AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
779

Oljebyte automatlåda

ru
27
ruffe
320ia-93
Kan nån tala om för mig hur mycket olja det ska vara i en femväxlad automatlåda och om det går att byta oljan själv utan att vara expert. Har bytt på andra lådor men aldrig på en BMW
Hej!

Bytte på BMW i karlstad, 3 liter enl. bok men de hällde i 5 l enl kvitto och sa att de hade haft ner ventilhuset för byte av växelförare och då gick det i mera olja!?!

Vanligt byte är dock 3 liter, ink. filter.

Det finns ju ingen olje-sticka att kolla oljan på som man också kan fylla på den igenom så de måste "trycka in" den i lådan vilket verkar vara krångligt så Autowåx fick göra detta!

Ca: 1200:-

Mvh
Thomas
ba
141
backez
318i touring -96
vid vanligt oljebyte så ryms ca 3 liter, men om man tömmer hela
lådan inkl ventilpaket & Konverter så ryms minst 6 liter
en
39
ennaj
E46 325Xi -02
Z3 2,8 -99
Hej Ruffe! Viken årsmodell har Du? Är det en senare skall Du inte byta oljan i automatväxellådan. Om Du gör det så kravs att Du har till gång till mätning av temperaturen i växellådan vid bytet.
Varför skall Du byta oljan? MVH Jan Holmberg

Janne
ru
27
ruffe
320ia-93
Tjena Janne ! Jag har en 93:a och så vitt jag vet är det aldrig bytt på den. Jag tycker att den har börjat slira på 3.an och 4.an, framför allt när jag växlar ner. Her ett annat inlägg om slö motor inlagt också och det kanske har ett samband med varandra.Vem vet, Kanske nån här?
en
39
ennaj
E46 325Xi -02
Z3 2,8 -99
Hej igen Ruffe! Om Du har slirning på 2 - 3:an så lukta på oljan - luktar det bränd olja så är det en reparation på gång. Har Du en senare 93:a så måste Du under bilen för att kunna öppna nivåpluggen. Ta inte fel och lossa påfyllningspluggen! - kontrollpluggen sitter högre än avtappningspluggen. Har Du en äldre modell så har den oljestickamätsticka - och då sitter till vänster i motorutrymmet. Det kan bero på motron som Du undrar -men kontr. oljan först. Det kan också var ett oljefiletr i autmvx som är igensmutsat. MVH Jan Holmberg

Janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.