|
|
|
|---|---|
|
Vill bara berätta om mina äventyr angående elektronikenheten till AC:en. Den började med att displayen till AC:en slocknade helt och hela luftanläggningen slutade fungera. Kontaktade en verkstad och de sa att elektronikenheten var “utsliten” och det skulle kosta ett antal tusen för att byta till en ny. Fick också fram “mellan raderna” att det var ett ganska vanligt fel, det är därför jag vill förmedla mina erfarenheter till andra. Kanske någon får nytta av nedan rader. Elektronik blir inte “utslitet”i första taget, mekanik kan blir utslitet. Jag plockade isär elektronikenheten för felsökning. Eftersom jag inte hade tillgång till något schema så fick det blir lite åt “try and error” metoden. På kortet finns det en ganska stor kontakt där större delen av kablaget gick till. Den var omsorgsfullt monterad på kortet med skruv. Det märkliga var att kortet sedan inte satt fast nämnvärt. Det gör att de vibrationer som kablaget tillför går ut till kortet och dess komponenter. De flesta komponenter är ytmonterade så behövs det inte mycket för att de skall lossna efter ett tag och elektronikenheten slutar att fungera. Tyvärr eller kanske tur så är kortet lackat, det gör att komponenterna inte ramlar loss från kortet men det blir svårt att hitta felet. Efter ett tag så hittade jag en “lös” komponent som satt ganska nära denna stora kontakt. Med “lös” menar jag att det har blivit en mikroskopisk spricka mellan komponentlödningen och kort. Tryckte man på olika delar av kortet så fungerade elektronikenheten sporadiskt. Det är frågan om det inte “andas” konstruktionsfel om detta. Det hjälpte med att tillsätta lite lödtenn till denna “spricka” och problemet blev löst. Sedan dess har jag inte haft några problem med denna elektronikenhet. | |
|
Hej och välkommen till forumet! Nu kanske detta funkar på många olika modeller, men ett tips är att iaf tala om vad det var för en bil som du testade på. :-) /Micke |
|
| Gissar att det inte har någon större betydelse vad för modell det är, men eftersom det efterfrågas så är det en 323 -96. | |
|
Jag hade också samma problem som Kalle_kula. Dock hittade jag inte felet utan lödde om lite punkter, runt den stora kontakten i hopp om att hitta rätt, och tydligen gjorde jag det, för kliman har funkat perfekt sen dess. /Stefan |
|
| Kalle_kula: underbar tråd! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.