|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen köpt min första BMW, en E46 Touring. Tycker som så många andra att det är lite klent ljud i orginal stereon. Läste ett tidigare inlägg här där man rekommenderade att byta högtalare. Var inne hos en handlare för att titta på nya högtalare, men han påstår att orginalhögtalarna är helt ok. Han rekommenderade en ny stereo med bättre kräm. Klart att han tjänar mer pengar om man byter apparaten, men han lät övertygande. Kan någon som har erfarenhet hjälpa mig? Om det är högtalarbyte så lämmna gärna en rekommendation. | |
| räcker med ett bra slusteg, då borde du bli nöjd... | |
|
Sen tycker jag personligen inte att det är så spännande att ha en "vanlig" stereo i konsolen. Kan man bli nöjd med originalstereon på plats skulle jag satsa på det. Men det är ju jag. :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Ja jag vet att tråden förs i fel forum, men ändå: När du väl bestämt dig för ett slutsteg så har du flera alternativ till placering. Jag vet inte riktigt hur det är med just touringen, men på övriga modeller så kan man om man inte har växlare/navi i bilen få en väldigt snygg lösning om man beställer en ny vänster bakluckesidoklädsel med öppningsbar lucka och ev monteringsdetaljer för navigator, och monterar steget bakom den nya sidoklädseln. Jag tror knappast att det får plats bakom ordinarie klädsel. Ny klädsel med lucka kostar några hundringar, monteringsramar några tior. Betydligt bättre än att ha det öppet i kofferten. Sök på forumet och du skall finna. |
|
| Hur kopplar man ett slutsteg tll originalstereon då? antar att det inte finns några lågnivå ingångar på den? | |
|
Det finns en del slutsteg med högnivåingång, bland annat DLS har sådana. Dessutom finns det omvandlare att köpa som omvandlar högnivå till lågnivå. Mvh |
|
|
Mr Shhh: Kan det inte bli for mycke varmt dersom man monterar et slutsteg ("forsterker" på norsk..?) bakom sidoklädseln? Jag bare undrar! PS. Ursäkta mig, jag pröver å skriva lite på svenska, men får ta litt etterhvert som jeg lærer ;) Fille Fabel: Et lite tips til deg; ikke tenk på å bytte ut stereoen i konsollen til en såkalt "vanlig", det er jo så utrolig stygt (ekligt). Behold orginalen. |
|
|
Jag tror personligen inte att värmen blir ett problem, körde själv med ett fyrkanals DLSsteg väl inneslutet i ett litet utrymme ett bra tag innan den nuvarande lösningen (nedsänkt i durken) tog form, och det klippte inte en enda gång, inte heller blev det överdrivet varmt. Och jag har ändå en timme enkel väg till och från jobbet, en timme som jag gärna fyller med musik på rejäl volym. Sen kan man ju alltid öppna luckan i sidoklädseln... Jag tror dessutom att volymen bakom klädseln räcker till för att det inte ska bli alltför varmt, även om jag själv blev avrådd att tex placera steget under durken, i reservhjulsbaljan utan ventilation. En nackdel ( om man nu är lagd åt det hållet) är ju i och för sig att steget inte syns. Vad gäller avsaknaden av lågnivåutgångar bör inte det heller vara ett problem, om man inte är en oerhört kräsen audiofil, det är i allafall mina och en hel del andras erfarenheter. Sök på forumet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.