|
|
|
|---|---|
|
Ni alla som kör med "lite fetare" däck och fälgar, typ 245/35-17 och uppåt. Vad säger herrar besiktningsmän (för än har jag inte sett nåt annat) om dessa? I i-boken står t.ex. att bilen kan förses med 225/15, 235/17 och 255/18 osv, liksom skylten för olika däckstryck på dörrstolpen. Men på reg.beviset står kanske nåt i stil med "Däckdimension bak 225/15". Förr tror jag man kunde glida en dimension (bredd) upp/ner, men om man (med bibehållen spårvidd) lägger på lite tokbreda fälgar? Hastighets och belastningsindex givetvis som tidigare eller bättre. FP | |
|
Så länge du bibehåller spårvidden och däcken är innanför skärmkanten så säger de ingenting. |
|
|
Spårvidden får ökas max 15mm. På en helbilgodkänd bil får endast de dimensioner som står upptagna i regbeviset användas. Hjulen få under inga omständigheter sticka utanför skärmkanten... Jeppe |
|
| Sätt på "vanliga" hjul när du skall besikta. Har man tur så har man besiktningstid på vintern, då man oftast inte har så stora hjul. | |
|
Har 245/45/17 bak, men som tur har jag besiktning i januari. Känner inte helt till hur reglerna är i Sverige. Kan jag besikta den i början av april (med vinterdäck) om den har varit avstäld hela vinteren? Funderar på å inte använda bilen i perioden 1. nov - 1. april.. /Eivind |
|
|
Det går att besikta med sommardäck eller vinterdäck precis när du vill på året. Kontrollen gäller mönsterdjup, skador samt att dubbade och odubbade däck inte blandats... Ser att jag var otydlig i mitt tidigare inlägg i tråden. Enligt lag får bara de av tillverkarna godkända dimensionerna användas på helfordonsgodkända bilar, men det är ingenting som kontrolleras vid en kontrollbesiktning. Då är det bara spårvidden, eller om däcket sticker utanför skärmkanten som kan anmärkas på... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: I mina papper står det att den skall besiktas i januari. Vad händer om jag inte gör det då? Går det fint å besikta den första dagen jag skall använda bilen igen på våren? |
|
|
Bilen får körförbud. Du får trots detta köra till Bilprovningen för besiktning på våren sen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: En sista fråga om besiktning i denna omgång: Kan jag besikta bilen FÖRE tiden? Sist besiktad jan-03. Skall ha ny jan-04. Kan jag tex besikta den nov-03? /Eivind |
|
|
Det beror på vad du har för slutsiffra i registreringsnumret. Om sista datum för besiktning är sista Januari är första datum första September. Då har du en nia i slutsiffra! Slutsiffra Besiktningsperiod 1 november t o m mars 2 december t o m april 3 januari t o m maj 4 februari t o m juni 5 maj t o m september 6 juni t o m oktober 7 juli t o m november 8 augusti t o m december 9 september t o m januari 0 oktober t o m februari Titta på: Länk för mer information! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.