god vän är revisor(bilintresserad sådan!) har berättat att tyska och svenska momsregistren samkörs....då kommer räkningen från den svenska skattemyndigheten + ev straffskatt. Bättre då att betala den tyska momsen på 16% istället för den svenska på 25% om man absolut inte vill maximera sitt inbetalande av skatt till den svenska staten och har ett företag att köpa genom.... /Simon |
|
|
Det var ju bra att man fick detta förklarat för sig på ett sådant ingående sätt. Jag och min bekant (bara en som "lånat ett org. nr. de andra har egna företag) måste ha haft en väldig tur i och med att vi inte sett något av den svenska momsen eller straff skatt. Som det skrevs så kan det ju dröja ett tag men om importerna ägde rum år 2000 så bör det ha uppdagats vid det här laget. Förövrigt kan nämnas att jag inte har uppmanat någon till något utan bara har förklarat mitt samt vissa andras tillvägagångsätt och därmed betackar mig för sådana påståenden. Mvh Lassemann |
|
|
Lassemann Så du påstår att du momsar bilar? :) Så det är bara att skicka över ett org-nummer till bilhandlaren i Tyskland och du slipper betala momsen? Det var det korkaste jag har hört :) |
|
|
E39..... Tack för personangreppet! Jag förstår inte allt detta tjat om att "det är bättre att betala den tyska momsen än den svenska" när det klart och tydligt står på vägverkets hemsida att man inte betalar svensk moms för bilar som har rullat mer än 600 mil samt är äldre än 6 månader. Om man gör det ändå får man väl göra det. Det rör mig inte i ryggen. Kan man sen hitta ett sätt att lyfta den tyska momsen är väl det bara bra. Om svenska staten inte kräver att du ska betala moms på din bil och du gör det ändå, då undrar jag verkligen vem som är korkad. Det är väl möjligt att det finns vissa delar i allt jag har läst samt alla jag har pratat med som kan vara feltolkade från min sida, men jag tycker att man borde ha hört att detta tillvägagångssätt inte är möjligt om nu kontrollen är så hård som Mr Shhh skriver. Mvh Lassemann |
|
|
Lassemann, man kan verkligen undra om du överhuvudtaget förstår vad mervärdesskatt är och framförallt hur det fungerar. Råder dig att ordentligt studera hur mervärdesskatt fungerar mellan olika EUländer innan du ger råd till andra. /Simon |
|
|
Håller med simon_en Ursäkta om du uppfattade det som ett personangrepp tyckte hela ditt resonemang var rätt skevt. Så företag har inga som helst MOMS/Bokföringsrättigheter isf? Varför tror du att "vissa" Bilimport firmor åker fast titt om tät för momsbedrägeri? Det är precis det du rekommenderar andra att göra! :) |
|
|
För att för min del avsluta inlägget vill jag påpeka följande: Jodå, kontrollen är prioriterad, men åklagarväsendet är som alla vet rätt hårt belastat, det är t.ex. inte ovanligt att ett ärende är tre-fyra år gammalt när det tas upp av åklagare, sedan brukar tyvärr den långa tid som förflutit avsätta spår i straffmätningen, dvs den lindras. Allt som är relaterat till vår EU-avgift, dvs framförallt beskattningsunderlaget till moms, är högt prioriterat från skattemyndighetens sida. Ett annat problem är det subjektiva rekvisitet. Dvs att det krävs uppsåt eller grov oaktsamhet för att fällas för skattebrott. En åklagare som anar att han får svårt att bevisa utom allt rimligt tvivel att den misstänkte "fuller väl visste vad han gjorde" väljer naturligtvis att inte inleda förundersökning, något annat vore tjänstefel. Och så länge folk faktiskt går runt och tror att det räcker att uppge ett org.nr för att slippa moms, och att det faktiskt är ok, så inser man att våra åklagare jobbar i motvind. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.