AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.095

Vad är Wegfahrsperre?

sugen
Har för mig att det finns möjlighet till att "låsa" bilen via en kod i färddatorn. (Wegfahrsperre?) Har varit och knappat in en ny "code" utan resultat.

Hur funkar den eller har jag missuppfattat det hela.

If vill att bilen skall ha en imobilizer, hur funkar den och vad är det för pengar i runda slängar? Om koden funkar borde inte det räcka?

Tacksam för svar.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
På din 99 har du garanterat ett tändningslås som "pratar" med en passiv komponent i tändningsnyckeln. Detta gör att bilen inte startar, även om du skulle ha en nyckel som fysikt passar i låset.
(Tack vare detta kan du också få nycklar som kommit på villovägar, spärrade hos BMW). Utöver detta kan du använda "CODE" funktionen som är en extra startspärr.
Gör så här: Knappa in en valfri fyrsiffrig kod och tryck på set eller motsvarande knapp. (har du TV/Navi så trycker du en femte gång på vridknappen till skärmen). Stäng av tändningen. När du nästa gång slår på tändningen kommer den att säga CODE på infodisplayen och bilen går inte att starta, (förmodligen går larmet om du försöker). Knappa in samma kod och tryck på set för att avaktivera.

Har du glömt koden så måste du bryta strömen. När du lägger tillbaka batterikabel så går larmet, (bara att stå ut). sedan kommer en timer upp på displayen som räknar ner 15minuter, där efter är koden avaktiverad. (Ingen skottsäker startspärr alltså, men ett bra komplement).
powertoy !! startspärr??
på min gamla 750 finns de nån liknande funktion eller e de bara ett larm på att man kör över inställt värde ?? Ja har även nån liten "hajliknande"mojäng hängande på min nyckel (imobolizer antar jag) kan man detektera frekvensen på denna gamla grej eller demontera densamma om det skulle bli nåt fel på den ???(inte snyggt me en såån hängande på stilett nyckeln) tacksam för far! ha de !!

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Niklas, i din e32:a så har du en separat code-knapp på färddatorn, inte sant? Den funkar likadant som jag beskrev ovan.
Du trycker code-knappen, matar in fyra siffror och trycker på s/r-knappen och slår av tändningen, för att aktivera.
För att avaktivera slår du på tändningen, knappar in siffrorna och trycker på s/r. Larm när du överskrider en inställd hastighet sätter du med knappen limit. Beträffande din nyckel, har jag tyvärr inte något bra svar.
Paap Reeder
Hej Niklas!
Hur har Du "hängt nått på stilettnyckeln??".
I ena änden finns en instucken metallflärp men när man skruvar isär stiletten och drar ut flärpen finns det inget att sätt fast skruven i sedan, eller är min flärp felstansad??
MVH /// Paap R
sugen
Provade att knappa in code men jag måste göra om det varje gång jag stänger av bilen för att den skall fråga efter code. Finns det något sätt man kan sätta code som standard så att man slipper att knappa in en ny code varje gång man skall ställa ifrån sig bilen?
LN
497
LNBT
S6Plus
Det är själva poängen!
Att du väljer en ny kod varje gång är ju en säkerhet i sig själv. Du har väl ett larm el? och imob. i så fall har du 3 st spärrar med koden.
sugen
Trodde att jag hade ett larm... Infrarot alarmanlage skulle ju kunna tolkas till larm utan större fantasi men jag får f-n inte igång något larm, borde inte det vara standard på en sådan här bil??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.