AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.367

Stereofråga M3 E46-Panik!

Sida 1 av 2
gu
56
guido
550ia touring 2011 (MY2012)
550ia touring 2006

Hej, är i valet och kvalet med 3 olika M3-or, det som skiljer dom åt i grunden förutom smådetaljer är stereon i bilarna:
nr 1 har standard, nr 2 har Hifi+vxlare och nr 3 har HK-stereon.
Hur viktigt tycker ni det är med stereon samt märker man stor
skillnad på ljudet?
Mitt bekymmer är att bil nr 1 är i övrigt mest lockande pga pris, miltal mm, därefter bil nr 2 pga 19" fälgar och miltal, och givetvis
kostar den med HK-stereon mest och har mest mil också!
Jag har kollat med BMW om deras eftermonterade soundmodulsystem - ca 20 tusen inkl suben med montage.
Alternativet är att eftermontera med annat fabrikat.
Mina frågor är följande: Vad hade ni valt? och varför?
Hur tror ni andrahandsvärdet påverkas av stereoutrustningen?
Har ni någon erfarenhet av eftermonterade stereoanläggningar?
Hjälp mig med mitt "STORA" bekymmer då jag måste ta beslut inom väldigt snar framtid.

Mvh
Guido
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket "tjänar du" på att köpa bil 1?

Generellt låter alla BMW-ljudsystem kasst till E46!

Bäst ljud för mycket mindre pengar än BMW:s egna Hi-fi-system är att låta någon duktig bilstereofirma fixa separata slutsteg (med högnivåingång) t ex DLS, och byta ut alla högtalare samt eventuellt komplettera med en separat sub-bas.

Detta kan man givetvis bygga själv om man är händig och då blir det ändå billigare.....

Mvh
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Om vi säger så här, "Guido": Ett nytt ljudpaket för 20k (av annat fabrikat då) låter hästvägar bättre än ett H/K paket, det lovar jag dej. Häng inte upp dej på att nr1 & 2 inte har H/K!

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
Har själv h/k med det som är h/k-delen är till största delen urkopplat ;) Den bakre lösningen med extra förstärkare och 6x9 i hatthyllan ligger i en låda i lägenheten och är bytt mot ett annats slutsteg och mibil baslåda i bagaget.

Det finns väl ett par högtalare till i paketet men du borde kunna eftermontera.

Mitt "råd" låt det inte vara h/k-systemet som bestämmer, det är andra saker som är viktigare.

- Klimatkomfortruta
- Elrollo
- Navi/TV

men är det helt lika så .... 19" regerar dock ;)
gu
56
guido
550ia touring 2006

Är det någon som har erfarenhet av hifi-högtalarsystemet?

Johan B - det diffar ca 30 tusen till bil nr 1 fördel, bil nr 1 har dock rullat 600 mil mer än bil nr 2 - men bil nr 2 har ju 19" fälgarna!!
Annars är alla 3 bilarna ganska "rena" - ingen navi, SMG, sollucka, klimarutor - dock helläder!
guido: Säger som CoolBlue. Låt inte stereon (eller fälgarna) avgöra eftersom dessa är lätta att fixa till efteråt. Fokusera hellre på att du får rätt bil i övrigt.

Själv har jag eftermonterat system eftersom jag tycker h/k låter lite tamt. Dessutom ville jag ha mp3-växlare och då blev valet enklare.
Guido:

Precis som de andra talarna säger så finns möjligheten att komplettera till ett bättre pkt senare. Har sett et på forumet(exkl CBM3)som har eftermonterat ett bättre pkt. Och ja det låter bättre än orginalet och kostar mindre än org.Jag har H/k anläggning i min och visst är bra ljud men på högre volym orkar inte basen med utan distar dvs slår igenom, vet inte fall det hänger på lådans storlek(tror det)Dessutom snor basen lite space från utrumme då man ibland nästan slår i lbasådan om har stora väskor med sig alt golfbgagarna.

Det är mkt viktigare med Navi och som CBM3 säger elrollo:)

Har du mera spec på bilarna så och behöver mera råd så kan du mejla mera info om bilarna på min epostadress om du nu inte vill lägga ut infon på forumet.

CBM3:

Hade du fixat en digital kam nu:))kan du inte inte fota lite mera på ditt ljudbygge och mejla över till mig/Tack
starre: "bilen ska snart få åka hem:))"

Ringen eller?
cyberkallen:

Nix, men ja till Tyskland ska den få åka, närmare bestämnt till sin familj:)dvs fabriken tror att bilen börjar längta hem.Ska bli skönt att få sträcka ut bilen på en riktig lång tur och så ska den få dricka bättre bensin dvs 99oktan.

Hur går det med bil letandet?
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Ta den bil som ser bäst ut(finast skick).
Ljudet av en M3 motor är bra mycke bättre än alla stereoapparater och slutsteg i hela världen. Jag tycker H/k räcker för mig. Men det beror kanske på min ålder*Ler* Jag vill inte ha tinitus.

Elrollo är i mitt tycke inget att hänga upp sig på. Jag har haft det förut och tyckte det var helt onödigt.

19" däremot höjer utseendet på bilen flera dimensioner.
Läder ett måste, men det hade väl allihopa.

Mvh

Jonas
gu
56
guido
550ia touring 2006

starre - incoming mail!!

Guido
gu
56
guido
550ia touring 2006

BMW-Jonas - kul att du tog 19" fälgarna, dom är verkligen grymma, det är frågan om man hittar begagnade sådana, nya
verkar helt olösbara!

Däremot tolkar jag er alla som att är jag inte nöjd med enklare stereoalternativ kan man alltid gradera upp sig.

CBM3: Vad gick ditt bygge på? Du kanske kan tipsa mig lite framöver?

Guido
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Det är väl någon här på forumet som säljer sina sprillans 19" för 20 lakan!

Mvh

Jonas
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Här är mailadressen
robert.bertilsson@spray.se

Mvh

Jonas
Är det bara jag som tycker att H/K är ett skämt. Sämre ljud för pengarna får man ju leta efter. Farsans V70N har ju satan så mycket bättre ljud!

H/K var att slänga pengarna i sjön. Hade det inte varit för att Nav och färdator och stereo är i ett så hade det lätt hamnat ett eftermarknadsljudsystem i bilen. Men det lär det väl göra snart ändå.

H/K suger!
guido: Jag vet inte vad det kostade då det var den första och enda andra ägaren som stoppade i det hela. Kan inte ha kostat mer är 5 tusen om jag får gissa.

Ett Lanzar2000 slutsteg som kopplats på matningen till h/k systemets extraförstrkare under den något förhatliga "plastbaljan" som starre nämner är i vägen om man skall stoppa in resväskor i bagaget. Sedan en subbas som är urtagbar, om ni inte fattade "mibil" i mitt förra inlägg ;)

Eftersom 6x9:orna är urtagna får jag inte "en jättehögtalare i bakluckan"-effekten med en extremt "ragg"-sockig bas utan det blir rätt bra.

Jag är dock ingen audiofil utan lyssnar gärna på AC/S systemets sång ;)
Imola:

Så himla dåligt är det väl inte?Sen att det kanske inte är värt pengarna är en annan femma.

Tänk på att det är himla snyggt monterat:))
starre: Jag tycker att det är skrämmande dåligt. Som jag sa farsans orginalstereo i Volvon låter mycket bättre! Måste hitta på någon bra lösning så att det blir bättre... Men jag skall ju även ha råd med hela AC/S kittet ;)

Man får prioritera, och som CBM3 sa... Man kan ju lyssna på sången ifrån avgassystemet sedan!
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Imola:

Undrar lite nyfiket vad det är för ACS-prylar du har beställt..?
Guido:
Jag har själv H/K i min och är inte speciellt impad av det.
Hade bara standard i min förra 330ci och tycker det räcker.
Det är ändå motorn som låter bäst och om du vill efter motera ett riktigt fint ljudsystem, så kan jag varm rekommendera Dynaudio.
Träffa en snubbe i L.A. som hade moterat det och det lät super.
Dock ej billigt. 150 papp :(

///Egget
Fisken
Jag undrar om Volvos stereopaket är bättre än bmws? Har en S60 med värsta orginal paketet. Den duger bra, är bmws H/K sämre ???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.