AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
694

Om justerskruvarna till höjden på halvljuset är utslitna, hur byter jag dom?

Som skrivet ovan, verkar som nån försökt justera halvljusets upp och ner justerskruv med maskin lr nåt, för båda är helt slutslitna.. så det går bara runt.. min fråga nu är.. hur går jag till väga för att byta denna skruven? finns den att köpa lös på bmw?.. den verkar gå in i motorn (har el justerbara lysen..) och jag är osäker på om jag vågar skruva ut den helt?..

snälla hjälp mig nån.. är skitstressad, har ombesiktning osv på bilen i början av nästa månad, men trodde inte att det var såhär avancerat att ställa ljusen på bumsern, fasthållningen och upphägningen av lysena på E34an är förövrigt det epigaste skit jag sett på en bmw.. alla dessa jävla plastskruva och skit.. helt värdelöst.. nåja frånsett att jag är less och förbannad nu.. ;)

/mvh jocke

kan klargöra. det är altså skallen på justerskruven som är slut, inte gängen på själva pinnen.. eller liknande..

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK, då är ställskruvarna sönderärgade av all vatten och salt som lätt kommer in där. Du måste då byta dem genom att riva av den långa smala listen som går alldeles under lysena. Det kan vara lättare om du tar bort framspoilern först, det var det på min bil. Sedan måste du ta bort de svarta plast-grill bitarna som sitter på båda sidorna. De sitter med 3 plast-skruvar. Plast, plast och åter plast :-) Jag håller med dig Jokko, BMW kunde ha gjort detta betydligt bättre! Men det går att fixa skapligt. Kolla även under "Gör-det-själv - Mekartips" Där finns det beskrivet hur du byter strålkastare (samma procedur ungefär när du ska byta skruvarna...) Lycka till med 540:in!
fixade det.. tog lös allting (gick smidigast utan att avmontera kofångaren i mitt fall) köpt alla delas utom dom trasiga skruvarna nya p+å bmw kosgtade bara 60kr ungefär..

tog sen lös dom skruvarna som var runddragna, sågade nya spår i dom med järnsågen, tillbaka monterade allt och vips, så gick det att justera.. lite krångligt dock med motorerna som envisades med att lossna.. men det gick tillslut.

tack för hjälpen.. och som sagt.. plasten är sanslös ;) blev nästan förvånad, farsan sa detta "har denna bilen kostat en bra bit över 400.000kr -94 och dom har byggt den såhär?"

hade inget att svara på det ;) det är verkligen en KORKAD och ihållbar konstruktion.. hur som helst, nu är det löst.. tack åter igen!

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.