|
|
|
|---|---|
|
Hej hopp! Jag har tittat på "sök forum" men inte hittat exakt vad jag vill, så... I höstas började min M30 få ett lätt metalliskt tickljud vid tomgång, från 2:a cylindern från torpeden sett, tror jag. I April /efter vintersömn)lämnade jag in den på ventilljustering, för säkerhets skull. Nu låter den mer ibland, ibland inte. Ungefär 70% av gångerna jag är ute hörs ett "tep, tep, tep, tep" -ljud. Men det försvinner på höga varv, säg 4000+. Ibland spinner han dessutom skitfint runt 1000 varv och beter sig som en njutning. Kan det bero på att de ställt ventilerna lösare än förut? Kammen var lite sliten och lite "tick" var oundvikligt sade dom(förståeligt efter 27200 mil iofs), "men det var ingen fara, den går flera tusen mil till". Det som irriterar mig är att den låter "som en diesel"(överdrivet) ibland, och som han ska ibland. Oljan är bytt, men till samma:Castrol Magnatec 5W-40. Tips och hjälp mottages med öppna armar! Jag utvecklar gärna om så behövs. Jag bryr mig ju om min lilla älskling. /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;) | |
|
Tja...Du har nog ringat in problemet ganska bra själv tror jag. Verkar som om det är en kombination an en något slarvig ventiljustering och då möjligen lite slitage på kammen som då gör ditt ljud...Finns väl andra orsaker oxå som t.ex slitna exentrar till justeringen av ventilerna,eller att dem kanske inte drog åt någon liten mutter efter justeringen tillräckligt..Bara gissningar men något åt det hållet iaf.. Mvh Janne. |
|
|
Har en 635 -88 med bromsproblem. Vad kostade din reparation? |
|
|
Jag hade också problem med bromsarna,pedalen gick i botten när man trampade hårt-stillastående bil och motorn på tomgång. En ny orginal ATE-bomb gick på ca2200 på BMW. |
|
|
fdfcdc9! Bomben: 1532 kr exkl. moms Med CHF-olja, 2st kontakter(läckte) + jobb och moms. 3741 kr. Janne T: Tack! Fredrik |
|
|
Angående mina funderingar: Hur pass akut kan det vara att åtgärda sådana saker? Fredrik: den fundersamme, och pga okunskap, lite orolige Vacker förare ska ha vacker bil ;) |
|
|
Tack för svaret. Verkar vara ett par timmars jobb för ett pro. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.