|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som ny medlem så passar jag på att ventilera lite grejer... jag har nyligen råkat ut för en grej som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera... så beöver råd... hoppas det är ok att fråga sånt här... men kanske finns andra som kan ha nytta av era råd... ganska mycket att läsa (tänk på MIG då... som skrev det... ;) och en hel del är är onödigt men trött och seglar iväg... nåja... till saken...: Äger nu en Ford Courier (VÄNTA! Släng inte ut mig ännu... det är min företagsbil...=) 96a som jag köpte för 29 000 kr i Nässjö ("Kommer du hit får du den 5 000 kr billigare..." sa förre ägaren... org.pris = 34 000). Fick byta lambdasonden, avgasrör, (endast sista metern, längst bak) bytt bromsar fram och serva den lite allmänt som oljebyte m.m. Installerade en Pioneer stereo (DEH-4300) och slängde in fyra högtalare (Infinity, 2 st skrikare 1,25" (tror jag) och 2 st 5,25" i dörrarna... + en 12" basåke med Sony-steg i lastutrymmet... (fick hjälp;) Killen som gjorde det var ganska duktig (tror jag... återkommer till det) och var själv väldigt förvånad över hur väl det lät/låter... (en av stans mest välljudande knegarkärra i stan...=) Testvärdena på besiktning (efter lambdasond-bytet) är GRYMT bra... (morsans kille är besiktningsman...=) och NEJ... han var inte ovanligt "snäll" mot just mig vid den senaste besiktningen...;) I vilket fall så är jag faktiskt SKITNÖJD med bilen... är min första så har inget att jämföra med (visst har jag kört andra bilar men inte ägt och kört under en längre tid...) men förutom några smågrejer så känner jag mig MYCKET nöjd med köpet... FAKTISKT... för mig har det varit viktigt att ha en bil som jag kan lita på, som är praktisk och billig i drift... allt har jag fått för mina 29 000... Det största problemet har jag fått nu på senare tid... och det är att jag fick ett elfel... bilen bara dog en dag (för ca 2 månader sen) "startmotorn" fick jag höra (av en dålig källa skulle det visa sig...) och jag ringde Mekonomen för att kolla priset på en sådan... drygt 2200 skulle den kosta... plus arbete... eftersom jag inte ägt bil förut och särskilt inte skickat nån på lagning så visste jag inte vad sånt kosta... men just därför så började jag ringa för att jämföra... så ringde jag ett annat ställe... "1300 kr + 350-400 kr/timme i arbete... tar ca 1 timme..." sa han... "nice... jag tar det... kommer om nån timme svarade jag"... Samlade ihop det jag behövde och stack ner till bilen...(vilken tur... för där var två råttor (lapplisor...) som precis var på väg att "bota" mig...) jag vred om nyckeln och började putta igång den... tog mig till killen i Nacka och lämnade in bilnycklarna... "sorry... men det kommer ta 2 timmar" sa han... hmmm tänkte jag... men ok... jag MÅSTE ju ha bilen till jobbet... "kör" sa jag och stack iväg med en polare till en restaurang för att käka lunch (ca kl. 12.00) efter ca 45 min så ringer det på telefonen... "Du... vi har ett problem..." (RRRRiiiiinnnng!!! Insider TV3...=) "Det är fel startmotor jag beställt... mekonomen (som han handlade ifrån) hade fel i sitt register så den JAG skulle ha kostade 900 kr mer... (alltså samma pris som mekonomen gett mig 3 timmar tidigare... "Hans" pris var ju anledningen till att jag valde just honom...) Men återigen... MÅSTE ha bilen och nu stod den ju hos honom... "Kör!... MEN...du... jag är okunnig om bilar... jag har fått HÖRA att det är startmotorn... jag är inte säker..."..."ingen fara... vi kan det här... vi är proffs...vi kollar upp det...MEN... det tar 3 timmar innan den andra startmotorn är här...sen en timmes rep." Jag tittade på klockan och räknade ut att enligt honom skulle bilen vara klar strax för 5... vi gick i sickla centrum och bara letade underhållning i 2,5 timme... sen gick vi tillbaks... (snabbar upp lite... =) Kl. 17.00 stängde de och slänger ut oss... det var både regningt och blåsigt... "ni får vänta utanför" sa han och stack iväg... 17.55 (dyker mekanikern upp med bilen... 55 min. sn...) och ger mig nycklarna...med motorn igång... "tack säger jag" lite motvilligt ed tanke på vädret och så men glad att få tillbaka min bil och att den var ju lagad... eller... "har det gått bra" frågade jag mekanikern... "nja... den går inte tt starta...hehe..."... "VA?!... Det var ju DÄRFÖR jag lämnade in den...hur får jag igång den då??" "PUTTA!" blev svaret... om det är något så får du ringa chefen... hans mobil är på... bara att ringa" (som om han VÄNTADE sig att jag skulle ringa honom...)... Han satte sig i en bil som fanns där och försvann... ****FÖRBANNAD som jag var ringde jag upp honom och sa att "va*** menar du med detta... blablabla...censur... blablabla... jag ville få ett akut problem fixat...det var ju därför jag lämnade in bilen..."..."jaa...joo... men din startmotor ÄR trasig... den funkar bara till 2/3..."..."Kanske det... men det var inte AKUT... och dessutom var ju du EXPERTEN... du skulle ju ta reda på vad det var för fel...du kan GLÖMMA att jag betalar dig ett enda öre för detta" sa jag..."vi byter tbax... men jag vet inte när..." sa jag... (för det första är jag projektledare på företaget så jag jobbar ca 60-80 timmar i veckan och att jag - i ärlighetens namn - så visste jag att jag skulle utomlands med bilen men ville inte riskera att han kanske t.o.m. SABBADE nåt med flit denna gång... så jag förhalade det hela tills jag var tillbaka... ca 2 månader senare...NYLIGEN...) Innan jag reste utomlands så vände jag mig till en annan verkstad... några som jag "känner" via någon annan... Jag körde in bilen och förklarade problemet... "starta sa han"... vred om nyckeln och det bara tickade snabbt...utan att själva startmotorn "snurrade" eller nåt... "det där är ju batteriet...åk iväg och köp ett nytt batteri... sagt och gjort (igen) så stack jag ner till micro i skärholmen (Jag VET... men inga pengar och det fick duga så länge...) Bytte batteriet gjorde jag och en släkting på 2 röda... satte mig framför ratten...i med nyckeln och en snabb bön... så vred jag om...VRROOOM (faan vad bra min Forrrd låter...=) Så var det problemet fixat... allt hade alltså berot på mitt dåliga batteri... 600 kr material... 0 kr i arbetskostnad... TOTALT: 600 kr...(att jämföra mot de 3000 kr som den första verkstaden tog ut...) Jag lämnade in bilen och skulle få tillbaka den ett par timmar senare... några timmar gick och telefonen ringde... "du kan komma och hämta bilen nu"... Sagt och gjort så fixade jag skjuts dit och plockade ut bilen... på vägen tillbaka (och det är nu det börjar...) så åker jag mellan nacka och sthlm city... kör upp på Folkungagatan och ser plötsligt att batterilampan lyser... något som ALDRIG hänt innan... jag tog genast fram mobilen och slog numret till verkstan..."du... jag vill bara att du ska veta att batterilampan lyser... det har den aldrig gjort innan" jaha" får jag som svar..."... "jaja... som sagt... jag ville att du skulle veta deta... jag kommer kontakta en annan verkstad så får de titta på detta..."..."javisst... gör du det..." sa han med ett flin i rösten... Dagen efter... skjutsade jag en tjejpolare till hennes träning... när vi står i de tjocka bilköerna på eftermiddan på götgatan... så ser jag plötsligt att bilen bara tappar kraft... varven sjunker...och bilen dör plötsligt... "VA FAAAN!" (sorry...men tänk er själva...=) Hon sticker iväg till sin träning och önskar mig lycka till... och jag börjar ring massa folk för att få hjälp med att flytta bilen (stod MITT i de tyngsta bilköerna...mitt på ett övergångställe...) de som hade tid hade ingen bil och de som hade bil hade ingen tid... förrän 2 timmar senare... jag lyckades putta undan bilen så att den inte stod ivägen iaf... och ställde mig på själva medborgarplatsen för att passa bilen och för att lugna ner mig lite...förbannad som man var då man återigen drog paraleller till Insider på 3an...(tack ni underbart vackra och läckra lättklädda tjejer som hjälpte mig att tappa tiden...=) Till slut kom en vän men vi visste inte vad vi skulle göra... eftersom det var så tjock trafik så kunde vi ju inte putta hem bilen (bor 2 km därifrån=) och bärgare var det inte tal om (fortfarande inga pengar...) Senare kom en släkting men utan bogserlina... så jag var tvungen att lämna kvar bilen på plats för att få hjälp av en arbetspolaren med bil till dagen efter... Nästa dag så åkte vi dit på morgonen och fick självklart ett varmt välkomnande iform av en p-bot på 700 kr... Jag hade kvällen innan fått tips om en bra och billig verkstad vid Harley Davidson på väg mot årsta... så vi åkte dit... "kom tillbaks om 1 timme" (kl. var 15.30...) "VA?!...Kan du fixa detta nu på stört?!"..."Ja för faan... kom om en timme"... Sagt och gjort så åkte jag in till stan för att återigen fördriva lite tid...(tack tjejer igen... ;) En timme senare ringer det... "tjena... verkstan här... bilen är klar..."... Jag åkte till gullmars och SPRANG sedan till verkstan... där får jag reda på att killen som bytt startmotor 2 dagar tidigare inte skruvat dit +-polen ordentligt vilket lett till att generatorn kolapsat" (nåt sånt iaf...=) 1700 kr...(+ 700 kr böter=2400kr + min arbetstid...produktionsbortfall...) Detta hände för en vecka sen... Idag... ringde jag till verkstan som bytte startmotrn... och nämnde att detta hade hänt och att det kostat mig 2400kr... "vad tycker du vi ska göra åt detta" frågade jag... "ingenting" sa han..."inte jag som gjort det... jag anlitade en annan verkstad..." jag fick numret dit och ringer och berättar vad som hänt osv..."det går faan inga kablar mellan startmotorn och generatorn...Jag har bara lossat på batteri-polen och bytt startmotor... det finns inga jävla kablar................förutom +-polen då..." "JUST DET... det är ju den jag menar..."..."jaja... men den skruvade jag dit..."..."uppenbarligen inte... den andra verkstan sa ju att den var lös..."..."stäm oss då" var hans svar... Och nu undrar jag... vet nån vad/hur jag ska göra...KAN jag göra NÅT?!!? Eller är det helt kört... Jag känner mig faktiskt både lurad och slutkörd (tagit musten och lusten ur mig...) efter allt spring och jidder... TACKSAMMAST FÖR SVAR!!! =) MVH ShoGun | |
|
Kan förtydliga att direkt efter (i texten ovanför) så åkte jag utomlands...en sträcka på sammanlagt ganska exakt 150 mil...UTAN PROBLEM WHAT SO EVER...sen fortsätter texten med: "Nästa dag så åkte vi dit på morgonen och fick självklart ett varmt välkomnande iform av en p-bot på 700 kr..." sen är det bara att läsa vidare...PLEASE! =) MVH ShoGun Vill inte veta... för då vet jag vad jag inte kan... |
|
|
Ja vill du ha pengarna tillbaka så blir det nog att göra som verkstaden sa, stämma dem. Sen kan du ju börja med att anmäla till ARN och de kommer "dömma" i tvisten mellan er, får du rätt där och verkstaden inte följer rekommendationen att betala dig, då blir de svartlistade och du har dessutom antagligen större chans att vinna i ett stämningsmål med en "vinst" hos ARN. Lycka till men räkna tyvärr inte med några pengar det närmsta året.... |
|
|
Tjenis Shogun! Att stämma de är det bästa du kan göra men du får räkna med att det kommer att ta mycket tid så du kommer att lessna själv,de bollar dig runt tills du tröttnar.Skriv deras verksdas namn i forumet så att vi vet villka de är. HAr inte verkstäder nån förbund eller liknande??det är bäst om du anmäler de hos för polisen kommer att slänga din anmälan i papperskorgen. Jag känner en bra verkstad norr om stan som är ärlig och snabb och framför allt billig.maila mig så får du nummret. Ha D |
|
|
Hej!! Tack så mycket för svaren!! Inte det att jag vill just ha pengarna tillbaka... jag vill mest knäppa dem på näsan för att visa att de inte kan bete sig hur som helst... Ni ville att jag skulle skriva vad de heter... vet inte om jag vill skriva det här... kanske var en engångsföreteelse (i vilket fall så borde de ju FÖRSÖKA göra rätt för sig tycker man ju...) kanske inte... hmmm... ska jag skriva deras namn?!? Vill gärna höra vad fler säger om den saken... TACK igen för svaren... håller er up-to-date... MVH ShoGun Vill inte veta... för då vet jag vad jag inte kan... |
|
|
ShoGun// Tycker inte att du ska skriva några firmanamn. Visserligen litar jag på dig och vill inte råka ut för liknande verkstäder men... vi får inte glömma att det är information från en källa här. Verkstaden har förmodligen en helt annan åsikt i frågan och den har inte vi fått ta del av. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Kristian Larsson: Precis varför jag avvaktade med det... självklart så fattar jag oxå att de har sin uppfattning... men tycker faktiskt att de har brustit med så många saker (nästan alla punkter...). Fel prisuppgift i början, tiden hölls inte, (att de slängde ut oss på gatan är ju inget "fel" direkt... men dålig stil tycker jag... det var ju de som sa att det skulle ta 2 timmar (först sa de 1 timme), det tog närmare 6 (!!!) timmar... de gjorde ingen riktig felanalys utan bytte startmotor utan att det var det som var felet... priset hölls inte... sedan när de byter tillbaka startmotorn så gör de fel och det innebär en jävulskt massa extra tid (har säkert "förbrukat" ca 10 timmar mer än utsatt tid) och pengar... sen att de hånflinar i luren och säger bara "stäm oss då" visar ju att de är jäkligt nonchalanta... sånt klarar jag inte av... Men tack för svaren... =) (ni förjtänar alla en rattmuff ni som läst hela detta inlägg...=) MVH ShoGun (Bara 2 veckor kvar till min första beemer...visserligen bara en 316 men man måste lära sig krypa först...=) Vill inte veta... för då vet jag vad jag inte kan... |
|
|
Det är ju faktiskt såhär oxå... om jag INTE skriver deras namn så kanske fler använder sig av dem och går på samma nitar... hmm... knepigt... Men bara för at jag skulle skriva deras namn här så betyder det ju inte att de beter sig så här systematiskt... men däremot att folk borde vara försiktiga... det är väl inte fel egentligen... hade det varit en stor kedja (inte nödvändigtvis inom bilbranschen) så hade det varit lite "lättare"... En annan fråga... går det inte att redigera ett inlägg man skrivit??! Så man slipper skriva nytt eller om man skrivit fel eller nåt... någon?? Vill inte veta... för då vet jag vad jag inte kan... |
|
|
Du kan ej redigera inlägg. Men du kan ta bort dina egna inlägg genom funktionen: rapportera inlägget. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| Klart du ska skriva vad det var för verkstad, får man ett sådant mottagande så ska man ju varna andra också för dessa arroganta skojare. | |
|
Det där med att "stämma" folk är ett uttryck som missbrukas flitigt. Du kan ju alltid ansöka om ett betalningsföreläggande, en enkel procedur som inte kostar många kronor och har den fördelen att om de inte kommer med några motargument eller inte ens öppnar brevet så vinner föreläggandet laga kraft och kronofogden kan börja agera. Kontakta kronofogden för mer information. (Där kan du dessutom kolla om de har eller har haft några skulder, så att du vet om du ska gå vidare eller inte.) |
|
|
Varför inte skriva vilken verkstad??????? Vi lever i ett fritt land! Skulle jag har problem med att de har gjort ett uselt jobb så skulle jag inte tveka en sekund att namnge verkstaden!! |
|
|
Hmmm... nu är jag VÄLDIGT nära på att skriva deras namn... men vill gärna ha ÄNNU fler synpunkter... Det ligger ju faktiskt nåt i det Kristian Larsson skriver... (och som jag själv nämner...) Men samtidigt i det ni andra oxå skriver... så kom igen... FLER SYNPUNKTER TACK! =) |
|
|
Om vi säger så här: Det är inget som hindrar dig från att tala om för folk vad du tycker och tänker. Men, om du skriver det här på forumet så är det helt plötsligt BMWPower som får stå för uttalandet. Och eftersom BMWPower inte har något som styrker det hela kommer de förmodligen att radera tråden omedelbums. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
tycker man ska vara försiktigt med firmanamn i sådana här sammanhang - förtal!? fast jag inser ju värdet av att varna andra, svårt läge faktiskt. Kristian: hamlet? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Givetvis ska du skriva vilka det är! BMWPower har inget ansvar över vad folk skriver i forumet. Du gör ju alla en tjänst genom att informera folk om vart dom inte skall åka för att få sin bil reparerad. Med den beskrivningen som du har skrivit, så finns det inte en chans att du kan åka dit för förtal. /Jesper |
|
|
Hmmm... känner mig VÄLDIGT SCHIZAD nu... står 60-40 FÖR att avslöja...=) NEJ... detta är ingen tävling... men som ny medlem här så vill jag visa respekt och hänsyn mot er andra... känner dock INTE att jag har så mycket att respektera vad gäller verkstaden... DÄREMOT... så är det Kristian Larsson säger, dvs. att ni bara hört MIN sida av stoyn något man faktiskt bör ha i åtanke... Det är som sagt INTE frågan om pengarna... utan mer att de borde ta sitt ansvar... Jag är själv egen företagare... och skulle ALDRIG "släppa" en kund som var missnöjd... Inte utan att ha gjort mitt bästa att gottgöra kunden... Vill inte veta... för då vet jag vad jag inte kan... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.