AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
447

17" på E30 och andra frågor

Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Då det var dags att sko min E30 med 17":are igen.

Efter att ha kört omkring med 195/50 15" en tid så har jag nu fått på de nya däcken. 215/40 17".
Bilen tycks ha blivit slöare!!! Den reagerar inte alls lika piggt som innan! Är det så stor skillnad eller är det bara jag som tycker det.
Blev duktigt avhängd av en E36 325 på väg hem igår morse. (30-200km/h) Visst ska den gå bättre men inte så bra...

Bytte fördelare och lock på den samtidigt men det borde ju bli motsatt effekt där? (Kan ju vara så att motorn går jämnare så att den upplevs som snällare eller så var E36:an trimmad)

Tycker också att den har börjat röra sig i sidled med de större hjulen. Inte spåra, utan svaja. Borde det inte vara tvärtom?

// Anders
ant
Oavsett om rullomkrets bibehålls så är de större fälgarna tyngre att vrida runt. Det väger mer i utkant av hjulet.
Syndromet belv liknande på min när jag gick från 14" vinterhjul till 17" sommarhjul.
Att bilen svajar kan kanske bero på att däcket i sig inte rör sig lika mycket som de däck med högre profil som du hade innan, att bussningen ger med sig mer.

==========
Länk
stämmer att bilen för lite sämre acc me 17" jämfört med tex 15" är ju större rullomkrets på 17" men de ska inte vara så stora skillander när man kommer upp lite i fart...
de ska inte va så stora skillander om du blev totalt avhängd av en E36 325 nu när du har 17" och inte blev de när du hade 15" lr va du hade,då beror de på nåt annat.

svajar bilen mycket lr rycker den bara lite i sidled?

Länk E30 körmaskinen nr.1
2 min sen..:)

ant
Oavsett om rullomkretsen är den samma på 15" som 17" hjulen så komer det att gå tyngre med 17".

==========
Länk
rullomkretsen kan ju aldrig va samma...
tar ju längre tid för en 17" att rulla 1 varv än vad en 15" gör!!

ant
Beroende på däckets profil så kan man få exakt smma rullomkrets på ett 17" hjul som på ett 14" hjul tex.

Jag har 185/70-14 på mina vinterhjul och 215/40-17 på mina sommarhjul. Sommarhjulen har lägre rullomkrets än vinterhjulen.

==========
Länk
lazereye:
Hjuldiametern får enligt lag inte varieras mer än 5% från vad den typats med.

Mer fälg betyder mindre gummi för att klara gränvärdena.
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Då får jag kolla mina bussningar. Ingen som vet vilka jag ska på först?

Syndromet är precis som "ant" säger att det märks mest i låga farter. Jag kom ikapp lite när farten kom över 130km/h.
Varför kör vi omkring med så stora hjul om det hämmar prestandan?

Ska kolla mätarfarten också vid något lämpligt tillfälle. Med 15" kom jag upp i 240+. Är det normalt?

// Anders
"Varför kör vi omkring med så stora hjul om det hämmar prestandan?"

Fåfänga;)
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
för att det är snyggt!
man får välja, små hjul eller
snygga hjul och slöare bil...

---Olofström Car Meet 2003(Augusti)maila för mer info---
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Hmm... funderar på att sätta dit mina 15":are igen. Men det är ju snyggt det är det... Skulle tänkt på detta innan jag investerade i två nya däck för 3200:-.
Kan försvara mig med att det satt 17":are på den när jag köpte den.

Ingen som har koll på vilka bussningar som är problemet?

// Anders
Visa användare
56
Jonas_320i_85
BMW 320iA -85

Kawasaki klx 300R -97
Jag har precis fått på mina 17":are..min bil e farlig nu..måste ha två händer på ratten och vara med å parera hela tiden..jag vet att de e kasst balanserade för det har flygit av lite vikter från fälgarna..kommer balanseringen att få bort att det slänger som det gör? när vikterna satt där de skulle och fälgarna var på min polares renault clio så spårade det ingenting..så, varför gör det det på min e30??

Länk

MVH

Jonas
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Kan både vara bussningar och balanseringen. Prova det billigaste först :)

// Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.