|
|
|
|---|---|
|
hejsan! jag har glapp i styrningen på min 518-88 och jag undrar hur jag åtgärdar detta? | |
|
Vet inte om detta är applicerbart på en 518, men det borde vara det: Sitter en mutter med en skruv i på styrsnäckan. Lossa muttern och dra åt skruven tills glappet försvinner. Se till att inte dra åt för hårt bara. Det märker du genom att bilen blir trögstyrd. /Jesper |
|
|
Glöm heller inte att dra åt muttern efter justeringen. Kan bli lite spännande annars... :) /Jesper |
|
|
Kolla glapp i div styrleder innan du börjar med justering av styrväxeln är mitt tips... Kan också vara muttern vid pedalstället som har lossnat en smula..prova att dra åt den först(inne i kupén)<<<Billigast och absolut lättast :) Mvh Janne. |
|
| bulten som sitter nedanför gaspedalen?? | |
| ja de sitter en 32mm mutter på styrstången nere vid pedalerna, bara att ta bort väggen ovanför pedalerna och dra åt den lämpligt, men inte så att justeringen av ratten kärvar. | |
|
Tack! Pre_Z har du gjort justeringen själv nångång? får inte engelskan att klicka i huvet på de hemsidro man hittat med sök inlägg funktionen.. glappet sitter i ratten ca 5-10 grader åt vart håll man känner när hjulen börjar röra på sig alltså... Mvh Tomas |
|
|
M-tech?>>>Dra åt muttern bara som Pre_Z skriver först,dvs den inne i kupén på rattstången... Sedan så när/om du ska göra justeringen på styrväxeln,se till att du har hela framvagnen i luften,dvs du ska inte försöka göra denna justering med framvagnen i backen. Kontrollera som sagt att alla bultar också är åtdragna riktigt ..T.ex den som håller parallellstaget från styrväxeln. Kontrollera t.ex även motstående bussning på andra sidan av parallellstaget,den s.k. styrlänkarmsbussningen...Vanligt glapp också. Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
OBS! Rättelse>>>Såg att benämningen på bussningen på motsatta sidan styrväxeln blev fel. Skall heta Hjälpstyrarmsbussning INTE "styrlänkarmsbussning" den sitter på bakaxeln på vissa modeller..Sorry allihopa. Mvh Janne. |
|
|
ja jag justerade min, då jag hade glapp, märkte att det var väldigt stort glapp där, drog åt den lämpligt. justerade även styrväxeln, men jag kan lova att det är lätt att dra den för mycket. min styrväxel verkar vara i bra och rätt så oslitet skick, med stor justeringsmöjlighet, men drog den väl 1/6 varv, vilket resulterade i trög och rentav hemsk styrning, även fast jag hade hissat upp bilen och kännt efter. Men tror jag måste bussningen också, mycket mer distinkt styrning, men dock ej helt bra. men lycka till. |
|
|
Tack pre_z: du drog barta muttern en sjätte dels varv o ändå blev styrningen ett helvete... låter juh inge bra.. hur justerar jag styrsnäckan då? men glappet i ratten försvann?? Mvh Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.