AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
945

Pro Flex eller vinkelpolermaskin?

Hej!

Vad skall man köpa för någon polermaskin?

Pro Flex eller en lågvarvig-vinkelslipmaskin?

Vilken hastighet skall man vinkelslipmaskinen på vid de olika momenten, cleaner, polish osv.?

Mvh
Thomas...
Ingen som provat både dessa typer?

mvh
Thomas...
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Om du inte har någon, mycket erfarenhet av polering ska du INTE köpa vinkelmaskinen. För en hobbypulare är micros proflex topp.
pe
86
pericsso
328i -98 E46
Hej!

Jag har nyss köpt ProFlex-maskinen på micro. Den går med 3200 varv/min så jag köpte en lampdimmer och kopplade in i serie med maskinen och nu kan jag justera varvtalet steglöst :).

Skall tilläggas att jag inte har provat polera bilen än, tänkte göra det hemma i trädgårn hos morsan o farsan någon helg då det inte regnar. Grejen är den att lampdimmern var på 300W och maskinen på 350W, vet inte om det blir problem. Sitter en säkring i dimmern, så man kan kanske köra med något större säkring. Men jag har provsnurrat maskinen utan belastning och dimmern funkar.

/Petter
208
nöjdet
530d Touring-99
det går inte att polera med pro flex funkar bra med polish och att lägga på vax och lackförseglingar. men visst tar det lite repor. men inte som en riktig polermaskin.

Länk
Dimmer för lampor och motorer är olika konstruerade. Att byta till för stor säkring gör ju inte att den tål högre effekt, däremot förlorar du skyddet för fel eller överbelastningar. I ditt fall kan det iofs bara innebära stopp eller full fart om/när dimmern pajar.
Motorn drar full effekt bara när den belastas, och kan lätt dra betydligt mera än märkeffekten om du trycker till ordentligt.

FP
Någon som provat budget varianten med biltemas gummirondeller (150x50) och en gummirondell med kardborre fäste kopplat till en vanlig steglös borrmaskin, kanske kan bli lite vingligt att arbeta med den?

diamantsvart_bmw
Nöjdet: brukar inte klaga på vad folk skriver men snälla skriv om dett för jag fattar inte vad du menar: vh Johan

det går inte att polera med pro flex funkar bra med polish och att lägga på vax och lackförseglingar. men visst tar det lite repor. men inte som en riktig polermaskin.

Länk

Ny servad + ny olja i växellådan.
208
nöjdet
530d Touring-99
jag kan ej polera själv men ett proffs jag talade med sa att man kan inte polera väck repor och oxid med pro flexen. man får inte upp någon temperatur. men den tar lite repor och oxid iallafall så den funkar aldeles utmärkt på fina lacker då det räcker att köra med lite vax. den är grymmt bra att lägga på vax med. alltså måste du ha en riktig polermaskin om du skall kunna polera väck repor och oxid. hoppas att du förstår annars så får jag försöka förklara igen.

Länk
Kan rapportera att skumgummirondellerna till en steglösborrmaskin fungerade bra!
Polerade av skärmarna och huven idag med Sonax proffs cleaner, waxpolish och tillsist sonax hårdwax!
resultatet blev mkt. bra! (maskin till påstrykning/polerning/rengörning och polerduk för hand vid avpolerning)

Det tog en stund innan man kom på hur man skulle göra så att det skulle bli stabilt och inte vingligt när man körde bara! (luta borrmaskinen lite åt det hållet du för den åt samt att man kan rotera det främre hantaget 90grader så blir det bättre stabilitet, se till att ha för högt varv på maskinen bara, <1000rpm körde jag med)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.