AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.377

s50 motor i e30 varvräknarproblem?

Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
har stoppat ner s50 motor i min 325 e30 men lyckas inte få varvräknaren att fungera, har förmodligen något att göra med att original har min bil en tändspole och den nya har 6st. vill gärna ha den fungerande, tacksam för hjälp //johan

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

du kan inte koppla in den på generatorn?

Nu vet jag inte hur en e30 varvräknare fungerar,
men jag antar att den "ökar" med dem ökande pulserna den får ifrån tändspolen, antar att du kan få ut samma typ av signal ifrån generatorn. sedan så behövs nog en kalibrering av varvräknaren

på universal så sitter det en skruv man kan ställa in varvtalet på.

Någon får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar...

// Kalle
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Jag har samma problem. Jag har en s50 motor i en 325 ix-87
Och varräknaren går ett helt varv runt, nästan.....

Är det nån som vet om det går att fixa så skriv gärna några rader.

Mvh Stefan

p.s Johan: När blev du klar med din? Vi får nästan ta o träffas på nån BMW träff nångång. Kan vara kul o se hur någon annan har löst problemen som uppstår när man bygger en sådan här bil.
Jo du. vad gör din 0-100 på? D.s

Stefan_J
BMW 325ix -87
Franke
I min 318-87 sitter det en mätare i från en sexa som ägaren före mej har monterat. Han sa att han skruvade på en skruv så att han fick den att visa likvärdigt mot en annan varvräknare. Som
han hade kopplat in samtidigt.

Mvh Danne
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
angående varvräknaren så har jag inte ens fått min att röra på sej, missade att kopiera kopplingsschemat för intrumenthuset så jag har ingen aning om vilken kabel den ska kopplas in på=(

//stefan//
jo jag blev klar förra helgen fast nu är ju vissa saker lite provisoriska, ska göra iordning allt eftersom. jo vi får ta och träffas på någon bmwträff och kolla in varandras byggen det är ju som sagt kul att kika och se hur andra har löst problemen. vet inte hur fort min gör 0-100 på än, ska kolla det sen.

St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Min går hela varvräknaren ut och lite till. Och det borde ju vara fel :)

Stefan_J
BMW 325ix -87
Hej
Har exakt samma problem som i denna tråden. Fast E30 och M50.
>>FearThis Fick du ordning på varvräknaren? hur kopplade du?
Jag har kikat lite och i elschemat står det att det är kontakt nr 20 från DME kontaktsycket på min som ger varvräknarsignal..
Då borde signalen ju vara processad och klar från Motronic boxen.. eller görs detta i e36 mätarhuset?
Tänkte koppla in en extern Mätare, det knepiga är att den har 4 ingångar. (1.plus, 2.minus, 3.Varvtalssignal,4.????)
Tjabba//Thörn

"Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna"
andra bilar:Saab900T16@TD04
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
Turbovulc: en kabel är väl till för belysningen ?
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
turrbovulc//
nja vet inte än? blev till att bygga ny bil å sen dess har ja inte startat upp den:/ men jag gjorde det lätt för mej eller tror jag iaf:) slaktade ett e36 325 mätarhus på varvräknaren och bytte den (borde ju va samma som m3, bägge har ju fördelarlöst me 6 lösa spolar så)

ingången på din mätare har ja faktiskt ingen aning om..

Länk
ok, har du tagit kabelknippet till mätarhuset från e36an med då? Har taskiga erfarenheter av att koppla in andra hus än vad årsmodellen på karossen, har man otur fräser det till i kretskortet och så är det roliga slut.

Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
nej nej inte missförstå nu;) ja har plockat isär bägge husen både e30 å e36an sen bytte jag bara den lilla "spolen" alltså själva varvräknaren, vill minnas att det var 4 anslutningar på bägge och gick å skruva fast som vanligt, va bara tvungen att löda om 4 kablar istortsett:)

Länk
Visa användare
185
Pirelli86
320da F31 -13
325da E91 -10
325i Cabrio -88
E90 Banracing
tjena... har oxå lite problem med min varvräknare, hur ska man säga? den känns lite ''slö'' Den vill inte riktigt va me! den reagerar inte när motorn går på tomgång o om du skulle varav upp motorn till varvstoppet så vill nålen inte längre än till 4-5000 varv/min...
E det en inställnings möjlighet lr e det bara att leta efter ett nytt hus?? hjälp tack

___Piff___
>ok, riktigt nice bygge förresten! ser lovande ut.

//Thörn

B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Jag har meckat en del med det där, och det är bara en färdig signal från Motronic boxen som går in i huset, så det borde inte vara några problem, men S50 varvar ju drygt 7000 innan varvstopp och E30 slutar vid 7000 så där spricker det ju lite oxo...

Om någon är intresseran har jag alla stift och färger på kablar till S50 varvräknare på anteckningar. Dock i garaget för tillfället.

Nån som vill ha?

Länk

www.reptil.nu
gött! då borde det gå lätt att koppla in en extern.

Za
4
Zagg
320ik - 88
med 325 motor -87
tja..
min varvräknare är STEN DÖD!.
köpte en bmw 320 med 325 motor.. och när förra ägaren bytte motorn missade han någe.. efter som varvräknaren är sten död lika som elspeglarna på dörrarna:S helt skumt.. någon som vet felet och kan förklara??

LarsOve " Zagg"
KÖR LUNGT!.. och hata civil poliser
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Elspeglarna har nog inte med motorn att göra ;) Klickar det i speglarna?

---
Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
va i helvete! ja lyckas ju inte få den att lira nu heller... någon som vet hur man kan mäta upp vilken som är varvräknar signalen om man låt säga mäter i s50´s multikontakt där man kopplarn in motorhärvan mot bilen? vore tacksam för hjälp. skulle vilja få ordning på det här nu...
mvh johan

going 2 fast.. expect nothing less..
www.fearthis.se
fu
23
fun bemmer
330 tic-88
318 -87
jag koplade in mig baki mätarhuset! då fungerade min-87 ix!
vad har du för för modell på motorn?
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
det är en s50b30 men ja fick ett mail från "b1" nyss där han skrev att det var stift 74 i databoxen och stift 20 i huvudkontakten mellan motor och bilens härva.. även stift 1 i diagnosuttaget var till varvräknaren så de e väl bara att välja:) sen var jag hos en kille och handlade lite delar igår till bilen och han sa att det var den svarta kabeln i det blå kontaktstycket på mätarhuset som var till varvräknaren så nu ska ja plugga in det och hoppas att det funkar.. vore riktigt skönt att få ordning på problemet nu..

www.fearthis.se
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
nu var jag upp i garaget en snabbis och kopplade íhop kablarna och då funkade varvräknaren så de va ju skönt iaf.. däremot så verkar den inte hänga med riktigt, den kommer alltså efter motorns riktiga varvtal om man varvar upp fort... ändå så har jag bytt till e36 325 varvräknare i mitt e30 hus just pga av att e36 325 har 6 separata spolar precis som min s50snurra men men... nån som har nån ide??

www.fearthis.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.