|
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar vad man ska välja för dimension på vinterdäcken till min 535 -89. I pappren står ju 225/60/15, men det blir väl kanske lite för brett. Även tacksam för tips på bra fabrikat och mönster på däcken, bor ute på landet så det är ofta lite dåligt med plogningen.... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Köpte en 528-96 i höstas hos Bilsalongen Skövde. Tyvärr satt det nya Pirelli 6000 och de förde sånt oväsen så jag bad att få bilen med nya vinterdäck istället på de orginal LM.fälgar som satt på bilen. De satte på Good Year Ultra-grip dubbat. DE har funkat kanonbra. de var tystare än Pirelli sommardäck. Nu är det ju antispinn som funkar förträffligt inte ens fyrhjulsdrivna Chevor kommer i väg snabbare på isen vid trafikhjusen. (205-65-15) mönstret är vinklat som bakhjulen på en traktor så det drar väldigt bra. Annars har jag alltid kört regummerat på vintern med grovmönstrat Michelin mönster,vilket funkat bra.Undvik finmönstrade däck med beteckningen M+S de brukar vara sämre än sommardäck. (Allt annat än dubbat är en kompromiss på vintern) Hasso |
|
Hej. Jag håller helt med Hasso, det ska vara dubbat om där är vinterväglag. Jag blev rekomenderad AGI-sarek av en däcksgubbe. köpte dom nya (regumerade) förra vintern, 195/65/15. Rejält mönster bra dubb och går tyst. Och på min BMW finns det ingen antispinn inte, tyvärr.. |
|
Jögge |
Tjena! Jag rekomenderar 205/60-15 det blir lagom, och ett grymt bra dubbdäck Gisslaved Nordfrost 2 eller 3, de e dom som har vunnit flest tester. Detta gäller om du vill ha de bästa! Lycka till med viterdäcks köpet! |
|
Jag har 205/60-15 på min E39 Touring. Kör med Good Year UG 5 friktionsdäck utan dubb. Kör både landsväg samt stadstrafik geografiskt spritt från Skåne till Sälen. Kan inte påstå att jag saknat dubben de ca 3000 vinter mil det blivit. Kör man med vett och sans i kombination med ACS-T och skiftande underlag är odubbat ett bra alternativ. Drar du mest på risiga vägar med dålig röjning är nog basdubbat att föredra. |
|
|
Antispinn hjälper inte så mycket när man ska bromsa. Gasa kan man göra på slicks året runt. |
|
|
Göran: Antispinn hjälper sälvklart inte ett smack när man ska bromsa. Men väl när man ska starta eller dra sakta på snöigt underlag. Dubb är det som hjälper på isigt underlag eller underlag av packad snö, men är förödande för stoppsträckan på andra underlag. Då är friktionsdäck bättre. Kör man utan huvud vilket många tyvärr gör på vintern hjälper inget av det. Optimala lösningen vore att ha en uppsättning av varje men rätt opraktiskt och dyrt. Frågan om dubb eller ej handlar som jag skrev tidigare om hur o var man använder bilen i huvudsak. Sedan får man nog kompromissa och köra vettigt när förhållandena vänder. Vad det gäller däcksmärken finns det nog många bra men Good Year och Michelin som jag också kört på funkar fint på tunga bilar som BMW. |
|
|
Sail: det är inte bara dubben som gör det, dubbdäck är mjuka i kyla och bromsar därför bäst på alla underlag när det är kallt. Jag har ett norrbottnisk perspektiv på det hela. vi har så dåliga vägar att det jämnas ut på vinterväg (snö o is) så man kan köra snabbare på vintern än på torr asfalt. Antispinn o 4WD ger otäck säkerhet ända tills man ska bromsa. En stackars tant i en Nissan Micra höll på få mig och min 4WD-pickup i famnen i en korsning i vintras, lyckades precis ta snövallen istället. Problem var inte dubben utan att gamla däck blir hårda och det märks när man måste tvärbromsa. Däcken som gäller i vårt klimat i norra delen är: - Nokian Hakkapeliitta 2 - Gislaved Nordfrost 3 /göran |
|
|
Jag skulle inte rekomendera bredare däck än 205.Ska du köra dubbat så håller jag med Göran i däcksvalet. rono |
|
sebbe_bmw |
Har haft Vredestein Icetrac nu i en vinter... dom har fått ganska dålig kretik men det e de bästa vinter däck jag haft.... |
| jag hade nordfrost3 förra vintern på min 525a,kanon däck hade året före michelin ivalo otroligt grymt grepp när dom var nya men tog slut redan efter ett par veckor höll väldig dåligt plus att dom var dyra, så jag rekommenderar som många andra Nordfrost 3 | |
|
kört med blizzak,dubbfria på min 525 i 5år mycket nöjd men 2 vintersäsonger håller dom i norra sverige med div oplogade vägar,funkar bra i lössnö,slask,isföre,men på blankis så är det dåligt med fäste |
|
|
har bridgestone blizzard på fälgarna, jag ska lägga på dem och testa lite, men jag är beredd på att det blir att lägga upp Eurocardet hos däcksfirman för att få riktiga vinterdäck. har ju 4WD så det är bromssträckan som är mest intressant men också spårsäkerheten. Hoppas jag och kärran överlever mina tester :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.