|
|
|
|---|---|
| Kan man bland delsyntet- med helsyntetolja? | |
M-FREAK |
Hej Det är aldrig bra att blanda olika oljor ska du byta så häll i samma olja! mvh |
|
Vid behov så kan du fylla på med olika oljor, ingen fara alls. Men som sagt, du tjänar ingenting på att blanda dom. Vid byte är det självklart bättre att använda sig av en sort, allra helst den bättre av de två. :) |
|
|
Vid blandning av olika oljor bör man inte blanda oljor av olika ACEA och API-klasser. Det kan i värsta fall innebära att oljans egenskaper blir något sämre, då man kan rubba additivbalansen i oljan. Däremot skär sig inte oljan eller liknande, men som sagt: Risk för något försämrade egenskaper. Om det är samma klassningar på oljorna, kan man blanda mineralolja med syntetolja utan problem. En delsyntetisk olja är redan en blandning mellan mineral- och syntetolja! Snåla inte med oljan, den är vital för motorns livslängd och funktion! Mvh |
|
| hmmm....Jag har Castrol Lighttech i nu, men den är ju bara halvsyntet så det tar en stund innan oljan kommer upp till ventillyftarna. Innan när jag hade helsyntet så ''kom oljan igång'' nästan direkt. Så jag funderade på att hälla i Shells helsyntetolja. Nån som vet om de funkar ihop? | |
|
Det är iaf bättre att blanda olika oljetyper än att låta bli att fylla på vid låg nivå.....det kan vi nog slå fast För övrigt tycker jag att sunt förnuft måste råda vid oljediskussioner, i min gamla slitna folkamotor häller jag i vad som helst som benämns motorolja men om jag hade haft en ny M5 så hade jag varit extremt noggrann med oljevalet. |
|
| -->wath en luftkyld motor ställer lite högre krav på bra olja och täta oljebyten. Fin olja och täta byten så har du en glad folkamotor som ställer upp för dig hur länge som helst... | |
|
Min uppfattning är att livslängden på min bubblamotor inte kommer att förlängas nämnvärt om jag kör på en billig mineralolja med rätt viskositetsområde (och byter regelbundet) än om jag köper olja för halva motorns värde varje gång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.