|
|
|
|---|---|
| Har hört att de ska lägga ner och bereda plats åt JYSK men är det sant? | |
|
Kan nog stämma men är osäker ifall det blir så snart som i juni. Styvfarsan är gammal skolkompis med killen som driver stället och när jag köpte bilen förra året nämnde han något i stil med att han tröttnat på att kränga bilar och vill ägna sig åt sina hästar istället. Och han nämnde även att Jysk var intresserad av hans lokaler. /D |
|
| Enligt uppgift så läggs bilförsäljningen i Sala ner den sista Juni. Verkstaden lever kvar tills jobben är klara. | |
cdabox |
Ja, Acke kommer lägga ner, om det är sista eller första är jag osäker på. In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
| jole: Är du säker på att verkstaden skall vara kvar? | |
chrille70 |
Jaa...BMW-handlarna trillar bort en efter en, fortsätter det i den här takten så har vi ju snart inga kvar! Räknar jag rätt så har iaf åtta (!) stycken lagt av mer eller mindre frivilligt, bara under den senaste 1-årsperioden. Förutom Sala Bil även: > THYLINS, Skellefteå > INGES BILSERVICE, Alingsås > ASPLUNDS BIL, Borås och Torestorp > RIGO BIL, Halmstad > HACKEFORS BIL, Linköping > HOLST BIL, Sävsjö > LO:S BIL, Västerås (har blivit av med BMW-agenturen from 1/7) Lite onödigt vetande, bara.... /Chrille |
|
Jag pratade med verkstaden senast i fredags och de kommer att vara kvar tills dess att jobben är "avbetade". Problemet är att det in princip inte kommer att vara några personer kvar bara...De flesta har fått nya jobb vad jag vet. |
|
| Jasså har Holst bil lagt ner i sävsjö? Många som försvinner är det BMW som städar eller vad kan det bero på? Kanske höjer kraven för lokaler osv som är svåra för vissa att följa? | |
chrille70 |
BMW verkar ha storstädning i återförsäljar-leden nu för tiden. Det är som du säger, acey: BMW har kommenderat ut krav till åf att lokalerna ska vara si och så stora och de som inte har resurser att bygga ut blir av med agenturen. Sedan har de ju krav på försäljningsvolymen också, 100 nya BMW/år tror jag det var. De som inte klarar detta får helt enkelt inte behålla agenturen. Anledningen till att Holst lagt av med BMW var nog just att de sålde för lite nya BMW (sen är väl lokalerna inte alltför stora iofs...). Konkurrensen blev väl för hård från de andra BMW-handlarna i regionen (det är ganska tätt i relativt glesbefolkade västra Småland). Hsh säljer de nu Kia och Subaru. Wow... /Chrille |
|
I fallet Sala Bil har det absolut inget med låg nybilsförsäljning eller för små lokaler att göra. Acke ligger på 3:e plats vad gäller tjänstebilsförsäljning i landet. Så kränga bilar är han nog bra på. Anledningen till att han lägger ner är ytterst personliga samt ekonomiska. Vet att han får massor med pengar per månad av Jysk i hyra för sina lokaler. /D |
|
| Väldigt mmycket spekulationer. Sala/ Acke skall väl pensionernas, Asplunds uppsagda för de ligger udner utredning för diverse juridiska oriktigheter, Rigo gått i konkurs, Hackefors likaså. De andra uttalar jag mig inte om för jag har ingen verifierad information. | |
|
Asken>>>farsan känner Acke väldigt väl och de talar med varandra i telefon ganska ofta så dessa uppgifter kommer från honom själv. /D |
|
| då kan man kanske göra ett klipp på ngn av hans bilar? | |
|
Beckman: Mycket möjligt. Min morbror köpte en 525iM -01 där för någon dag sedan till ett mycket fint pris. Så fynda kan man göra. Sedan är det enormt synd att Acke lägger ner. BMW-kulturen i Sala har varit fin under många år tack vara honom. Nu kommer antagligen många gå över till andra märken vid nästa bilbyte. |
|
chrille70 |
BMW kommer nog att förlora många kunder i Dalarna och norra Västmanland, det blir ju helt tomt på BMW-handlare där nu sedan både Sala bil och Ekströms i Borlänge är ute ur leken, och den sista juni slutar även LO:s i Västerås sälja BMW. Och i dessa tider är det nog inte så många som är villiga att starta nytt, kan jag tro... |
| Jag har hört rykten om att det ska startas upp en ny filial i Västerås istället. Med fullservice och försäljning. LO:s lär väl inte vara kvar då heller antar jag. Det är kanske BMW:s nya filosofi att de ska ha agenturerna själva istället. | |
chrille70 |
Jag har också hört att det kan vara nåt nytt på gång i Västerås. Det jag har hört är att M-Bilar /Eskilstuna ska öppna en filial i Västerås. Detta är bara rykten och inget som M-Bilar bekräftat. Någon annan kanske vet? /Chrille |
|
Asken// Inte var det väl Konkurs i "Hackefordfallet"? Inte vad jag hört i alla fall. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Kristian, vet du om det är på G något i Linköping? BMW fortsätter att annonsera i Corren iallafall.... /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.