AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.290

Varför luktar det bensin ibland?

co
1
coulthard
520i 1992
Några gånger per år så luktar det ibland mycket bensin i bilen, framför allt efter start, och ibland då när man exempelvis stannar vid ett trafiljus, lukten kommer aldrig när man kört en stund utan alltid i anslutning till start av bilen

32
jöjje
518i -91
Jag har precis samma "problem" med min... Lukten är där kanske högt räknat 1 gång i månaden!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
För mig har det luktat bensin av följande fyra orsaker (3.0S och 635CSI):
- tankat för mycket så att bensinen i varmt väder expanderar och rinner över påfyllningsröret. En variant som kan inträffa fast man inte tankat för myckat är att man parkerat bilen myckat lutande med påfyllningsröret "i nedförsbacken"!
- Om spännbandet (av stål) ligger direkt mot bränslefiltret (av aluminium) i en blöt och saltig miljö (under bilen vid bakhjulet) kan kan det korrodera hål på bränslefiltret och en liten bensinstråle under 2,5-3 bars tryck sprutar ut. Förstås åt olämpligt håll (på avgassystemet!?)
- spruckna bränsleslangar i motorrummet. Lukten ventileras bort av fartvinden när man kör och känns när man stannar med motorn igång. Jag byter alla bränsleslangar vart 5-7 år för säkerhets skull.
- Tanken har rostat hål. På min 3.0 sitter halva tanken i bagagerummet och halva utanför. Har man otur rinner bensinen in i bagaget. På era E34:or (liksom på min E24) sitter tanken under bagagerumsgolvet så det kan knappast vara detta skäl.

På andra ställen i detta forum har jag läst att ett bensinrör som sitter illa till vid tanken kan rosta hål!

Luktar det bara någon gång om året är det säkert något annat skäl!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.