AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
993

Vet nån hur man bygger en seqshift?

bakken
Finns det någon här som byggt en seqshift eller liknande... d.v.s. en låda som monteras under växelspaken, som gör att du växlar bara upp eller ner och "lådan" kastar i rätt växel... Funkar som en sekventiell växellåda men man måste använda koppling.

Blev lite rörigt men är tacksam för svar....
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

hehe, låter som en sådan där "joystick" som man kan köpa till sin
nokia telefon för att få "bättre" känsla när man spelar snake...

Har faktist aldrig hört talas om något liknade, men det låter faktist rätt fräckt. lånar tråden lite och hör om någon har byggt om sin automatlåda så att man kan lägga i växlarna själv.

Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
hörde nån gång nån som byggt en liten "styrbox" med servomotorer som skötte växlingen i lådan...spaken hade två brytare i ändlägena...en för upp och en för ner...vet inte så mycket mer, men det ska ha fungerat.

Mvh Daniel
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Sellholm har en sats till M47 tror jag att det var (volvo). De byter ut nåt mellan låda och motor som gör att man får sekventiella lägen med koppling. Detta borde ju gå att göra till bmw lådor också, men det är garanterat dyrt om det blir småskalig tillverkning
gangsta_toth
Finns färdiga satser till Volkswagen/Audis 1,8/1,8t-motorer. Fanns att läsa i förra årets Rieger-katalog. Har inte kollat detta årets. Det kanske går att modda så att den passar??

Mvh, Robert.
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Har kollat upp lite, det finns att köpa på dahlbäck, dock endast till audi, skoda och andra tyska lågbudget märken (-;

Sökte lite på bmwpower också, ämnet har varit uppe en gång förut, dock så verkar det vara svårt att få det att funka till bmw...
serben
jag håller på o bygger ett sådant system är inte klar än..

man kan inte ha bra bil o bra brud
AL
289
AL
318is CSN-90

När ska folk lära sig att sekventiell växling inte har ngt att göra med om man använder kopplingen eller inte.

Lådorna gjorde sin entré när man började åka Super Touring i England runt -90. På spaken sitter en mickrobrytare som bryter tändningen för nga tusendelars sekund, belastningen från motorn på dreven avtar och nästa växel glider i. Man ska även vara medveten om att dessa lådor är av sk. "Dog box"-typ som saknar synkringar och har som kraftiga "klor" på ringar istället som greppar in i dreven. Liknande drevsatser finns till de flesta H-lådor och är mkt vanligt i bla Grupp H (fd. Nationella) i rally. Detta medför att de flesta växlar, iaf ner, utan koppling med dessa bilar/lådor.

"...det är inte alltid så enkelt..."
bakken
Jag vet att Dahlbäck säljer åt Audi och sånt. Jag har tillsammans med en lärare här på skolan börjat fundera över prototyp... men den blir knappast färdig till hösten. Men tack för all hjälp allesammans!!!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
DKW bilarna har vajerar som styr växlingen vilket gör det MYCKET lättare att bygga om till sekvensiellt (om än inte tvärenkelt ändå).

Visst går det att bygga om även BMW lådor, men det är inget enkelt ingrepp. Finns inga färdiga kit vad jag har sett.

Som AL påpekat så betyder sekvensiellt bara att växlarna ligger "på rad" och har inget med kopplingen att göra. Alla motorcyklar har sekvensiella lådor sedan urminnes tider...

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.